Re: Het grote broodbaktopic

972
bobbee schreef:Ik krijg net te horen van mijn vrouw dat ze heeft meegedaan en gewonnenn met een wedstrijd om een dag mee te mogen lopen in de bakkerij van Edwin Klaasen van desem enzo! Ik kan niet wachten!
Ik heb ook net zijn boek in bezit en die is geweldig, alles rekening houdend met temp, hydratatie etc... Geen natte vingerwerk maar proces controle!

Dit is zooo gaaf!
Iedere boer bakte vrieger thuis zijn eigen brood.
Gewoon zuurdesem.Niks aparts.Alles zonder rijsbak of thermometer.
En zo doe ik het ook.En er zit nog steeds progressie in.Op het moment dat je alle variabelen gaat meten en onder controle wilt hevben ga je de richting van espresso nerd uit.
Dat is een methode waar niks mis mee is maar waar ik ik bewust noout voor gekozen heb.
Gewoon een lekker bekske koffie en een simpel brood.

973
cremalover schreef:
bobbee schreef:Ik krijg net te horen van mijn vrouw dat ze heeft meegedaan en gewonnenn met een wedstrijd om een dag mee te mogen lopen in de bakkerij van Edwin Klaasen van desem enzo! Ik kan niet wachten!
Ik heb ook net zijn boek in bezit en die is geweldig, alles rekening houdend met temp, hydratatie etc... Geen natte vingerwerk maar proces controle!

Dit is zooo gaaf!
Iedere boer bakte vrieger thuis zijn eigen brood.
Gewoon zuurdesem.Niks aparts.Alles zonder rijsbak of thermometer.
En zo doe ik het ook.En er zit nog steeds progressie in.Op het moment dat je alle variabelen gaat meten en onder controle wilt hevben ga je de richting van espresso nerd uit.
Dat is een methode waar niks mis mee is maar waar ik ik bewust noout voor gekozen heb.
Gewoon een lekker bekske koffie en een simpel brood.
har har, hier ook hoor. als het me niet bevalt hoe die mixt (ja ik doe het machinaal) doe ik er gewoon vocht bij. Weeg alles wel af maar wordt meestal meer en niet minder.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Re: RE: Re: Het grote broodbaktopic

975
@3aan schreef:
R&B schreef:
Kabouter schreef: Totaal ander verhaal maar ik zit er toch best op te wachten: net via Ebay Tojiro Chef F-737 mes uit Japan besteld.
Toch niet onbelangrijk. :)
Ik heb zelf al jaren een nirosta broodmes vd Kaufland (Duitse supermarkt).
Is vlijmscherp, gasten altijd waarschuwen, heeft afgeronde kartels zodat hij niet "haakt" in het brood en heeft een lemmet van 30cm. Daar kan je langere halen mee maken, wat samen met de ronde kartels zorgt voor minder tractie op het brood. :)
Foto!
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30
Bijlagen

976
Lijkt wel wat op ons broodmes, wat na de nodige jaren wel eens vervangen mag worden, je weet natuurlijk waar ik die gekocht heb? 8 jaar geleden op een Belgische rommelmarkt 2 voor 3 euro, had bij diezelfde verkoper 6 molenmesjes voor de aardappels 6 voor 5 euro, het lange broodmes is wel het meeste bod geworden door het snijden van kartonnen dozen ;)

Die van jou heeft een handvat wat voldoet aan de haccp eisen (wit voor brood) vandaar dat die van ons op de rommelmarkt terecht zijn gekomen.

[img]//uploads.tapatalk-cdn.com/201701 ... f5ebe3.jpg[/img]

[img]//uploads.tapatalk-cdn.com/201701 ... 228717.jpg[/img]

En eentje voor de stokbroodachtigen

[img]//uploads.tapatalk-cdn.com/201701 ... ef2376.jpg[/img]
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

979
Vandaag is helaas heen gegaan een van de kweekjes, er was een velletje op gekomen en het rook nogal. De andere moederkweek in glazen pot er naast staat nog vrolijk te dartelen en is inmiddels bijna zover om weer kinderkes te gaan maken. Dus alleen nog even wat glazen potten scoren (vrouw heeft glas laatst allemaal in glas bak gedeponeerd waar het hoort) en in plastic gaat lang goed maar glas is toch beter. Zuurdesem staat in koelkast te rijzen voor morgenochtend.
@frans, moet je elk woord opzoeken? :) mag van mij hoor, ik zie har har meer als piratentaal dan sarcastisch gebruik.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven