Re: Wat drink je nu?

3561
bobbee schreef:
Warheart schreef:Zo. Ik ben nu terug overgestapt naar de India Monsooned Malabar die HK afgelopen Maart had.

Zakje van een Kilo een half jaar gelden ingevroren en na een ruime 30uur ontdooien, gewoon alsof die kakelvers is. Ik ben een gelukkig man.

Ben erg blij dat dat experiment ook geslaagd is!

Nu heb ik de Malabar Herfstmelange bij ze besteld, om na deze KG van de "gewone" Malabar gelijk erachteraan te drinken.

Ik kan me geen betere manier bedenken om écht het smaak verschil (en mijn persoonlijke voorkeur tussen die twee) te ervaren :mrgreen:
Ter info : je hoeft de bonen niet te laten ontdooien. Kunnen zo de maler in en er zijn zelfs die zeggen dat het maalsel gelijkmatiger is bij bonen zo uit de vriezer vermalen.

Ook is het handig om per 50 of 100 gram in te vriezen. Een koffie die uit de vriezer komt is dan vers maar zal veel sneller verouderen, meestal is het met 24 uur al goed zichtbaar in de extractie en kleur van de crema. Daarom in kleine porties invriezen. Als ik nog wat terugvind over invriezen zal ik het met je delen.
Ben benieuwd wat voor vacumeer machine je hebt. Ik wil er eigenlijk al een tijd 1 hebben, maar ze gaan van mega duur tot supercheap.

Afbeelding

3562
Ben benieuwd wat voor vacumeer machine je hebt. Ik wil er eigenlijk al een tijd 1 hebben, maar ze gaan van mega duur tot megacheap
Ehhh :oops:

Hoe erg vloek ik in de kerk als ik zeg dat ik gene vacumeer machine heb gebruikt? Il heb ze in de originele zak laten zitten. Na een weekje rusten vanaf Branddatum een laagje aluminium folie eroverheen. En daar overheen strak in gepakt met Vershoud folie. Een pakketje Drogzzz is er niks bij! Ik ga komende week (of anderhalf eens hele nauwkeurig in de gaten houden wat er gebeurt, maar tot nu toe. Gewoon yummie!
Coffee, sleep, Coffee, repeat
Bijlagen
Zo ging dat toen, haha Zo ging dat toen, haha

3563
gilleko B. schreef:
bobbee schreef:
Warheart schreef:Zo. Ik ben nu terug overgestapt naar de India Monsooned Malabar die HK afgelopen Maart had.

Zakje van een Kilo een half jaar gelden ingevroren en na een ruime 30uur ontdooien, gewoon alsof die kakelvers is. Ik ben een gelukkig man.

Ben erg blij dat dat experiment ook geslaagd is!

Nu heb ik de Malabar Herfstmelange bij ze besteld, om na deze KG van de "gewone" Malabar gelijk erachteraan te drinken.

Ik kan me geen betere manier bedenken om écht het smaak verschil (en mijn persoonlijke voorkeur tussen die twee) te ervaren :mrgreen:
Ter info : je hoeft de bonen niet te laten ontdooien. Kunnen zo de maler in en er zijn zelfs die zeggen dat het maalsel gelijkmatiger is bij bonen zo uit de vriezer vermalen.

Ook is het handig om per 50 of 100 gram in te vriezen. Een koffie die uit de vriezer komt is dan vers maar zal veel sneller verouderen, meestal is het met 24 uur al goed zichtbaar in de extractie en kleur van de crema. Daarom in kleine porties invriezen. Als ik nog wat terugvind over invriezen zal ik het met je delen.
Ben benieuwd wat voor vacumeer machine je hebt. Ik wil er eigenlijk al een tijd 1 hebben, maar ze gaan van mega duur tot supercheap.

Afbeelding
Ik heb er 3....
Afbeelding

1 van de Lidl, silvercrest ding maar niet meer te krijgen. Deze werkt met normale goedkope diepvries zakken. Trekt goed vacuum maar is die soms ook snel weer kwijt. Ik pak er van alles mee in, van pizza's voor dw diepvries tot post die we moeten versturen En dan wél als brievenbuspost mee kunnen.
Afbeelding

Dan heb ik een Chinees ding, werkt net als de foodsaver met speciale dure vacuümzakken. Trekt alles zeer goed vacuum maar de lasnaad is dun, wel gewoon goed.

Dan de dure Foodsaver, die is groot, duur en staat gemakkelijk in de weg. Ja hij doet het goed, mooie lasnaad, en kan ook potten (die je dan weer speciaal moet kopen) vacumeren. Ik zou hem echter niet weer kopen want de goedkope machines die met dezelfde vacuümzakken werken van 30 euro doen wat ze moeten doen net zo goed als die van foodsaver. Een Silvercrest of iets van de Aldi is allemaal hartstikke mooi spul.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

3564
Kijk ook eens hier. Veel info en goed assortiment in redelijk betaalbare kwaliteitsmachines en accessoires.
https://www.marmelot.com/.
Ik heb al jaren een Foodsaver. En gebruik die zonder enig probleem. Erg handig (zoals al eerder opgemerkt.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

3565
bobbee schreef:
gilleko B. schreef:
bobbee schreef: Ter info : je hoeft de bonen niet te laten ontdooien. Kunnen zo de maler in en er zijn zelfs die zeggen dat het maalsel gelijkmatiger is bij bonen zo uit de vriezer vermalen.

Afbeelding
Ik heb er 3....
Afbeelding

1 van de Lidl, silvercrest ding maar niet meer te krijgen. Deze werkt met normale goedkope diepvries zakken. Trekt goed vacuum maar is die soms ook snel weer kwijt. Ik pak er van alles mee in, van pizza's voor dw diepvries tot post die we moeten versturen En dan wél als brievenbuspost mee kunnen.
Afbeelding

Dan heb ik een Chinees ding, werkt net als de foodsaver met speciale dure vacuümzakken. Trekt alles zeer goed vacuum maar de lasnaad is dun, wel gewoon goed.

Dan de dure Foodsaver, die is groot, duur en staat gemakkelijk in de weg. Ja hij doet het goed, mooie lasnaad, en kan ook potten (die je dan weer speciaal moet kopen) vacumeren. Ik zou hem echter niet weer kopen want de goedkope machines die met dezelfde vacuümzakken werken van 30 euro doen wat ze moeten doen net zo goed als die van foodsaver. Een Silvercrest of iets van de Aldi is allemaal hartstikke mooi spul.
Foodsaver is dus wel goed! Heb um al testen van gezien.

Afbeelding

3566
Warheart schreef:
Ben benieuwd wat voor vacumeer machine je hebt. Ik wil er eigenlijk al een tijd 1 hebben, maar ze gaan van mega duur tot megacheap
Ehhh :oops:

Hoe erg vloek ik in de kerk als ik zeg dat ik gene vacumeer machine heb gebruikt? Il heb ze in de originele zak laten zitten. Na een weekje rusten vanaf Branddatum een laagje aluminium folie eroverheen. En daar overheen strak in gepakt met Vershoud folie. Een pakketje Drogzzz is er niks bij! Ik ga komende week (of anderhalf eens hele nauwkeurig in de gaten houden wat er gebeurt, maar tot nu toe. Gewoon yummie!
Totaal niet. Ik doelde op Bobbee. Excuus.

Afbeelding

3567
bobbee schreef: wo 09 nov 2022, 20:21
gilleko B. schreef:
bobbee schreef:

Afbeelding
Ik heb er 3....
Afbeelding

Afbeelding

Zelf heb ik ook een vacumeer machine van silvercrest ,eentje waar een rol in past ,en met een mesje om de zakken op maat te snijden ingebouwd ,als enigste nadeel kan ik noemen dat die wat tijd nodig heeft om af tekoelen,voor dat je de volgende zak vacuum trekken dan heb ik het over een 40 tal seconden .
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

3568
De Df64 uittesten. Halve kilo doorheen gejaagd om het enigszins te 'seasonen'. Vind het maalsel er nog niet lekker uitkomen, allemaal klontjes die zelfs WDT niet doorbreekt. Had ik met m'n kleine Jx-pro geen last van. Maar er komen prima koppen uit qua smaak. Eerste kop was al best goed, beetje over geextraheerd. Iets te fijn op stand 13. 16 in/40uit in 48s. Op stand 15 was die goed met 16 in 40 uit op 38s. Dat is inclusief 12s steam preinfusion op 1.6 bar, waarvan 3s de boiler aan.

Guatemala decaf van Brandhuys. Ik kan nog niet veel zeggen over het verschil in smaak tov konisch. De 1e keer ging er 16.1g in en kwam er 16.55 uit. De tweede keer kwam er 15.5 uit, dus mist er nog wat consistentie.
Lelit Elizabeth + DF64 gen 2 & 1ZPresso J-Max
Bijlagen

3569
Een hele tijd geleden dat ik een Monsooned Malabar heb gedronken, en dat is erg leuk, want de smaak is dan weer erg verrassend. Deze is van het Hoofdkwartier en intussen mijn tweede. Mooie vergevingsgezinde balans in de koffie. Heel zachte lichte aciditeit. Aangenaam voor inderdaad ochtend, een natural is dan op dat tijdstip meer an attack on the pallet.
Afbeelding

Afbeelding