Re: espressomachine zoeken is keuzen maken en is lastig......

51
Juist daarom zat ik te denken aan een PID voor de boiler aangezien deze veel preciezer is als een pressostaat. Ik zou juist redeneren; aangezien er al veel variabelen zijn die de temperatuur van het water beinvloeden laten we er dan één grote wegnemen! de boilerdruk dus :) Hoe je het went of keert, de temp van het water wordt initieel bepaald door de boilerdruk in mijn ogen.

Leuk speelgoed de erics thermo ! ik begrijp alleen niet hoe je de temp daarvan relateert aan de invloed van maling en dosering op de temperatuur tijdens extractie zoals je eerder deed, vandaar dat ik wat in de war was.

Wat is trouwens het gewicht van de zetgroep van de Bezzera? iedereen verwijst naar het grote(re) gewicht van een E61 groep, ben benieuwd naar het gewicht van de Bezzera

Maar goed, inderdaad allemaal off-topic maar wel reuze interessant of niet Spir, hier leren we toch reuze veel van!
Is de 6th wave aan het voorbereiden

52
HolyBean schreef: De KvdW Speedster;
We designed and made the base of our solenoid valve especially in stainless steel. Brass would absorb too much heat, stainless steel has a heat transfer capability of approx. ten times less than brass. This base forms one end of the group neck and is in direct contact with the water.

De Speedster heeft ivm temperatuurs veranderingen mede daarom ook geen stalen zeefje in de groep maar een kunststof.
This plate is made in POM plastic, a fully neutral material regarding transferring heat. Also, fats and oils do not adhere easily to this material, effectively keeping it clean. This plate consists of two pieces offering a nicely divided dispersion, held in place by two screws.

De filterhouders zijn ook mede ivm temperatuursverlies uitgevoerd.
Both filter holders are coated in Teflon on the inside. This ensures no build up of baked-on oils and fats. No scrubbing is needed, just a quick wipe with a paper or towel. It also helps a bit against the loss of temperature when the coffee runs to the cup.
Kijk, toch een mooi design dan. 4.5kg van een zetgroep en een PID heb ik namelijk nooit begrepen!

54
Juist daarom zat ik te denken aan een PID voor de boiler aangezien deze veel preciezer is als een pressostaat. Ik zou juist redeneren; aangezien er al veel variabelen zijn die de temperatuur van het water beinvloeden laten we er dan één grote wegnemen! de boilerdruk dus :) Hoe je het went of keert, de temp van het water wordt initieel bepaald door de boilerdruk in mijn ogen.

Leuk speelgoed de erics thermo ! ik begrijp alleen niet hoe je de temp daarvan relateert aan de invloed van maling en dosering op de temperatuur tijdens extractie zoals je eerder deed, vandaar dat ik wat in de war was.
Al die variabelen in een HX met pressostaat hebben ongeveer dezelfde afwijking, en zijn daarmee redelijk op elkaar afgestemd. De zetgroep functioneert daar als "De Grote Gelijkmaker" (puur door z'n thermische massa). Om nu slechts één van die variabelen (door een dure ingreep) een factor 30 ofzo nauwkeuriger te maken heeft dan niet zoveel zin omdat die nauwkeurigheid bij lange na niet wordt gehaald door de rest en bovendien de zetgroep alles toch weer min of meer gladstrijkt. Juist die zetgroep behoeft dus grote nauwkeurigheid.

Eerder had ik het idee, dat lees je namelijk vaak op internet, dat de zettemperatuur bij een HX omhoog gaat als je een (te) langzame extractie hebt. Het water in de HX zou te langzaam doorstromen en daarmee teveel opwarmen. En maling en dosering hebben allicht nogal invloed op de lengte van je extractie.
Juist doordat ik die Erics heb gemonteerd ben ik er achter gekomen dat bovenstaande helemaal niet zo aan de hand is. Ook bij een zeer lange extractie blijft de temperatuur stabiel, waarschijnlijk door het dempende effect van de E61 groeps massa. Dat een erg lange extractie desondanks niet valt aan te raden komt doordat er dan allerlei ongewenste stofjes uit de koffie worden onttrokken die bij een gewone extractie lekker blijven zitten, zie het grafiekje van Illy waarnaar eerder werd verwezen.

En inderdaad, voor al deze dingen zitten we nu op een forum. Waarbij ik het belangrijk vind om aan te tekenen dat ook ik echt niet alles weet en nog veel kan leren!

Ziet de OP het nog zitten? ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

56
Spironski schreef: Eerder had ik het idee, dat lees je namelijk vaak op internet, dat de zettemperatuur bij een HX omhoog gaat als je een (te) langzame extractie hebt. Het water in de HX zou te langzaam doorstromen en daarmee teveel opwarmen. En maling en dosering hebben allicht nogal invloed op de lengte van je extractie.
Juist doordat ik die Erics heb gemonteerd ben ik er achter gekomen dat bovenstaande helemaal niet zo aan de hand is. Ook bij een zeer lange extractie blijft de temperatuur stabiel, waarschijnlijk door het dempende effect van de E61 groeps massa. Dat een erg lange extractie desondanks niet valt aan te raden komt doordat er dan allerlei ongewenste stofjes uit de koffie worden onttrokken die bij een gewone extractie lekker blijven zitten, zie het grafiekje van Illy waarnaar eerder werd verwezen.
Misschien was ik niet helemaal duidelijk ;) het gaat mij niet om de temp. in de HX in deze, maar de temperatuur tijdens extractie ! Je kan dit dus niet meten met je Erics.

Ben blij dat de OP het nog ziet zitten :-) Het is wel een beetje jammer van de Pavoni, ben benieuwd waar ie tot in staat is met een goede molen en bonen in plaats van voorgemalen koffie met 99.9% zeker de verkeerde maling en daarnaast natuurlijk gewoon oud.

EDIT: lees net dat het toch een andere pavoni is dan we dachten..maak het ietsjes anders

58
@nauti: Ik krijg toch het idee dat de werking van een HX niet helemaal duidelijk is,....... of ik snap het helemaal niet meer :? .

Kijk eens hier

Je ziet daar de HX met de sifon (rood), die vormt samen met het bovenste gedeelte van de E61 een gesloten circuit waardoorheen warm water stroomt dat z'n warmte haalt uit de (stoom-)boiler en afgeeft aan de E61. Aan de bovenkant er in, aan de onderkant eruit, dus tegen de klok in.
Op het moment dat je koffie gaat zetten en het handeltje overhaalt, gaat de pomp aan en wordt er water via de injector tube in de HX gepompt en verandert tevens het oranje "ovaaltje" in de E61 van stand. Daarmee open je het circuit en wordt het water uit de HX gedreven en loopt het niet meer rond, maar gaat schuin omhoog het witte kanaaltje in richting broeikop en via de puck in je kopje: espresso!

Bovenin dat witte kanaaltje zit de Erics thermometer. Het meet dus niet de temperatuur van het water in de HX zelf, maar die van de E61 in stilstand en die van het water vlak voordat het bij de puck aankomt als je koffie zet.

Als je het diagram bekijkt snap je ook waarom het water dat al een tijd in de sifon en HX rondloopt en dus ook via die HX in water van 125C zit, te heet is geworden en vóór het koffiezetten eerst moet worden weg gespoeld: de koelflush.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

59
@SteefM

De reden voor HX of DB en geen SB is dat als je dan toch melkdrankjes wil drinken, dit wel heel veel lastiger wordt. De koffie is koud wanneer de melk is opgeschuimd.
Ik wil de machine ook toch voor een aantal jaren aanschaffen en daarom wil ik ook dat de optie van stoom en koffiezetten tegelijk kan gebeuren. Kortom enerzijds een rationeel argument, anderzijds ook emotioneel van "dat wil ik er graag" op hebben omdat als ik het gebruik het ook goed mogelijk moet zijn.

HX of DB, daar is al veel over gezegd. Nu, daar vind ik het prijsverschil wel groot worden (of de absolute prijs) voor de modellen die ik in scope heb. Op basis van de adviezen en hetgeen ik lees, zie ik niet voldoende om daarmee voor de DB te gaan en de HX uit te sluiten. Zelfs eventueel het gebruiksgemak van de DB niet.
Het zal ook nog wel even duren voordat ik wat ervaring erin zal krijgen.

60
jmg_c schreef:HX of DB, daar is al veel over gezegd. Nu, daar vind ik het prijsverschil wel groot worden (of de absolute prijs) voor de modellen die ik in scope heb. Op basis van de adviezen en hetgeen ik lees, zie ik niet voldoende om daarmee voor de DB te gaan en de HX uit te sluiten. Zelfs eventueel het gebruiksgemak van de DB niet.
Een Vibiemme domobar junior met dubbele boiler (geen PID controle!) heeft toch ongeveer dezelfde prijs als een Vibiemme domobar super met HX? En die is ook ongeveer gelijk aan die van een Expobar Brewtus met dubbele boiler en PID control. In Nederland tenminste alle drie iets van 1400 euro dacht ik. De Vibiemme domobar super dual boiler en een Izzo Alex duetto (beiden dubbele boiler + PID controle) zijn inderdaad wel iets van 500 euro duurder...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs