Aluminium deeltjes in Nespresso koffie....?

1
Vandaag kregen wij een mailtje van iemand die ons meldde dat de aluminium Nespresso cups, aluminium deeltjes in je kopje kunnen achterlaten. Aangezien ik op internet hier eigenlijk niks over heb kunnen terug vinden (zou een mooie scoop voor Koffiegek.nl ;) ) zijn, betwijfel ik eigenlijk of dit klopt. Weet hier iemand hier meer van? Zou het kunnen kloppen of is het een broodje-aap-verhaal?
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu

Re: Aluminium deeltjes in Nespresso koffie....?

3
Sebastiaan007 schreef:Apart, nog nooit van gehoord maar lijkt mij zeker niet onmogelijk.
Maar ik denk eerder dat er deeltjes van het verwarmingselement in de koffie komen, als gevolg van corrosie.
Ok, maar is het mogelijk dat die deeltjes door de cup en de koffie alsnog in het kopje komen dan..?

Er zal hier toch wel iemand zijn met een Nespresso machine en een filtertje?
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu

4
In aanvulling op wat @Sebastiaan zegt kan ik me indenken dat het geen Aluminium maar Chroomdeeltjes zijn, in de vorm van schilfertjes afkomstig van boiler of verwarmingselement.
Dit kan zich voordoen nadat de machine kort daarvoor ontkalkt werd, vooral indien het verwarmings-element, boiler, of andere onderdelen waterzijdig verchroomd zijn.
Tijdens krachtig ontkalken kan dit laagje loskomen waardoor Chroom-schilfertjes in de koffie terecht kunnen komen.
Zelf heb ik dit vroeger gehad met een Vibiemme Domobar, hier bevonden de schilfertjes zich boven op de "puck", die in dit geval een nuttige filter functie vervulde.

Ton

5
Een paar opties:

- Aluminium (boiler? en cups) kan slecht tegen een aantal chemicaliën zoals sterke ontkalkingsmiddelen en zout water. Vandaar de schilfertjes.
- De gebruikte cups zijn gemaakt op maandagmorgen en zijn crappy en laten alu los. Een volgende bestelling lost het probleem op.
- De device die de cups lekprikt is niet helemaal okay en snijdt stukjes alu los van de folie.
Speedster | SuperJolly | et al.