Re: Het grote broodbaktopic

746
Vandaag ook bij wijze van experiment eens het overschot bij voeren van de liquid volkoren rogge starter (Egbert) verdund met een beetje water en in de koekenpan opgebakken. Het was met esdoornsiroop niet zo lekker als een normale pannenkoek. Misschien is het wat met spek en zuurkool, dat is voor de volgende keer.
Afbeelding
Afbeelding
VBM Domobar Super, Mazzer Pharos, Mahlkonig Guatemala, een boel filterspullen, en een Quest M3 die al lang ligt te wachten :)

747
Na de eerste succesvolle poging heb ik het nog een paar keer geprobeerd maar werd het vooral een vette flap. Niet goed. Recepten die ik vond maken er meestal iets van waar zoet, vet en ei bij gaat en dan ben ik dus extra suiker en vet aan het eten. Ook niet de bedoeling, dus nu gooi ik het teveel aan desem maar gewoon weg en mik erop de desem wat langzamer te laten groeien, in de koelkast. De 100g desem die ik gisteren aanvulde van 25 desem dat overbleef van het broodbakken, ga ik zometeen aanvullen tot 300g en daar kan ik dan vanavond of morgen 245 van nemen voor het volgende brood. Zo gooi ik weinig weg.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

748
Uh dus als je 300 gr nodig hebt voor starter moet je rest weg doen? ik donder alles erin en kom dan vaak op zo'n 350 a 370 gr uit. Dan doe ik er gewoon extra meel/water bij. Zout doe ik wel netjes 10gr en meer niet. Brood van vandaag is half volkoren. Is redelijk gelukt moet ik zeggen maar kwam in oven niet veel meer omhoog. Morgen zal mijn insnij mesje wel binnenkomen. Na het brood gingen er 20 cupcakes de oven in. De kids zijn nu druk bezig met versieren van die dingen en heerlijk stil en rustig bezig met deegrollers en hele mikmak.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

750
Nerd dat je er bent :). Ik heb me zuurdesembrood vandaag ook lekker in de koude laten rijzen. Kamer was een chil 19.5 graden en het rijsproces ging langzaam maar gestaag. De starter had hele nacht gestaan en was mooi ontplooid tot een gewillig iets dat verder ontdekt wou worden. In de oven ging de rijs helaas niet door waardoor het een redelijk plat brood werd. Maar het genot zal niet minder zijn.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven