Re: Stumptowns handleiding voor de mokkapot

41
Overigens is mij het principe van voorgekookt water niet duidelijk: het principe is toch dat het water verwarmt wordt, de lucht erboven verhoogd wordt en geen kant op kan en hierdoor het water omhoog duwt door het filter bakje. Als je dan koud water gebruikt, wordt dit op gegeven moment warm (niet kokend) en gebeurt exact hetzelfde zonder dat het dus kookt. Enige wat je dus wint is tijd bij gebruik van voorgekookt water, want nu begint de druk meteen. Toch lees ik overal dat hierdoor de koffie niet verbrandt en dit ten goede van de smaak zou komen..... Dat laatste is toch sowieso niet het geval indien je het goed zet? Want dan begint de stroom al voordat het water echt kookt en is er met je koffiemaling niets aan het handje. Of zeg ik nu iets vreemds?
Volgens mij is het idee van voorgekookt water dat het potje zelf minder heet wordt.

Bijv (nummers verzonnen):
Koud water --> potje zelf is 150°C voordat water heet genoeg is om naar boven te stromen
Heet water --> potje zelf is 120°C voordat het water heet genoeg is om naar boven te stromen

Dit heeft dus vooral invloed op de temperatuur van het metaal van de funnel en de bovenkamer waar het koffiemaalsel en vloeibare koffie in zitten wat zou zorgen voor mindere verbranding.

P.s. ik weet dat ik reageer op een oud bericht

Re: Stumptowns handleiding voor de mokkapot

42
Mijn ervaring: warm water levert een veel betere smaak op.
Daarna het potje terugkoelen met koud water helpt ook voor een betere smaak.
Ik heb daarover (de theorie) eens veel gelezen, maar kan dat niet zo snel terugvinden. Maar denk dat de te hoge temperatuur zorgt voor een bittere smaak. Hoewel ik het niet vaak (meer) gebruik, ben ik nog steeds fan van het mokkapotje
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.