Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

358
Hi Cremalover,

Ik durf het met je oneens te zijn...... Vooral op de steen blijven bakken maar volgens mij wel met 2 andere aanpassingen.

Als ik naar de foto kijk zie ik een (te) stevige korst met een weinig luchtig, beetje spekkig kruim. Ik zou je eerder adviseren meer stoom in je oven te brengen. Zorg dat er al wat stoom in de oven zit voordat je het brood inschiet - doe er na enkele minuten nog wat bij, zeker bij een oven met ventilator die de stoom de oven uit drijft. Het doel is om het deeg voldoende 'soepel' te houden voor de ovenrijs - als de korst zit te snel vormt dan kan er ook niets meer rijzen, en dat meen ik te zien. Je zou dan zelfs een paar minuten langer kunnen doorbakken.

Daarnaast zou ik je adviseren om wat meer oog te hebben voor een mogelijk te lange rijs voor het bakken. Ik gebruik hiervoor de 'pitch' test: even met je pink ca 1 cm in het deeg duwen. Als het volledig terugveert laat je brood langer rijzen; blijft de afdruk staan dan ben je te laat... komt het deeg tot ca halverwege de afdruk terug, dan gaan bakken. Brood dat een te lange rijs heeft gehad heeft 'geen puf' meer over tijdens het bakken. Uiteindelijk gaat het niet om het naleven van de precieze rijs tijden maar om een deeg te krijgen met alle potentie voor een mooi brood.

Ben benieuwd naar je resultaat!

groet, Vincent

Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

360
Hi,

Mooi, ik lees dat je precies weet wat je doet, super! succes met je volgende broden.

groet, Vincent

PS onderstaande foto's zijn van kleine broodjes (Pane Francese, ca 80 gram) die ik een tijdje geleden heb gebakken - qua structuur komen deze het dichtst bij jouw brood in de buurt. Foto's puur ter illustratie van de ovenrijs en structuur die ik probeer te krijgen. Eerste foto is door het glas de oven in :D
IMG_1981.jpg
IMG_1985.jpg
Laatst gewijzigd door winkje op di 13 dec 2016, 15:51, 6 keer totaal gewijzigd.