fuel schreef:Snap eigenlijk niet waar het fout gaat want de handelingen die ik doe zijn het zelfde als bij de Quickmill
Ik vrees dat het daar juist fout gaat. Ik heb zelf ook een Strega, en vind het een fantastische machine, maar hij vraagt wel wat aanpassingen.
1. De Strega vraagt om een stuk fijnere maling dan de gemiddelde E61 machine.
2. De Strega is door de hoge druk (in de standaard uitvoering) best gevoelig voor channeling. Juist verdelen van maalsel etc. is dus best belangrijk.
3. Hoe bedien je de Strega nu? Tot wanneer laat je de pomp lopen? En hoe komt de hendel daarna omhoog / waar grijpt hij aan?
4. Wat voor koffie gebruik je, hoe heb je deze gemalen en hoeveel gram gedoseerd in welk bakje?
5. Heb je een naked PF om wat meer feedback te krijgen wat er niet goed gaat?
6. En last but not least, wat maakte de espresso vies? Te zuur? Hoe zag hij er visueel uit (kleur uitloop, crema, etc.)
Ik ben echt super blij met mijn Strega, maar je hebt wel een machine met wat meer variabelen in huis gehaald, dus het zal even wennen zijn.
Ten slotte heb ik na een paar maanden gebruik besloten om mijn Strega onlangs te laten aanpassen door Peter de Goede. Peter vervangt de pomp door een minder krachtig model, en verwijdert de kleine veer uit de groep.
Zodra ik hem wat langer op deze manier heb gebruikt zal ik mijn ervaringen hier delen. Maar tot nu toe ben ik er zeer blij mee. Ik merkte dat ik steeds vaker de hendel tegen ging houden tijdens extractie om wat minder druk te hebben, en bleef het juist timen van het stoppen van de standaard pomp een lastige variabele vinden. In de nieuwe versie is de machine een stuk minder foutgevoelig, en zijn de Espressos enorm veel gebalanceerder qua smaak geworden.