Re: Nieuwe eigenaar Rancilio Silvia

52
Op de een of andere manier lijkt de maling op de foto grover dan in werkelijkheid. Maar door iets minder te doseren (17,5 i.p.v. 18 gram) en iets fijner te malen krijg ik een hele goede espresso.

Overigens past in het standaard dubbele filter van Rancilio inderdaad 15-16 gram. Op het moment gebruik ik de 17 grams VST.

Dat schema met brewing ratios had ik al wel eens gezien. Maar ik probeer me nog niet te veel bezig te houden met dit soort exacte wetenschap. Hoewel ik natuurlijk wel mijn bonen/maalsel weeg en de opbrengst weeg. Dat doe ik vooral om te kijken of ik ongeveer in de goede richting zit. Leidend is voor mij de smaak.

Jammer van die "lompe schroef" in de Silvia. Ik heb wel eens ergens zo'n ander doucheschermpje en schroef gezien voor maar liefst USD 19. Geen idee wat shipping vanuit US naar NL kost, maar dat zou zo maar eens hetzelfde kunnen zijn. Dus al gauw USD 40 voor een plat douchescherm. En of ik dat het nou waard vind?
Rancilio Silvia, Compak K3, Bialetti Moka Express, Bialetti Venus

53
Kan je zelf niet een platte schroef vinden of fabriceren? Want als die schroef het oppervlak van je puck breekt zal dat waarschijnlijk toch bijdragen aan een minder gelijkmatige extractie, elke keer weer. Kan je wel mooie VST filters gebruiken, of dure koffie, maar zit altijd weer die dikke schroef in de weg... Dan zou €40 zelfs nog wel eens een goeie investering kunnen blijken? :?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

54
Zo'n schroef of bout is best te vinden, maar omdat ze verzonken zijn en de kop schuin naar binnen loopt moet je ook het douchescherm aanpassen en ruimte maken m de schroef te verzinken. Het kan dus wel zelf, maar het is niet een kwestie van even de schroef wisselen.

Ter vergelijking: een douchescherm voor de Silvia kost €3,95 en een platte schroef €0,10. Een kant-en-klaar setje USD 19 plus verzending vanuit de VS. Zo opgeschreven is het misschien nog niet eens een gekke prijs als je de verzendkosten even buiten beschouwing laat.

Overigens gaat het met 17,5 gram heel aardig.
Rancilio Silvia, Compak K3, Bialetti Moka Express, Bialetti Venus

55
Ik heb ook wel eens gelezen dat iemand zelf de kop van de gebruikte schroef af had geslepen. Als je die -zeg- 1mm platter maakt, geeft dat toch ook weer een extra millimeter voor de koffie. Zou zomaar 1 gram speling kunnen zijn.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder