Re: Wat drink je nu?

5381
Durdane schreef:DAK Cream Donut, door de Df83 20gr in 50 gr uit in 28 sec

Branddatum 16 december dus ik ben een beetje vroeg

Zakje open en ik kan de geur wel beetje associëren met een donut, het blijft ook een beetje chemisch. Dat is eigenlijk met de smaak ook zo. Begint best lekker met een volvette smaak maar al heel snel en langdurig zoet/zuur fruit. Klein bittertje aan het eind

Ik vind het niet lekker

Heb ook nog Milky Cake staan voor de feestdagen. Ben niet echt benieuwd meer
Afbeelding
Ooh ik vond Milky cake interessant. Wel minimaal 3 weken laten rusten. Dat is hun beroemde kaneel / kardemom koffie. Ik dronk hem als cappuccino
Lelit Bianca V2 - Niche zero - Lagom P80 - ROK Espresso maker - Ikape K2 portable espresso maker -

5382
bobbee schreef: do 18 dec 2025, 19:59 Naturals en de aparte fermentatie methoden zoals een anaerobic gebruik ik ook niet voor espresso. Nooit begrepen hoe dat voor espresso lekker kan zijn. Misschien bijzonder op smaak maar lekker, nee voor mij ook niet.
Ik ben het er helemaal mee eens dat Lance Hedrick wat dat betreft de spijker op de kop slaat. De traditionele methode voor espresso toepassen op zulke koffiesoorten levert bijna nooit iets goeds op.

De manier waarop hij light roast benaderd is heel tegenstrijdig met wat we eigenlijk normaal gesproken doen.

https://m.youtube.com/watch?v=EPF1_15KZvM

Vanaf minuut 18:00 heeft hij het onder andere ook over 'processed' koffies zoals anaerobic en co-fermented wat net als light roast een andere benadering wilt.

Ik ben het hier zelf proefondervindelijk ook grotendeels mee eens dat dit echt werkt maar het is vooralsnog niet altijd mijn smaak 😅
Lelit Bianca V3 & Ikape K2 pro
KafaTek MC6 & 1zpresso ZP6

5384
Het verschilt gewoon per smaak of het lekker is in espresso of niet. Zoetere co-fermented koffies zoals coconut-pineapple en rum-caramel doen t beter in espresso dan in filter.
Meticulous Espresso × etzMAX LM × Hedone Honne × Pietro Probrewing × Superkop

5385
Ja en zoals gilleko het heel politiek correct verwoord. :lol:

Nee maar co-fermented is extreem. Net als anti-maceration. Je moet mij echt betalen wil ik dat drinken en niet andersom :lol:

Ik vind anaerobic al te ver gaan maar heel soms tolereer ik dat nog net. En dan ben ik even een tijdje gelijk ook helemaal klaar met die zooi.

5386
Het heeft ook met verwachtingsmanagement te maken… als ik lees creamy donut verwacht ik geen zoet/zure drank

Dat hele verhaal van grover malen en kortere doorlooptijd ging bij deze boontjes in elk geval niet op, daar werd het alleen maar zuurder van.

De milky cake ook maar even geopend (want anders kon ik ze voor de kerst aan iemand anders geven) en daar valt wel wat van te brouwen denk ik
ACS Vesuvius Evo Leva (DS) - G-iota Pro83VS SSP LS
Bezerra Strega (PSM) - etzMAX LM
La Pavoni Esperto Abile - Eureka Mignon XL

5387
Mijn behoefte gaat niet uit naar 1 soort koffie. Naturals (en alles wat daarvoor doorgaat) en vette chocolade bommen heb ik beide in huis. Op enig moment ben ik dat prettige sinaasappelzuurtje, soms vergezeld met een vettigheid die aan cookie dough doet denken, zat en wil ik totaal wat anders. En dan maal ik paar vette cacao Brazilianen door de malers. Ik betrap mijzelf wel eens op zwart/wit gedachten in zijn algemeenheid. Maar vanuit een poldermodel denken, bedenken en beoordelen levert vele voordelen op, maar op mijn oude dag heb ik zo nu en dan behoefte aan duidelijkheid. Ergo, beide grens koffie's lekker op moment van behoefte. Is er dan wat wat ik echt niet lekker vind. Ik had een tijd geleden koffie van Giraffe en dat was zo' n moderne gebrande koffie met hoge aciditeit. Kundig en zorgvuldig gebrand, maar te modern voor mij. Nu net de kerstkoffie van het Hoofdkwartier. Bevindt qua smaak zich tussen bovenvermelde marges en zoals verwacht heerlijke espresso. Heb net zo'n kerstespresso verorberd. Was weer een aangenaam genoegen.
Afbeelding

5388
Ik vind zelf de Milky Cake geweldig, vooral met Core burrs in de EG-1. Komt bij goede dial-in dan superzoet uit de Slayer. Vooral pistache en zoete vanillecake op de voorgrond en met Ultra burrs nog meer pistache, maar ook veel kardemom wat ik zelf iets minder vind. In het eerste geval ook als cappuccino genieten :) Momenteel bezig met de Jazz Fruits van DAK en erna heb ik nog een doosje Milky Cake klaarstaan.
Slayer Espresso Single Group - Hario V60 Switch - Flair Pro 2 - Aeropress - NextLevel Pulsar
Weber EG-1 V3 - 1Zpresso K-Ultra

5389
Ik ben vanochtend ook maar weer op avontuur gegaan en wat van DAK erbij genomen.

Foto van links naar rechts:

Het standaard bakje van 18 gram, gezet op de traditionele 9 bar in iets over 25 seconden met ongeveer 45 eruit.
Ondrinkbaar.Bah.

Voor de stepdown-basket ben ik behoorlijk grover gegaan, ongeveer 5 hele getallen terug op mijn KafaTek, en 19 gram gedoseerd. De ervaring van eerder is dat, hoewel ik zoveel grover ga, er vooralsnog een 9-bar shot uitkomt in 30-35 seconden. Dus bij deze een filterpapiertje geplaatst onderin om de flow nog een zetje te geven. Het werd vooralsnog een 9-bar shot in 35 seconden met ongeveer 40 eruit.
Oprecht verrast door dit bakje koffie:immens zoet, en ik proef kersen en meer fruitsoorten, met ook veel body. Best te doen dit, maar gewoon te zoet voor mijn smaak om meer van te drinken.

Dan de Pesado High Extraction, waar ik nog niet eerder een lekker bakje uit heb gekregen. Ook deze heb ik grover gemalen dan toen met het standaard bakje, en wat hoger gedoseerd: 21 gram erin. Dat zou dan alsnog bij deze Pesado met 2000 gaatjes een heel snelle flow moeten geven, precies waar ik naar op zoek ben.
Het resultaat is inderdaad een turbo shot van iets rond de 15 seconden extractietijd en iets meerdan 60 eruit.
Ook deze leek op het stepdown-bakje en was aan de zoete kant,wel minder zoet en ook een stuk minder mondgevoel. Andere beleving, maar was ook niet verkeerd. Ik denk dat deze stijl aciditeit iets meer naar voren wil brengen, maar dat mijn KafaTek daar niet in mee wil.
Bijlagen

5390
Hk87 schreef:Ik ben vanochtend ook maar weer op avontuur gegaan en wat van DAK erbij genomen.

Foto van links naar rechts:

Het standaard bakje van 18 gram, gezet op de traditionele 9 bar in iets over 25 seconden met ongeveer 45 eruit.
Ondrinkbaar.Bah.

Voor de stepdown-basket ben ik behoorlijk grover gegaan, ongeveer 5 hele getallen terug op mijn KafaTek, en 19 gram gedoseerd. De ervaring van eerder is dat, hoewel ik zoveel grover ga, er vooralsnog een 9-bar shot uitkomt in 30-35 seconden. Dus bij deze een filterpapiertje geplaatst onderin om de flow nog een zetje te geven. Het werd vooralsnog een 9-bar shot in 35 seconden met ongeveer 40 eruit.
Oprecht verrast door dit bakje koffie:immens zoet, en ik proef kersen en meer fruitsoorten, met ook veel body. Best te doen dit, maar gewoon te zoet voor mijn smaak om meer van te drinken.

Dan de Pesado High Extraction, waar ik nog niet eerder een lekker bakje uit heb gekregen. Ook deze heb ik grover gemalen dan toen met het standaard bakje, en wat hoger gedoseerd: 21 gram erin. Dat zou dan alsnog bij deze Pesado met 2000 gaatjes een heel snelle flow moeten geven, precies waar ik naar op zoek ben.
Het resultaat is inderdaad een turbo shot van iets rond de 15 seconden extractietijd en iets meerdan 60 eruit.
Ook deze leek op het stepdown-bakje en was aan de zoete kant,wel minder zoet en ook een stuk minder mondgevoel. Andere beleving, maar was ook niet verkeerd. Ik denk dat deze stijl aciditeit iets meer naar voren wil brengen, maar dat mijn KafaTek daar niet in mee wil.
Nice! Welke stepdown gebruik je? Ik heb zelf de simpele stamped van Sworks nu een maandje in huis en ben er heel erg over te spreken
Slayer Espresso Single Group - Hario V60 Switch - Flair Pro 2 - Aeropress - NextLevel Pulsar
Weber EG-1 V3 - 1Zpresso K-Ultra