Eindelijk m'n eigen brander . . . . .

Henrom
Berichten: 134
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 21:30
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Eindelijk m'n eigen brander . . . . .

Berichtdoor Henrom » ma 08 apr 2019, 07:25

Vandaag een gaatje geprikt van 120 mm de eerder beoogde boor was even "zoek" wordt dus toch een enigzins geïsoleerde doorvoer, ik heb ook een beginnersfout gemaakt met boorzagen, om een holle boor goed op de muur te krijgen maak je gebruik van een multiplex plaatje waar je met de boor eerst een gat uitboort, dat plaatje positioneer je op de gewenste plaats op de muur en zet deze met 2 schroeven en plugjes pal naast het te zagen gat dan heb je een mooie geleider en zaag je met de boor zo'n cm diep en verwijder je de geleideplank, ach het ging goed dus lekker doorboren ware het niet dat het plaatje de uitstoot van het stof belemmerde en de boor flink hapte en vast sloeg, sloeg de machine uit m'n jatten! Pvd dat deed even flink zeer, ff tien pauze, plaatje eraf gehaald en het reeds geboorde uitgebikt, daarna in een ruk door de rest van de buitenmuur en de spouwisolatie en toen de veel zachtere binnenmuur, deze was van kalkzandsteen, morgen de correcte buizen plaatsen en even echt proefbranden!

Woensdag gehaktdag en eerste branddag. Afbeelding



[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201903 ... 88edac.jpg[/IMG]

[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201903 ... 4a2799.jpg[/IMG]

[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201903 ... 7ef838.jpg[/IMG]
HI Adriaan, zelf hef ik een 2kg Garanti ( Zonder Has). Als ik brand komt er toch voldoende reuk en rook vrij. Mijn directe buur genoot daar minder van dan ik. Heb dus maar een kanaal aangelegd.
Als trouwnes niet dubbelwandigAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk


Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Eindelijk m'n eigen brander . . . . .

Berichtdoor Pti » ma 08 apr 2019, 10:22

Flink pijpje met een mooie trekkende kap erop! Als hobbyist kun je met enkelwandig prima wegkomen, maar als je serieus productie gaat draaien is het pijn in de bibs on schoon te moeten maken. Hoe minder schoonmaak klusjes hoe beter!

Wat me wel opvalt is het gebruik van meerdere 90C bochten, heb je daardoor een verschil gemerkt in airflow toen je de brander op deze pijp aansloot?

Henrom
Berichten: 134
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 21:30
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Eindelijk m'n eigen brander . . . . .

Berichtdoor Henrom » ma 08 apr 2019, 10:34

Flink pijpje met een mooie trekkende kap erop! Als hobbyist kun je met enkelwandig prima wegkomen, maar als je serieus productie gaat draaien is het pijn in de bibs on schoon te moeten maken. Hoe minder schoonmaak klusjes hoe beter!

Wat me wel opvalt is het gebruik van meerdere 90C bochten, heb je daardoor een verschil gemerkt in airflow toen je de brander op deze pijp aansloot?
Ik heb daar weinig van gemerkt. Moet ook bekennen dat ik na mijn allereerste branding, gelijk nog die dag heb omgebouwd. Trek is goed. Mijn airflow kan ik trouwens alleen regelen met een klep. Fan kent maar 1 stand

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk


Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Eindelijk m'n eigen brander . . . . .

Berichtdoor @3aan » ma 08 apr 2019, 18:01

Flink pijpje met een mooie trekkende kap erop! Als hobbyist kun je met enkelwandig prima wegkomen, maar als je serieus productie gaat draaien is het pijn in de bibs on schoon te moeten maken. Hoe minder schoonmaak klusjes hoe beter!

Wat me wel opvalt is het gebruik van meerdere 90C bochten, heb je daardoor een verschil gemerkt in airflow toen je de brander op deze pijp aansloot?
Ik heb daar weinig van gemerkt. Moet ook bekennen dat ik na mijn allereerste branding, gelijk nog die dag heb omgebouwd. Trek is goed. Mijn airflow kan ik trouwens alleen regelen met een klep. Fan kent maar 1 stand

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
Hier hetzelfde, ook alleen een wisselklep tussen de ballenbak en de airflow vanaf de brander en aan/uit, ik hoop dat mijn verhuurder ook een lange pijp toestaat, het zijn niet de kostten die mij weerhouden, nu slaat de rook/lucht neer op de binnenplaats.

Wat doe ik fout? De eerste branding(en) zijn steevast gecremeerd, is mijn opwarming verkeerd? Hoe doen jullie dat? Dus echt alleen de eerste branding, moet ik langer voorverwarmen? Bij de Giesen was die al warm, mocht altijd even tussendoor. Afbeelding

Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Eindelijk m'n eigen brander . . . . .

Berichtdoor Pti » ma 08 apr 2019, 22:09

Zeker 40 minuten voorverwarmen, vlam net boven stationair (afwerkflam) en airflow ca. 60 tot 80% (maximale convectie).

ET en BT probe installeren, meten = weten, zaken als miximale convectie (ROR) en wanneer ET begint te zakken zijn cruciale informatie. Draai een handvol batches hooggekweekte washed coffee om te kijken waar gebruikelijke DE/FC/SC temperaturen zijn, bepaal de juiste charge temperatuur, zoek het kantelpunt voor tipping op, brand eens een batch volgas tot SC, stall eens een roast en proef vooral alle resulaten. ROAST>CUP>REPEAT.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Eindelijk m'n eigen brander . . . . .

Berichtdoor @3aan » ma 08 apr 2019, 22:30

Ik liet hem voorverwarmen zonder airflow, die ventilator moet nog even gedemonteerd worden maakt geen vriendelijk geluid en evt. kijken naar een 220v
3 fasen motor icm met een frequentieregelaar.

Morgen weer even kijken om goed voor te verwarmen en een paar brandingen te doen en een ventilator meenemen om voor het open raam te zetten ondanks de buisventilator voor inkomende verversinglucht werd het de eerste branding wat rokerig.

Laatst gewijzigd door @3aan op ma 08 apr 2019, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Eindelijk m'n eigen brander . . . . .

Berichtdoor @3aan » di 09 apr 2019, 18:10

Daar kwam me toch een puin van die ventilator en het slakkenhuis, bijna net zoveel als uit de boiler van de KvdW die ik toen onderhanden heb genomen, die was waarschijnlijk nog nooit eerder schoongemaakt, bikken en hakken ook met de rotatie staalborstel in de weer geweest, geen wonder dat die herrie maakt(e) moet het nog testen.

Ik heb geen foto's gemaakt van de vuiligheid . . . Pff.


Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Henrom
Berichten: 134
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 21:30
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Eindelijk m'n eigen brander . . . . .

Berichtdoor Henrom » wo 10 apr 2019, 06:21

Flink pijpje met een mooie trekkende kap erop! Als hobbyist kun je met enkelwandig prima wegkomen, maar als je serieus productie gaat draaien is het pijn in de bibs on schoon te moeten maken. Hoe minder schoonmaak klusjes hoe beter!

Wat me wel opvalt is het gebruik van meerdere 90C bochten, heb je daardoor een verschil gemerkt in airflow toen je de brander op deze pijp aansloot?
Ik heb daar weinig van gemerkt. Moet ook bekennen dat ik na mijn allereerste branding, gelijk nog die dag heb omgebouwd. Trek is goed. Mijn airflow kan ik trouwens alleen regelen met een klep. Fan kent maar 1 stand

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
Hier hetzelfde, ook alleen een wisselklep tussen de ballenbak en de airflow vanaf de brander en aan/uit, ik hoop dat mijn verhuurder ook een lange pijp toestaat, het zijn niet de kostten die mij weerhouden, nu slaat de rook/lucht neer op de binnenplaats.

Wat doe ik fout? De eerste branding(en) zijn steevast gecremeerd, is mijn opwarming verkeerd? Hoe doen jullie dat? Dus echt alleen de eerste branding, moet ik langer voorverwarmen? Bij de Giesen was die al warm, mocht altijd even tussendoor. Afbeelding
Houdt je de temp op de pid in de gaten?
Zelf heb ik de eerste keer de bonen gedumpt bij 180 grd. Hierna gelijk gas er af, tot aan de tp. Klep airflow op min ( bij mij is dat 25%). Hierna vol gas waarbij klep airflow op min blijft. Vanaf dat moment hield ik de ror in de gaten. Bij cinnamom ging het gas omlaag en de klep naar 50-75%.zodat de ror lager werd. Ging de eerste keer best wel redelijk, er kwamen geen kooltjes uitAfbeelding,
Heb wat later het thermokoppel vervangen door een dual uitvoering waarbij de 2e naar mijn pc ging(via een mastech). Op de pc heb ik artisan geinstalleerd. Kan nu alles in de gaten houden. Alles?..... het belangrijkste!. Succes met je volgende branding


Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk


Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Eindelijk m'n eigen brander . . . . .

Berichtdoor Marcje » wo 10 apr 2019, 09:32

Ik snap het niet helemaal. Bedoel je misschien ‘chargen’ waar je zegt dumpen?
Kun je eens een Artisan profiel posten? Vind ik altijd wel leuk om te zien!
dus...

Henrom
Berichten: 134
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 21:30
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Eindelijk m'n eigen brander . . . . .

Berichtdoor Henrom » wo 10 apr 2019, 10:08

Ik snap het niet helemaal. Bedoel je misschien ‘chargen’ waar je zegt dumpen?
Kun je eens een Artisan profiel posten? Vind ik altijd wel leuk om te zien!
Klopt. Chargen

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk



Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron