Mezelf even voorstellen

1
Beste forumleden,

Ik ben Nicolas, 34 jaar, uit regio Gent en al even geprikkeld door het espresso-virus.

Virus jaren geleden in Italië opgelopen en nu ca. 2 maanden informatie aan het verzamelen om thuis een mooie set up in de keuken te zetten (momenteel nespresso).

Eerst en vooral wil ik jullie graag bedanken voor de waardevolle info op dit mooie forum! Heel veel geleerd en de verdere uitzaaiing van het virus heb ik aan jullie te danken :D

Na vele uren lezen weet ik ongeveer wat ik wil en ben ik nu rustig op zoek.

De molen wil ik absoluut 2ehands kopen. Moet lukken voor ca. 300 euro denk ik:
-Mazzer SJ
-eureka Zenith

Voor de machine ben ik wat te argwanend om voor 2ehands te gaan. Online al wat 'gereviseerde' machines gezien, maar toch niet altijd duidelijk wat dat inhoudt...
Staat wel vast: e61 hx.

Mijn belangrijkste criterium is duurzaamheid/betrouwbaarheid. Hierdoor kom ik budgetgewijs uit bij de profitec pro500 of rocket mozzafiato v.

Profitec: bouwkwaliteit, algemeen en componenten. Daarnaast ook zeer net geordend onder de behuizing. Of laat ik me hier te veel inpakken door hun marketing...

Rocket: natuurlijk subjectief, maar ik hou niet zo van het 'schreeuwerige' uiterlijk...
Wordt hier wel zeer vaak aangeraden, dus toch nog in mijn twijfelzone.

Ik kijk er naar uit om in de toekomst jullie raad te vragen tijdens het brouwen!

Groeten, Nicolas
Profitec Pro 500 / Eureka Olympus 75e HS

Re: Mezelf even voorstellen

2
NVDH schreef:Beste forumleden,

Ik ben Nicolas, 34 jaar, uit regio Gent en al even geprikkeld door het espresso-virus.

Virus jaren geleden in Italië opgelopen en nu ca. 2 maanden informatie aan het verzamelen om thuis een mooie set up in de keuken te zetten (momenteel nespresso).

Eerst en vooral wil ik jullie graag bedanken voor de waardevolle info op dit mooie forum! Heel veel geleerd en de verdere uitzaaiing van het virus heb ik aan jullie te danken :D

Na vele uren lezen weet ik ongeveer wat ik wil en ben ik nu rustig op zoek.

De molen wil ik absoluut 2ehands kopen. Moet lukken voor ca. 300 euro denk ik:
-Mazzer SJ
-eureka Zenith

Voor de machine ben ik wat te argwanend om voor 2ehands te gaan. Online al wat 'gereviseerde' machines gezien, maar toch niet altijd duidelijk wat dat inhoudt...
Staat wel vast: e61 hx.

Mijn belangrijkste criterium is duurzaamheid/betrouwbaarheid. Hierdoor kom ik budgetgewijs uit bij de profitec pro500 of rocket mozzafiato v.

Profitec: bouwkwaliteit, algemeen en componenten. Daarnaast ook zeer net geordend onder de behuizing. Of laat ik me hier te veel inpakken door hun marketing...

Rocket: natuurlijk subjectief, maar ik hou niet zo van het 'schreeuwerige' uiterlijk...
Wordt hier wel zeer vaak aangeraden, dus toch nog in mijn twijfelzone.

Ik kijk er naar uit om in de toekomst jullie raad te vragen tijdens het brouwen!

Groeten, Nicolas
Hallo Nicolas, welkom!
Ik wil je er op wijzen dat hier nog een Zenith op het forum te koop staat. Vraag prijs is iets hoger, maar onderhandelbaar.

Succes met je zoektocht!
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

4
Ha Nicolas! Welkom en heel veel plezier met je eerste set straks. Schroom vooral ook niet om je leerproces met ons te delen! Leren wij ook van, buiten het feit om dat we het leuk vinden om op de hoogte te blijven ;-).

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

5
Welkom op het forum.

Hoe komt het dat je de Rocket schweeuwerig vindt? Ik vind ze allemaal erg opelkaar lijken. Vierkante chroom apparaten met een E61 zetgroep en 2 kranen.

Rockets zijn echt wel erg goed hoor. De profitec ook maar wil je echt bang for your buck dan ook eens de lelit bianca bekijken! Niet alleen vanwege de dual boiler machine met pid die goed doordacht is (alleen al het rvs frame en houten hendels) maar ook de accesoires zoals een degelijke Tamper en naked portafilter!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

6
Bedankt voor de fijne ontvangst iedereen!

@Bobbee: 'schreeuwerig' inderdaad wat overdreven uitgedrukt. Het zijn de grote kranen en het R-logo die wat in m'n ogen prikken. Maar de Mozzafiato staat alleszins nog steeds op de radar!

Lelit Bianca: inderdaad schitterende machine, maar wat boven budget en ook wat schrik voor meer complexe techniek van dual boiler (meer kans op panne?).
Met een nieuwe hx van ca. 1500 EUR zit ik al stevig boven mijn initieel gestelde budget van een goeie maand geleden :lol:

Eerst even een leuke 2ehands molen zoeken en nadien evt. de grens oversteken naar een espresso shop in NL.

Zijn jullie bekend met reputatie van bv. Casabarista voor een 2ehands machine?

Groeten
Nicolas

7
Daar moet ik je inderdaad gelijk ingeven en had ik over het hoofd gezien, die nieuwe Rockets hebben die lelijke grote kranen inderdaad!!! Ik had de oude modellen in mijn hoofd, excuus.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

10
Ter afsluiting van dit onderwerp:
Gloednieuwe (op 1 weekje na) Profitec pro500 naast de Mazzer gezet :D

Momenteel worstel (lees: morsen tussen doser-weegschaal-portafilter en sukkelen met onnauwkeurige weegschaal) ik nog wat met het doseren.

Espresso smaakt desalniettemin al heel wat beter dan mijn gekende nespresso.

Wordt vervolgd in andere thread :D