Re: Wat drink je nu?

5271
Hoi! (long time no see) .
Enkele dagen geleden heb ik, wegens "oude" koffie in de diepvrieskast bijna uitgeput, weer eens gebrand: de mij resterende bonen van Koepoort in Zeeland, Limu, Yirgacheffe, Sidamo, "wilde" Ethiopische en een kleine verpakking Yemen. En, om mijn "huisblends" te kunnen verwezenlijken, kocht ik ook 3 kilo elk Brasil en Oeganda, deze laatste in een poging om de mij erg gesmaakte Congo te vervangen, de Congo is nauwelijks te verkrijgen wegens de jammerlijke oorlog (alle oorlogen zijn jammerlijk) in "de" Congo.

Vanmorgen dus voor de eerste maal de meest recent gebrande koffie geproefd, nog een beetje vroeg, maar reeds te smaken.
Een 50/50 mélange van "oude" Congo uit de freezer (Congo RAEK Katana) en "nieuwe" Ethiopische (Mokka Djimmah), beide huisgebrand, niet te licht, ik zou zeggen "medium" (ik stop rond de 212-215 Celcius).

Ikzelf maal 20 tot 20,2 gram in de portafilter van mijn Londinium 1 uit 2014, en laat hem leeglopen. Het moet gezegd dat ik in het kopje eerst een flinke scheut room plus hetzelfde volume volle melk verwarm. Plus 4 pillen sucralose zoetstof. Ik ben geenszins purist, maar zo smaakt koffie me.
De Congo verschaft het "volle" element, de Ethiopië aciditeit en tannine, het geheel is een krachtige espresso met toch overwegend Ethiopisch caracter.

Groeten allemaal!
Paul

5273
seels schreef: di 02 sep 2025, 19:08 Iemand hier ervaring met ripsnorter uit Rotterdam?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Vorig jaar een espressobranding van ze voor mijn verjaardag gekregen (weet njet meet welke). Was niet echt onder de indruk. Potje hip, inhoud niets bijzonders, en beetje the donker gebrand naar mijn smaak.

5274
Boozzz schreef:
seels schreef: di 02 sep 2025, 19:08 Iemand hier ervaring met ripsnorter uit Rotterdam?

Vorig jaar een espressobranding van ze voor mijn verjaardag gekregen (weet njet meet welke). Was niet echt onder de indruk. Potje hip, inhoud niets bijzonders, en beetje the donker gebrand naar mijn smaak.
Goed om weten. Thanks