Re: ik kan er niks van

11
Mijn Gene staat stof te vangen in de trappenkast. Branden blijft een vak apart.

Ik heb gisteren een kilo El Salvador besteld bij Bjorn (DBC). Die heeft ie gisteren om 13:45 gebrand en werd vanmorgen door Post.nl bezorgd. De geur van de bonen is al fantastisch. Nu nog een weekje geduld....
Micra&Ultra

12
cremalover schreef:Net een Fascino espresso gedronken en dan moet ik toch concluderen dat koffie branden meer is dan wat bonen in een brander kieperen.
De Fascino was super.
Ik verkondig altijd dat ik geen liefhebber van zuur ben maar dat klopt niet helemaal.
Een lichte zuurheid is best lekker als hij maar onderdeel van een smaakspectrum uitmaakt.
Eerst wat zuur,dan wat kruiden en noten en in de auto proefde ik opeens nog drop en laurier.
Geweldige gelaagdheid van smaken.
Ga toch wat meer Fascino kopen.Voor mezelf.Als het echt lekker moet.
Hou je jouw behmor wel goed schoon? Binen in zitten 3 schroefjes rechts die je schoon moet houden. Daarachter zit een thermokoppel en als het daar niet goed schoon is presteerd de behmor niet goed. Ook het rechter zijpaneel om de 5 brandingen eraf halen en de ventilator daar schoonhouden.
Misschien doe je dit alles al netjes, beschouw dan dit bericht maar als onnodige post. Anders hoop ik dat je er misschien wat aan hebt :wink:
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

15
R&B schreef:Hahaha!
De nieuwste trend is dus om weer af te stappen van de thuisbrander?
:D
IK iig echt nooit! Je moet niet alles zo zwart-wit zien na 1 zo'n bericht. Er zijn een paar thuisbranders die beter willen en vergelijking maken met prof branders zoals te lezen in dit topic. Die zijn op 1 hand te tellen. Ik en vele anderen horen daar absoluut niet bij...
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

16
bobbee schreef: Je moet niet alles zo zwart-wit zien na 1 zo'n bericht.
Ik zie niks zwart-wit, ik zie de berichten van Cremalover, FransG, Erik82, kabouter en NielsB die aangeven dat ze gebrande bonen van bekende (goede) branders beter vinden dan hun eigen brandsels (naast "uitgekeken op de gene", "gene staat stof te vangen in de trapkast").

Wel weer een verfrissend geluid. :)

Tuurlijk is het ook wel leuk om zelf te branden, ik vind dat ik heel aardige resultaten behaal met m'n popcornbrander. ;)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

17
Dat is dus geen "de nieuwste trend". Het gaat om maar 5 man die niet helemaal tevreden is met hun resultaten. Hoe hoog leg je de lat? Ik ben uiterst tevreden met de resultaten van de gene cafe en ik vind het prima zo.

18
R&B schreef:ik zie de berichten van Cremalover, FransG, Erik82, kabouter en NielsB die aangeven dat ze gebrande bonen van bekende (goede) branders beter vinden dan hun eigen brandsels
Voor zover het over mij gaat: ik schreef dat ik ook altijd profi gebrande bonen in huis heb om te kijken waar de lat ligt. Wat/welke ik beter vindt, dat wisselt weleens.

En ik laat mijn bonen als ik zelf tevreden ben weer proeven bij de mannen van Trakteren. Die vonden vandaag mijn Geisha-branding uitstekend.

En soms vind ik het pet, gooi ik de zooi weg en tast ik naar een iets aangepast profiel.

Mijn doel is om ervan te leren, niet per se om net zo goed of 'beter' te zijn. De prestatie van een paar zakjes die uitmuntend zijn gelukt, haalt het niet bij iemand die vele kilo's heel prima kan branden, dat vakmanschap is van een heel andere orde vind ik.

Het zelf branden steeds beter in de vingers krijgen is voor mij een van de aspecten van het steeds meer opsteken over koffie.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

19
Dat sluit perfect aan bij de hele hobby.
Ik probeer de beste resultaten te krijgen (met dank aan de handvatten van erik82) en hou daarvoor vast aan 1e krak rond de 10 minuten. Dan weet ik dat ik goed zit, wil ik wat fruitsmaak dan stop ik direct op of in 1e krak of een minuutje erna. Wil ik wat minder fruit dan brand ik wat langer tot max 2e krak. Ook afhankelijk van de boon. Ik zoek vaak op internet bij prof branders wereldwijd welke brandgraad hun hanteren bij welke boon en lees de daarbij behorende smaakomschrijving. Als die omschrijving bevalt probeer ik die brandgraad te behalen. (C, C+, F, FC) Ik heb daarbij met de gene cafe niet de controle die de profs hebben, drum speed, airflow etc. maar dat maakt mij niet uit. Het is de hele hobby en alles erom heen wat het zo geweldig leuk maakt.

20
ik kan mij helemaal vinden in de mening van bobbee.
Hiermee aan de slag betekent voor mij weer meer inzicht in het hele proces van plant tot espresso.
Nu nog wachten op de bloemetjes in mijn koffieplanten :lol: dan plukkers zoeken :D
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 😀