Vers gebrand even laten rusten?

1
Ik begrijp dat je vers gebrande bonen nog niet meteen kunt gebruiken. Hoe lang wachten jullie? Ik lees 24 uur, maar dat het ook langer kan zijn. Heeft iemand hier iets zinnigs op te zeggen of is het heel persoonlijk en zijn er ook die gewoon meteen koffie zetten na het branden ervan? Ik ben totaal nieuw met bonen, branden et cetera. Branden ga ik zelf niet doen, denk ik. Maar je weet maar nooit :D

Re: Vers gebrand even laten rusten?

2
Gewoon lekker gaan drinken. Dan kun je het verloop in smaak zelf proeven. Rond 10 dagen na branden vind ik ze vaak het lekkerst maar het verschilt per boon en branding. Na 3 a 4 weken is het mooiste er wel vanaf.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

Re: Vers gebrand even laten rusten?

3
Ha, bedankt Bobbee!
Ik ben echt heel benieuwd :)
Morgen komt de koffie aan, ik heb nog een beetje van Simon Lévelt die mij over de streep getrokken heeft, maar die was niet te koop momenteel. Ik dubde al een poos over ongebrand en gebrand en omdat SL nu niet kan leveren kwam dat goed uit; ik 'moest wel' :D
Omdat ik hier alleen bij bepaald weer buiten kan en binnen zelf branden echt niet kan dacht ik dat ik beter kon beginnen met gewoon bij gebrand.nl.
Ik ben zo nieuwsgierig en ook naar de manier waarop de koffie anders gaat veranderen. Dat merkte ik bij SL al; de eerste dag was 'WAUW' maar na drie weken ging er een stuk van het hart uit. Dat gekke dat hem zo bijzonder maakte was grotendeels weg. Nooit eerder op gelet, maar nu dus wel :)