Welke fabrikant zal u aanraden?

Expobar
Totaal aantal stemmen: 1 (13%)
Vibiemme
Totaal aantal stemmen: 3 (38%)
Bezzera
Totaal aantal stemmen: 2 (25%)
Rocket
ECM
Totaal aantal stemmen: 8

Re: Startende hobby barista opzoek naar een espressomachine!

21

cremalover schreef:
bobbee schreef: ma 13 mei 2019, 23:50 Zo is het. Ik probeerde uit te leggen waarom ik voor single dosen kies en nog niemand mij kan overtuigen waarom ik dat niet zou moeten doen haha...
Omdat het wat meer gedoe is.Je moet je koffie vooraf wegen en in doosjes doen.Vervolgens zo een doosje in de maler kiepen.Dat is wat meer werk dan een pondje koffie in de hopper hebben en gelijk kunnen gaan malen.
Nee, hoeft helemaal niet van tevoren in doosjes. En afwegen hoeft ook niet zoals ik doe. Als je wilt kun je gewoon een hand bonen in de niche doen en gaan. Na een tijdje weet je wel hoeveel je ongeveer nodig hebt. Maalgraad beetje grover zodat hij wel blijft lopen tijdens extractie als je teveel hebt gedoseerd.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

22
bobbee schreef:
cremalover schreef:
bobbee schreef: ma 13 mei 2019, 23:50 Zo is het. Ik probeerde uit te leggen waarom ik voor single dosen kies en nog niemand mij kan overtuigen waarom ik dat niet zou moeten doen haha...
Omdat het wat meer gedoe is.Je moet je koffie vooraf wegen en in doosjes doen.Vervolgens zo een doosje in de maler kiepen.Dat is wat meer werk dan een pondje koffie in de hopper hebben en gelijk kunnen gaan malen.
Nee, hoeft helemaal niet van tevoren in doosjes. En afwegen hoeft ook niet zoals ik doe. Als je wilt kun je gewoon een hand bonen in de niche doen en gaan. Na een tijdje weet je wel hoeveel je ongeveer nodig hebt. Maalgraad beetje grover zodat hij wel blijft lopen tijdens extractie als je teveel hebt gedoseerd.
Je hebt dan alleen geen handige timer zoals de meeste GOD malers. Hier overigens ook enorme fan van single dose. Ik heb moeite met weggooien van maalsel. Het kost vaak wat meer energie, maar dat heb ik met goeie bonen er zeker voor over.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

23
bobbee schreef: di 14 mei 2019, 11:32
cremalover schreef:
Het ontgaat mij even.Singledosers zijn toch mensen die streven naar 0 retentie om zo altijd het optimale shot te hebben?Die willen niet 1.5 gram oud maalsel in hun zeef want dat kunnen ze proeven.
Om vervolgens lukraak wat in de maler te kieperen en naar de uitloop te kijken(zoals ik al 25 jaar doe :mrgreen: ) strookt toch niet met het hun zoektocht naar perfectie en consistentie?

24
cremalover schreef:
bobbee schreef: di 14 mei 2019, 11:32
cremalover schreef: Omdat het wat meer gedoe is.Je moet je koffie vooraf wegen en in doosjes doen.Vervolgens zo een doosje in de maler kiepen.Dat is wat meer werk dan een pondje koffie in de hopper hebben en gelijk kunnen gaan malen.
Het ontgaat mij even.Singledosers zijn toch mensen die streven naar 0 retentie om zo altijd het optimale shot te hebben?Die willen niet 1.5 gram oud maalsel in hun zeef want dat kunnen ze proeven.
Om vervolgens lukraak wat in de maler te kieperen en naar de uitloop te kijken(zoals ik al 25 jaar doe :mrgreen: ) strookt toch niet met het hun zoektocht naar perfectie en consistentie?
Nee, maar het kan wel.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

25
Oké, zoals het nu staat ga ik dus voor een single doser, doserless grinder/workflow. Dat “tutten” met weegschalen en timers lijkt mij leuk, maar wel tot een bepaald punt. Wat ik gewoon belangrijk vind is een goede tot perfecte verhouding van retentie tegenover dosering. Dus, zo min mogelijk retentie met de dosering die je in gedachten had. Van te voren de bonen afwegen en dan (afhankelijk van de grinder die je dan hebt) in het filter laten vallen of in een grindcup en via zo’n dingetje (hoe noem je die?) in het filter.

26
Ik doe niks anders dan singledosen. Met de juiste machine en/of modificaties is het goed mogelijk. Het exact wegen en vervolgens met rond de 0 gram retentie vermalen van de bonen is een kleine moeite voor mij en mijn Comandante. Met een Niche moet het zelfde mogelijk zijn voor espresso.

Bij >=5 bakjes per dag zou dat dan wel weer een ander verhaal zijn, dan zou ik denk ik vooraf wegen en reageerbuisjes/containertjes met een X aantal grammen prepareren :).

Ik vind het fijn om de variabele "gewicht" in elk geval te kunnen neutraliseren om consistent met dezelfde ratio te kunnen werken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.