Nieuw project - Kaan with his Sylvia

1
Dag Allen,

Mijn naam is Kaan en ben sinds paar dagen eigenaar van een Rancillio Sylvia.
Hiervoor een Nespresso en een Nivona apparaat gehad nu hopelijk klaar voor het echte werk.

1. De Sylvia had behoorlijk wat roest, heb deze voor zover mogelijk uit elkaar gehaald en likje verf op gegooid.
Hammerite Metaal lak - zwart glans.

Fotos
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

2. Er is enig lekkage bij het voorbereiden van koffie. Het komt links achter waar je de piston aansluit. Op de een of andere manier komt er ook steeds water onder de lekbak zonder dat deze volgelopen is. Zwaar irritant dit :(

3. Ik ben niet helemaal tevreden over de Isomac grinder die ik erbij heb gekocht. Ik ben daarom van plan om even een tijd verse espresso gemalen koffie aan te schaffen.

Heb nu ook een blinde filter besteld voor schoonmaken en rubberen ring. Er komt bij water doorloop zonder piston aangesloten toch elke keer behoorlijk meuk mee.

Genoeg werk aan de winkel dus.. TIps zijn van harte welkom en ik zal zo nu en dan aangeven hoe mijn project verloopt.
:)

Re: Nieuw project - Kaan with his Sylvia

2
Wat een wrak!

Dit is kansloos!
Eerst je verdiepen in koffie en koffiemachines voordat je iets op Marktplaats koopt.

In ieder geval is je 3-wegklep verrot.
Boiler en groep zitten nog op de machine.
Het zou mij niets verbazen als het daartussen ook lekt.

Reken aan totale kosten om de machine een beetje goed te krijgen nog €75,- en €100,- aan materiaal.
Het frame blijft natuurlijk nog steeds kansloos.

En vergeet die voorgemalen koffie.
Als de motor niet uitgebrand is, kun je zelfs zo'n klein Isomac molentje voor espresso gebruiken.
Je moet wel even kijken of er in de plastic ring bovenop geen begrenzingsschroefje zit, waardoor je niet fijn genoeg kan malen.
Sowieso molen even uit elkaar draaien en schoonmaken. Dat scheelt enorm.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk

3
Ik vind het een interessant project. Zal vast ontzettend leerzaam zijn en dat is alleen al de extra (des)investering waard. Houd ons op de hoogte van de voortgang zou ik zeggen =) is voor een ieder leerzaam én leuk om te lezen.

Succes!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

4
Hi guys.

Net terug van paar dagen Rome.. Man man, lekkere koffie daar..
Heb me suf gezocht naar een koffie\espresso onderdelen en fanaten shop maar weinig tegengekomen,
Koffie is daar zo goedkoop (1.10 erspresso en 1.65 capuchino) :lol: dat men het blijkbaar buitenhuis drinkt :roll:

Dit is voor mij inderdaad puur een oefen machine om het één en ander te leren. Daarbij is het ook een makkelijk apparaat om open te schroeven en zelf onderdelen te vervangen.

1. Vandaag met binnengekomen blindfilter en cafiza poeder een backflush uitgevoerd. Flink wat viezigheid eruit.
2. pistonring is nog oke, maar ga ik vervangen uit voorzorg.
3. Ook gelijk ontkalken gedaan. Waarbij ik alle uitwegen meteen heb behandeld.

Helaas heeft de boiler wel enig lekkage heb ik gemerkt. Valt hier iets aan te doen, of moet die simpelweg vervangen worden ?

5
Kaan schreef: vr 14 jun 2019, 00:59 Helaas heeft de boiler wel enig lekkage heb ik gemerkt. Valt hier iets aan te doen, of moet die simpelweg vervangen worden ?
'enige lakkage' is weinig concreet, niet aan de tekst te zien hoe veel het is en waar exact.

als je rond zoekt in recente onderwerpen kun je de thread van kortgeleden wel vinden waarin iemand dezelfde vraag stelde, diverse antwoorden kreeg over dicht lassen en het uiteindelijk (tot nu toe met succes kennelijk) met een speciale staal-lijm gesloten kreeg.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

6
Nee, er is lekkage tussen boiler en groep.
De boel moet dus uit elkaar.
Dat je niet weet wat je moet doen en hoe, is logisch. Het is de eerste keer dat je zo'n machine van binnen ziet.
Maar begin eerst eens met je te verdiepen in hoe zo'n machine werkt, lees verslagen over reparatie en revisie, zoek een exploded view op etc.
Op Homebarista en Kaffeenetz staan veel nuttige verslagen.

8
Dat ga je niet redden zonder de juiste ervaring en passend gereedschap.
Boutjes die de ketel en de groep bij elkaar houden zijn doorgeroest.
Probleem is dat de koppen van de inbusbouten zó verrot zijn dat je ze kapot draait.
Je zult ze waarschijnlijk moeten uitboren.
Laten doen kan ook.
De meeste reparateurs zullen je machine total-loss verklaren.
Bij Kafko heb je nog een kans. Anders misschien bij de espressodokter. Ook in Delft zit nog iemand die een dergelijke klus wel aanpakt.

Laatste mogelijkheid is om de machine als klusobject hier op het forum aan te bieden.

10
Project is (voor mij in ieder geval) stil komen te staan.. Er bleek meer aan de hand dan ik had verwacht. Samen met Han een geschikte oplossing gevonden uiteindelijk.
Ik heb voor het gemak maar een nieuw model Silvia besteld en daarbij kwam ik ook een niet te missen kans / showroom model aanbieding tegen van een Eureka Atom.

Ik moet nog aardig oefenen om een goede shot voor te bereiden. Nog niet heel erg consistent hierin..

Hierbij wil ik ook Han bedanken voor alle hulp en advies :!: ;)