Spironski schreef:Het maakt zelfs al uit hoeveel druk er op de bonen in de hopper/hals zitten als ze gemalen worden. Als ze bij een bijna lege hals op het laatst een beetje "popcornen" verloopt de extractie van dat maalsel totaal anders dan met het maalsel dat dit niet deed omdat er wat bovenop lag.
Dit vind ik een interessante theorie! Waarvan ik blijkbaar in de praktijk ook weleens last heb...
Telkens enkel de hoeveelheid bonen in de hopper doen die je gaat malen kan dus ook z´n nadelen hebben. Zelfs met het fijne schuifje dat de Eureka Mignon standaard heeft zitten. Ik ga hier eens extra op letten!
Ik herinner me trouwens dat ik jaren geleden iets soortgelijks als TS hier opmerkte. Dat het lijkt dat de molen altijd even moet ´wennen´ aan de nieuwe (origine) bonen.. Daar reageerde jij Spironski toen nog aardig op (jawel, geheugen als een olifant hiero! komt door de koffie mensen

).
Ik bedoel dat wennen dan los van fine-tunen maalgraad etc. Maar terwijl ik het, met de inmiddels opgebouwde kennis sindsdien

, nu weer optik hier zit het ´m natuurlijk vooral in dat fine-tunen, in de meest brede zin des woord: versheid, origine bonen, omgevingstemperatuur en dan dus ook de (of gebrek aan) hoeveelheid bonen in de hopper voor neerwaartse druk.