Geweldig, zelfs die zoete "smoothie" bieren rechts boven in! I am impressed!!!!!Erik82 schreef:Närke is ook geweldig maar heel erg duur, daar heb ik ook regelmatig wat van. Pohjala is al meer dan 10 jaar één van mijn favoriete brouwers en in Estland heb je ook nog Pühaste welke heel goed is. De biercultuur is hier geweldig.gilleko B. schreef: za 15 aug 2026, 19:20Zo hee Erik,Erik82 schreef:Een leuke branderij op vakantie tegengekomen in Estland dus wat lekkers meegenomen. Erg goede kwaliteit en veel passie.
20260814_155932.jpg
Aangevuld met nog meer zwart goud uit Tallinn.
20260814_212659.jpg
die Estlandse boeren ken ik niet, maar ken een aantal Deense en Noorse bieren. Närke bijvoorbeeld uit Denemarken en deze uit Noorwegen. Maar deze is verschrikkelijk veel, 1 borrelglaasje en je voelt um Zo door je donder naar beneden zakken. Ik zie bedekking op en langs de opening van de fles, zijn dit van die disproportioneel zware zoete porter achtige bieren?️
En ja zo'n imperial stout van tussen de 10% en 14% is ontzettend heftig en moet je ding zijn. Eigenlijk net zo heftig als een goede medium donkere espresso maar dan in formaat filter. Gemiddeld doe ik ook minimaal een uur met een flesje en is het rustig nippen en genieten. Dat kaarsvet of tegenwoordig plastic doen ze vaak met barrel aged bieren om ze nog wat beter te sealen want die kan je zo 20 jaar bewaren.
Je hebt porters en stouts welke voor speciaal bier vrij waterig en zwak van smaak zijn met 5-6% (denk aan bijvoorbeeld Guinness) en aan de andere kant (Russian) imperial stouts of imperial/baltic porters van 10-14% welke heel zwaar en dik/stroperig zijn.
Speciaal bier is ook één van mijn hobbies al meer dan 15 jaar. Die branche heeft minimaal dezelfde ontwikkeling meegemaakt als koffie. Ik heb al zeker 5 jaar geen pils meer in huis. En qua smaaktonen zitten er nog best veel overeenkomsten tussen bier en koffie.
(Grappig dat het plaatje gedraaid is maar zodra je hem vergroot die wel netjes rechtop is)