Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

92
Ik denk dat mijn beginnende starter maar opnieuw ga maken had 25gr om 25 gr via andere website. En ons huis is kouder dan 21 graden momenteel omdat de thermostaat niet boven de 20 uitkomt. Iets met gas besparen dus houtkachel maar aangedonderd hmm weinig wind rook in huis..
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Re: RE: Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

94
mutsje schreef:Ik denk dat mijn beginnende starter maar opnieuw ga maken had 25gr om 25 gr via andere website. En ons huis is kouder dan 21 graden momenteel omdat de thermostaat niet boven de 20 uitkomt. Iets met gas besparen dus houtkachel maar aangedonderd hmm weinig wind rook in huis..
Kan nog steeds werken hoor, lekker laten pruttelen zou ik zeggen. Bij lelijke strepen, schimmel, of vieze stank weggooien!
VBM Domobar Super, Mazzer Pharos, Mahlkonig Guatemala, een boel filterspullen, en een Quest M3 die al lang ligt te wachten :)

Re: RE: Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

95
Kabouter schreef:
mutsje schreef:Ik denk dat mijn beginnende starter maar opnieuw ga maken had 25gr om 25 gr via andere website. En ons huis is kouder dan 21 graden momenteel omdat de thermostaat niet boven de 20 uitkomt. Iets met gas besparen dus houtkachel maar aangedonderd hmm weinig wind rook in huis..
Kan nog steeds werken hoor, lekker laten pruttelen zou ik zeggen. Bij lelijke strepen, schimmel, of vieze stank weggooien!
Ga ik doen! ik heb dit recept http://www.foodlog.nl/artikel/zuur-desem/" onclick="window.open(this.href);return false; gevolgd. Die begint met 25 om 25. Vanavond even geen brood bakken, heb nog genoeg voor morgenochtend en 's middags luxe sinterklaas lunch van de winkel.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

96
Ook maar er een fles aan opgeofferd, doormidden gesneden 100 gram water en toen 100 gram tarwebloem door elkaar gehusseld en nog 20 gram water toegevoegd, de 2 fleshelften op elkaar geschoven en in/op de vensterbank gezet, paar dagen afwachten en dan voederen!

Ben benieuwd, zal best anders zijn dan met het bakpoeder, m'n meisje ziet die desem niet zitten. We zie het wel of niet?!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

97
Compleet mislukt, leek goed te gaan maar totaal geen ovenrijs dus platte vaste plak gebakken deeg. Ik denk dat mijn desem niet goed genoeg actief was. Had hem waarschijnlijk eerst moeten voeden.

Alwin, hoe die jij dat? Bewaar je desem in koelkast en hoe start je dan? Voed je de desem en als hij dan 1/2 tot 3/4 gerezen is ga je hem gebruiken voor de levain? Of gebruik je hem zo uit de koelkast?
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

98
fransg schreef:
mutsje schreef: gas besparen dus houtkachel maar aangedonderd hmm weinig wind rook in huis..
Koolmonoxide melder heeft een verse batterij hoop ik!
Die hoeft niet gevoederd te worden :) staat gewoon te weinig wind, ff hoog opstoken en trekt als tierelier. En ik stook altijd met raampje open want zo'n kachel zuigt heel veel kuubs aan zuurstof je huis uit.

99
mutsje schreef:
fransg schreef:
mutsje schreef: gas besparen dus houtkachel maar aangedonderd hmm weinig wind rook in huis..
Koolmonoxide melder heeft een verse batterij hoop ik!
Die hoeft niet gevoederd te worden :) staat gewoon te weinig wind, ff hoog opstoken en trekt als tierelier. En ik stook altijd met raampje open want zo'n kachel zuigt heel veel kuubs aan zuurstof je huis uit.
Top.
Een houtkachel topic in het broodbak topic.
https://youtu.be/qef9Iz21C-k" onclick="window.open(this.href);return false;