Re: Foto van jouw setup? Wat hebben onze forumleden aan koffiegear staan?

71
Frup schreef:Mijn bescheiden setup. Beetje saai inmiddels, met repeatable resultaten.

Afbeelding
Het lijkt of de la marzocco hier op 12 bar staat. Klopt dat? Ik zie dat trouwens vaker dat de la marzocco’s uit de fabriek op 12 bar ingesteld staan. Weet iemand waarom dat zo is? Want meestal wordt rond de 9 bar aangeraden.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

77
bobbee schreef: ma 07 aug 2023, 17:28 Snap niet hoe dat kan. Die druk komt dan van de pomp, maar de pomp staat niet aan als de machine niet bezig is met pompen....
Heeft het ding een warmtewisselaar?

Koel water dat uitzet kan hoge druk geven als er geen uitweg is en de 'uitweg' dwz het overdrukventiel staat bijvoorbeeld op 12bar ingesteld. Dan stroomt er een beetje water door weg als het boven de 12 bar is maar niet als het daar onder blijft.

In de warmtewisselaar/thermosifon van de Londinium LR24 bijvoorbeeld gaat die druk op en neer als er geen espresso wordt gezet en in de app kun je dat volgen. Maar het blijft niet steeds op één druk staan omdat het 'meeveert' met het aan en uit gaan van de verwarming van de boiler.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

78

fransg schreef:
bobbee schreef: ma 07 aug 2023, 17:28 Snap niet hoe dat kan. Die druk komt dan van de pomp, maar de pomp staat niet aan als de machine niet bezig is met pompen....
Heeft het ding een warmtewisselaar?

Koel water dat uitzet kan hoge druk geven als er geen uitweg is en de 'uitweg' dwz het overdrukventiel staat bijvoorbeeld op 12bar ingesteld. Dan stroomt er een beetje water door weg als het boven de 12 bar is maar niet als het daar onder blijft.

In de warmtewisselaar/thermosifon van de Londinium LR24 bijvoorbeeld gaat die druk op en neer als er geen espresso wordt gezet en in de app kun je dat volgen. Maar het blijft niet steeds op één druk staan omdat het 'meeveert' met het aan en uit gaan van de verwarming van de boiler.
De manometer op de LM is niet op dezelfde plek ingebouwd als de sensor van de Londinium R neem ik aan, ik verwacht dat die op/in de groep zit. Maar dan nog snap ik niet waarom de manometer op 12 bar staat als het wel hetzelfde is ingebouwd. Ook 12 bar is hoog voor extractie van espresso.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

79
De drukmeter van een La Marzocco gaat inderdaad alle kanten op voor- en na het zetten, maar tijdens is deze altijd on-point.

Het zal inderdaad te maken hebben met waar deze drukmeter zit. Mijn overdrukventiel staat ook op 12 bar en pompdruk tijdens extractie op 6.5 bar. As we speak geeft de drukmeter 10 bar aan in ruste. Zal te maken hebben met zoals fransg beschrijft, maar is normaal voor deze machines.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

80
Ypuh schreef:De drukmeter van een La Marzocco gaat inderdaad alle kanten op voor- en na het zetten, maar tijdens is deze altijd on-point.

Het zal inderdaad te maken hebben met waar deze drukmeter zit. Mijn overdrukventiel staat ook op 12 bar en pompdruk tijdens extractie op 6.5 bar. As we speak geeft de drukmeter 10 bar aan in ruste. Zal te maken hebben met zoals fransg beschrijft, maar is normaal voor deze machines.
Klopt , die van mij staat nog op negen, geeft ook tijdens het brouwen 9 bar spot on. Beëindig je het proces dan schiet het wijzertje flink uit en loopt dan langzaam terug. LM werkt met een warmtewisselaar. Water loopt via deze wisselaar icm toevoer van koud water naar de zetketel.

Afbeelding