gilleko B. schreef:bobbee schreef:Warheart schreef:Zo. Ik ben nu terug overgestapt naar de India Monsooned Malabar die HK afgelopen Maart had.
Zakje van een Kilo een half jaar gelden ingevroren en na een ruime 30uur ontdooien, gewoon alsof die kakelvers is. Ik ben een gelukkig man.
Ben erg blij dat dat experiment ook geslaagd is!
Nu heb ik de Malabar Herfstmelange bij ze besteld, om na deze KG van de "gewone" Malabar gelijk erachteraan te drinken.
Ik kan me geen betere manier bedenken om écht het smaak verschil (en mijn persoonlijke voorkeur tussen die twee) te ervaren

Ter info : je hoeft de bonen niet te laten ontdooien. Kunnen zo de maler in en er zijn zelfs die zeggen dat het maalsel gelijkmatiger is bij bonen zo uit de vriezer vermalen.
Ook is het handig om per 50 of 100 gram in te vriezen. Een koffie die uit de vriezer komt is dan vers maar zal veel sneller verouderen, meestal is het met 24 uur al goed zichtbaar in de extractie en kleur van de crema. Daarom in kleine porties invriezen. Als ik nog wat terugvind over invriezen zal ik het met je delen.
Ben benieuwd wat voor vacumeer machine je hebt. Ik wil er eigenlijk al een tijd 1 hebben, maar ze gaan van mega duur tot supercheap.
️
Ik heb er 3....
1 van de Lidl, silvercrest ding maar niet meer te krijgen. Deze werkt met normale goedkope diepvries zakken. Trekt goed vacuum maar is die soms ook snel weer kwijt. Ik pak er van alles mee in, van pizza's voor dw diepvries tot post die we moeten versturen En dan wél als brievenbuspost mee kunnen.
Dan heb ik een Chinees ding, werkt net als de foodsaver met speciale dure vacuümzakken. Trekt alles zeer goed vacuum maar de lasnaad is dun, wel gewoon goed.
Dan de dure Foodsaver, die is groot, duur en staat gemakkelijk in de weg. Ja hij doet het goed, mooie lasnaad, en kan ook potten (die je dan weer speciaal moet kopen) vacumeren. Ik zou hem echter niet weer kopen want de goedkope machines die met dezelfde vacuümzakken werken van 30 euro doen wat ze moeten doen net zo goed als die van foodsaver. Een Silvercrest of iets van de Aldi is allemaal hartstikke mooi spul.