Re: Zoektocht naar een nieuwe molen...

51
De tidaka moet je nog wel nog even zelf in elkaar zetten wat nog best een klus is!
Het motortje voor de mahlgut is nog steeds in ontwikkeling. Het duurt allemaal wel lang en dan komen ze weer met een serie tampers die helaas voorrang krijgen lijkt het en geduld is dus een must. Af en toe een teaser waar ik niks mee kan en dan is het weer maanden stil. Hoewel het mijne bijna op is moet ik toch wachten...en dan als klap op de vuurpijl zal de prijs me wel weer achter de oren doen krabben wanneer die bekend wordt gemaakt.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

52
Een Baratza zal het nooit worden omdat ik daar gewoon teveel slechte dingen heb gehoord (allerlei modellen). Ik zou het mezelf nooit vergeven als ik daar honderden €€€'s aan geef en na 3 jaar het ding uit elkaar valt bij wijze van spreken.

Bobbee, je hebt mijn interesse in handmalers wel enigszins wakker gemaakt moet ik zeggen maar ik verschoot wel even van de prijs van die Mahlgut :lol:. Maar het is wel een route die te overwegen valt, als ik eens tijd heb ga ik me wat in andere modellen verdiepen. Aanraders?

Over de retentie van de Olympus -> Gepikt van de review van DaveC van coffeeforums.co.uk:

Afbeelding

Vrij kleine opening tussen maalschijven en maalhuis doen me vermoeden dat de lage retentie wel eens zou kunnen kloppen. Hij spreekt van 3g in totaal maar denk niet dat hij dat getest heeft.
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

53
Ik heb de knoop doorgehakt en zojuist de Eureka Olympus 75E hi-speed besteld, zonder de Mythos schijven, met korte hopper.

Het wachten kan beginnen! :D Ik zal mijn bevindingen zeker laten horen op het forum, bedankt allemaal voor de input.
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

54
Proficiat. Eureka maakt mooie malers. Zou overigens wel lekker die Mythos schijven kopen. Maakt de maler echt van ander niveau. Beetje als Mazzer mini e met normale schijven vs mazzer mini e met SJ schijven. Ander profiel maakt wereld van verschil.

Veel plezier.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

55
Dat zijn inderdaad de Mythos-schijven. Het profiel van de standaard schijven is gelijk aan die van de Mythos-schijven. Kan je goed zien in deze review op pagina 4: https://www.google.be/url?sa=t&source=w ... ihwiKKzkxw" onclick="window.open(this.href);return false;

Heb lang getwijfeld hoor, bij casabarista verkopen ze hem (door die review van Dave) zelfs enkel met de Mythos-schijven... Maar volgens mij hebben die TiN coated schijven weinig zin in een thuisomgeving. Het zou al een jaar duren eer ze ingelopen zijn...
Of ze effectief een beter maalsel geven blijft de vraag natuurlijk. En zo blijf je ook bezig, dan had ik ook nog een beetje kunnen bijleggen en gewoon een Mythos One kunnen kopen, of NOG een beetje bijleggen en een Ceado kopen of...
En nu is er nog ruimte om later, als ik weer last krijg van upgrade-itis, een setje nieuwe glanzende schijven te kopen ;)

Volgens TNT zou hij morgen geleverd worden!
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

57
Je hebt gewoon een prima koop gedaan!

Nog een leuke conische handmaler erbij en het is helemaal top. Soms smaakt conisch gewoon beter. En soms vlak. Met goed koffie, apparatuur en skills is het hoe dan ook lekker ;)

En ik geloof dat ik de Mythos zou verkiezen boven de Ceado...ik vind de Mythos echt te gek.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

59
Ik vind dat geen enkele maler dat zo goed voor elkaar heeft als eureka. Zelfs op de kleine Mignon. Persoonlijk ga ik serieus naar de Atom kijken. Sebastiaan krijgt hem binnenkort binnen.

60
lmg475 schreef:
Jochen_P schreef:Ik ben vooral erg benieuwd hoe de maalversteliing gaat werken in de praktijk, één van de grootste redenen waarom ik voor de Eureka gekozen heb.
De maalverstelling werkt perfect en heel precies. Het duurt wel een maling of 2 voordat het resultaat echt volledig zichtbaar is
Zoals bij elke maler dus :)

Hij is vandaag geleverd! Hij lijkt nog imposanter dan de Wega terwijl hij slechts enkele centimeters groter is. Hij lijkt op het eerste zicht wat breder. Het mat zwart is wel heel mooi :)
De maalverstelling werkt echt prachtig, zeer smooth, 0.0 speling en minder gevoelig dan ik had gelezen/vreesde. Perfect.

Hij maalt ook heel snel, waardoor het maalsel in een mooie straal in het mandje valt en een luchtig hoopje vormt. Even tegen tikken, tampen en klaar. De timer staat nu om 3sec en dan heb ik 16g maalsel :o

Afbeelding

Afbeelding

Enkel de portafilterhouder werkt niet voor de naked houder, die is iets te hoog.

Zeer tevreden! Het spelen kan beginnen :lol:
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed