Eventueel mag er van mij wel eentje weg (met zwarte handvat). De zwarte 21cm Gyuto, een Sakai Takayuki van Zweeds AEB-L staal. Dit mes zit qua gebruik een beetje tussen de Global en Japanse SG-2 messen in, in de zin dat hij niet extreem dun of scherp is, maar vooral erg sterk en lang zijn scherpte behoudt en relatief makkelijk te slijpen is. Het staat daarom ook wel bekend als een luxe horeca mes.
Persoonlijk vind ik de Shibata Kotetsu (die met Japans handvat) en Takamura office mes (die met rode handvat) fijner. Dat zijn dunne en extreem scherpe messen. Iets kwetsbaarder en lastiger te slijpen, maar in gebruik geven ze juist die bijzondere ervaring die Japanse messen zo leuk maakt.
Het is ook wel leuk om je te verdiepen in de achtergrond van de verschillende smeden. Sakai Takayuki is bijvoorbeeld een verzamelnaam/organisatie van verschillende samenwerkende smederijen uit de regio. Het zijn wel handgemaakte Japanse messen, maar je weet bijvoorbeeld niet wie de specifieke smid is die jouw mes gemaakt heeft en sommige afwerking vindt semi-industrieel plaats (bijv. de handvaten worden op een andere plek aan het lemmet gehecht dan bij de lokale smid). Nu hebben de meeste smederijen wel 3-4 smeden in dienst die onder de naam van de meester opereren. Daardoor weet je eigenlijk nooit welke persoon precies jouw mes gemaakt heeft (of voeren ze ieder een deel van het proces uit), maar het is al heel wat als je weet in welke garage deze geproduceerd is.
Om nou direct een hele collectie te beginnen lijkt me niet nodig (wel verleidelijk), maar één goed all purpose mes kom je al een heel eind mee. Een tweede voor het kleinere werk zou dan nog een leuke aanvulling zijn en kun je 90% van het werk wel mee doen. Dan kun je daarna eventueel nog besluiten om er een extra vlees- of groente mes bij te nemen als je daar veel gebruik van denkt te maken, maar dan heb je het al over een hobby i.p.v. noodzaak.
Deze lag bij mij onder de kerstboom. Moet nog beginnen
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.