5389
door Hk87
Ik ben vanochtend ook maar weer op avontuur gegaan en wat van DAK erbij genomen.
Foto van links naar rechts:
Het standaard bakje van 18 gram, gezet op de traditionele 9 bar in iets over 25 seconden met ongeveer 45 eruit.
Ondrinkbaar.Bah.
Voor de stepdown-basket ben ik behoorlijk grover gegaan, ongeveer 5 hele getallen terug op mijn KafaTek, en 19 gram gedoseerd. De ervaring van eerder is dat, hoewel ik zoveel grover ga, er vooralsnog een 9-bar shot uitkomt in 30-35 seconden. Dus bij deze een filterpapiertje geplaatst onderin om de flow nog een zetje te geven. Het werd vooralsnog een 9-bar shot in 35 seconden met ongeveer 40 eruit.
Oprecht verrast door dit bakje koffie:immens zoet, en ik proef kersen en meer fruitsoorten, met ook veel body. Best te doen dit, maar gewoon te zoet voor mijn smaak om meer van te drinken.
Dan de Pesado High Extraction, waar ik nog niet eerder een lekker bakje uit heb gekregen. Ook deze heb ik grover gemalen dan toen met het standaard bakje, en wat hoger gedoseerd: 21 gram erin. Dat zou dan alsnog bij deze Pesado met 2000 gaatjes een heel snelle flow moeten geven, precies waar ik naar op zoek ben.
Het resultaat is inderdaad een turbo shot van iets rond de 15 seconden extractietijd en iets meerdan 60 eruit.
Ook deze leek op het stepdown-bakje en was aan de zoete kant,wel minder zoet en ook een stuk minder mondgevoel. Andere beleving, maar was ook niet verkeerd. Ik denk dat deze stijl aciditeit iets meer naar voren wil brengen, maar dat mijn KafaTek daar niet in mee wil.
Lelit Bianca V3 & Ikape K2 pro
KafaTek MC6 & 1zpresso ZP6