Re: Wat drink je nu?

5402
Deze Flat-white verraste niet alleen mij maar ook mijn vrouw kon niet geloven dat het aan de bonen lag.
Niet de standaard chocolade toon die je vaak proeft. Deze bonen hadden een smaak die veel neigde naar echte chocolademousse, dat luchtige, rijke en iets zoetere karakter. Subtiel maar maakte de combinatie met gestoomde melk tot iets heel speciaals en verrukkelijk uniek.
Lelit Bianca V3 & Ikape K2 pro
KafaTek MC6 & 1zpresso ZP6
Bijlagen

5403
Heeft iemand ervaring met amoc (a matter of concrete)?

Lijkt me leuk om daar wat koffie van te proberen maar ze zijn ook erg prijzig. Is het t geld waard?
Lelit Bianca V2 - Niche zero - Lagom P80 - ROK Espresso maker - Ikape K2 portable espresso maker -

5404
Ik heb de indruk dat er steeds meer branderijen komen met steeds meer exotische benamingen van de bonen mogelijk vergezeld met smaak beïnvloedende toevoegingen. Het wordt er niet minder complex door. Ik heb nu 4 branderijen en daar hou ik het voor nu bij. Misschien ooit eens een goede brander erbij kopen en weer zelf gaan branden. Ik heb geen ervaring met deze branderij, but the proof of the pudding is in the eating.

5405
Rosanne schreef: ma 29 dec 2025, 17:25 Heeft iemand ervaring met amoc (a matter of concrete)?

Lijkt me leuk om daar wat koffie van te proberen maar ze zijn ook erg prijzig. Is het t geld waard?
Beperkt ervaring hier, èèn keer besteld. Een Indonesische Laurina variant en een
Guatemala. Beiden waren bijzonder en lekker maar zoals je zelf al aangeeft rete duur. Of dat het waard is zou ik zeggen van wel als je ook ziet wat andere tegenwoordig vragen zoals DAK, Friedhats en Manhattan. AMOC categoriseert zich ook wel in die richting.

5406
Rosanne schreef:Heeft iemand ervaring met amoc (a matter of concrete)?

Ik heb er weleens wat van gekregen van iemand op het forum. Was lekkere koffie maar ik ben zo nuchter dat ik er zelf soms moe van wordt. Met andere woorden, goed smakende koffie hoeft niet zo duur te zijn.

Overigens, Zeeuwse branding is van dezelfde brander als amoc, goedkoper en misschien kun je die proberen om een soort van indruk te krijgen want lijkt mij dat je als brander niet ineens met minder kennis gaat branden. De bonen zullen minder exotisch exclusief zijn waarom de prijs lager is.

https://www.dezeeuwsebranding.nl/produc ... ry/koffie/
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

5408
Ik ben benieuwd naar de koffie van de maand Papua New Guinea bij HK.
Ik twijfel alleen of deze Kongo nou hetzelfde is als die uit maart (Elimbari).
De beschrijving suggereert dat het wel dezelfde regio is.

5409
Kongo estate ligt in dezelfde microregio, Elimbari, in de provincie Simbu dat zijn de oost gelegen hooggebergtes in PNG. Vorig jaar was er niet genoeg koffie van de enige single estate exporteur beschikbaar, of we waren er te laat bij. Daarom hebben we toen een "regional" lot gekocht dus eentje van verschillende boertjes bij elkaar verwerkt, dit jaar waren we er op tijd bij en hebben we dus weer de single estate van Kongo.