Re: Advies voor een volgende machine

61
Ik twijfel eerlijk gezegd nog een beetje of de Bianca de machine voor mij is. Geen enkele twijfel dat het een geweldige machine is, maar ik ken mezelf, ik wil alle mogelijke opties eerst afwegen (misschien ook nog van het segment erboven) anders blijft het kriebelen.

Ik zit ook net in de trein terug met mijn nieuwe Pavoni, zodat ik de komende tijd niet zonder espresso hoef te zitten, dus ik kan het rustig aan doen..

Dat gezegd hebbende wel heel benieuwd naar het HK en de ervaring van RoosW daar natuurlijk!
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021

64
Zo, een verslag(je).

Alles staat nu waar het hoort (zo ongeveer) wachten is nog op de Knock Box, maar dat komt wel goed.
Gisteren avond een eerste kopje gebrouwen, wat met de preinfusie waardes gerommeld, 10 om 5, wtf dat is weird koffie zetten??
Daar moet ik eerst maar eens even beter naar kijken, de koffie is veel te snel aan het doorlopen, nog geen 15 seconde na de pre-infusie routine zit ik al op 50gr koffie :shock:
Koffie smaak is ronduit matig, minder als dezelfde boon op de F.A. en onvergelijkbaar slechter als op de Strega, maar dat is een oneerlijk vergelijk op dit moment, dus vanochtend wat meer tijd genomen en fijner gemaald.
Ben nog steeds wat aan het rommelen met de instellingen, en er nog niet helemaal uit wat het een en ander nou precies doet.
Ik heb beide timers (pre-infusie) nu op 10 seconden staan, wat mijn volledige workflow routine in de Maas mikt.
Laat ik vooraf zeggen dat de koffie die ik met die instelling krijg waarlijk uitstekend smaakt, maar hoe fijn moet ik nu gaan??
Met 2 x 10 seconden en nog eens 25 seconde extractie, kom ik nu op 60gr koffie :shock:
En dat terwijl ik nu dus 2 hele tikken fijner maal als ik voor mijn Strega, FrankenA & Rocket ooit nodig heb gevonden.
Na enig nadenken heb ik de presets er weer afgehaald, eerst maar eens standaard in-dailen, dit is echt te rommelig om conclusies uit te trekken.
Nooit te veel variabelen tegelijk wijzigen.

Dus, nu aan het overwegen een tweede bak iets sneller na de eerste te brouwen :P
Het is afzien hoor :D

In ieder geval kwam ik met de 2x 10 seconde instelling qua smaak direct in Strega gebied, mooi rond, veel zoet, en hoppa Choco bom!
Oh en de paddle zo gezet dat ie maxed op 8 bar (op de groepskop). Al had ik dus verwacht dan juist grover te moeten malen :geek:
Iemand met tips of adviezen?

Oh de boon: Classic Columbia van Het Hoofdkwartier, nu 2 weken oud, 18,1 gr koffie in, veel te veel uit (zie bovenstaande tekst).

66
Wat ik zelf over het algemeen als uitgangsrecept neem bij de Bianca is de paddle open zetten, druk op laten bouwen tot 2 bar. Dan de paddle volledig dicht zetten. Wachten tot de eerste druppels in het kopje lopen (vanaf dat moment start ik de timer). Dan paddle vol open en op 2/3 van het gewenste volume draai ik de paddle terug naar 6 bar tot de gewenste hoeveelheid. Doorlooptijd van de koffie hou ik over het algemeen rond de 27/28 seconden, al varieert dat per boon. Totale shot timer komt meestal wel rond de 45 seconden uit op deze manier.
Lelit Bianca | Sculptor 078s | G-iota | Clever Dripper | Timemore C2

67
ErikW schreef: do 15 sep 2022, 10:07 Zeer zware arbeid dat koffiezetten.
Zeker als je weer met nieuwe dingen begint.
Soms zit je vrij snel aardig goed maar soms zit je ook een tijd te klungelen alsof je een beginner bent.
Ja, dat is wel duidelijk geworden :D Best heel apart waar je vol zelfvertrouwen in je routine plat op je plaat gaat omdat de machine zo ander is!
De Strega was een heel stuk vergevingsgezinder, maar als gezegd, ik had het ook wel aan mijzelf te wijten, te veel variabelen in een keer gewijzigd en de voorspelbare output daarvan: Chaos ;)
Wat ik zelf over het algemeen als uitgangsrecept neem bij de Bianca is de paddle open zetten, druk op laten bouwen tot 2 bar. Dan de paddle volledig dicht zetten. Wachten tot de eerste druppels in het kopje lopen (vanaf dat moment start ik de timer). Dan paddle vol open en op 2/3 van het gewenste volume draai ik de paddle terug naar 6 bar tot de gewenste hoeveelheid. Doorlooptijd van de koffie hou ik over het algemeen rond de 27/28 seconden, al varieert dat per boon. Totale shot timer komt meestal wel rond de 45 seconden uit op deze manier.
Zodra ik een 'normaal' shot kan trekken met drinkbaar resultaat ga ik dit zeker proberen!
- sidenote: bakkie net was, erm, heftig, geen weegschaal er direct onder dacht dat de ene tik die ik gegeven had wel zou leiden tot een resultaat dat in de buurt zou komen van iets drinkbaars na het 60gr debakel (sort off). Echter 25 seconde leverde nu slechts 21gr op :shock:
Maar snel wat heet water erbij om nog iets drinkbaars te hebben, en dat was te pruimen, maar ik ben er dus nog lang niet :P

68
Mijn ervaring, eerst een basisinstelling maken: geen timers, paddle helemaal open en de maler zo instellen dat je in 25 tot 30 seconden een 1 op 2 ratio espresso krijgt, bijvoorbeeld 16 gram in en 32 uit.
Vandaar af verder experimenteren met preinfusie en daarop aangepaste maalgraad. Het is een verstandig uitgangspunt om steeds maar een variabele aan te passen.
Mijn favoriet op dit moment is de paddle op driekwart totdat volledige druk is opgebouwd, dan paddle vol open en gedurende het shot langzaam terug. 1op 2 ratio en in totaal tussen de 30 en 40 seconden. Geeft romige volle espresso.
Veel plezier met de Bianca
Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

70
Nieuwe machine is altijd wel wennen natuurlijk. Ik zou beginnen met een paar seconden de low flow start te gebruiken en dan op naar de volle 9 bar voor de rest van je shot. Evt de low flow nog verder temmen met de paddle. Dan moet je toch vrij makkelijk een "standaard" espresso shot kunnen maken. En daarna stap voor stap je recept tweaken natuurlijk!
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021