Re: Weer een extreem goede tip

12
Ik gebruik meestal VST bakjes en wanneer ik daar mijn ali-baba 58,5mm tamper in gebruik moet je heel erg opletten dat hij na het tappen de puck niet mee omhoog zuigt en de puck ruïneert. Ik vind dat stiekem best vervelend. Heeft er iemand ooit eens echt refractometer gebaseerd onderzoek naar dit onderwerp gedaan?

[Sarcasme]Die 0,5mm is pure marketingquatch om dure tampers aan de man te brengen joh :lol: :P [/sarcasme]

14
Pti schreef: vr 23 aug 2019, 14:29 Ik gebruik meestal VST bakjes en wanneer ik daar mijn ali-baba 58,5mm tamper in gebruik moet je heel erg opletten dat hij na het tappen de puck niet mee omhoog zuigt en de puck ruïneert. Ik vind dat stiekem best vervelend. Heeft er iemand ooit eens echt refractometer gebaseerd onderzoek naar dit onderwerp gedaan?

[Sarcasme]Die 0,5mm is pure marketingquatch om dure tampers aan de man te brengen joh :lol: :P [/sarcasme]
Was ik bang voor maar gebeurt niet.

15
Pti schreef: vr 23 aug 2019, 14:30
bvds schreef: vr 23 aug 2019, 13:46
Maar als de rand veel eerder begint als de rest van het bakkie is dat toch channelling
Dat kan je zo niet stellen!
Het water stroomt sowieso graag langs de rand daarom zitten er aan de rand v/h filterbakje toch geen gaatjes.
Als het water langs de rand stroomt vind dat water ook wel de gaatjes die 2 mm van de rand zitten denk ik.

18
cremalover schreef: vr 23 aug 2019, 14:35 Als het water langs de rand stroomt vind dat water ook wel de gaatjes die 2 mm van de rand zitten denk ik.
Je moet gewoon niet tegen je basket tikken, dan heb je het probleem ook niet ;) :lol:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

19
Nu twee dagen in gebruik.
Veeeel mooiere extracties.
Het verhaal van de puck lostrekken omdat er een "vacuum "gecreerd wordt onder dee puk is ook een fabeltje.
Gewoon draaiend omhoog en niets aan het handje.
Ik durf te beweren dat 99% van de tampers in gebruik te klein zijn.
Als ik het vergelijk met deze tamper heb ik nog nooit een echt passende tamper gehad.
Laatst gewijzigd door cremalover op za 24 aug 2019, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.

20
Te groot? Bedoel je niet te klein?

Ik heb nl 2 tampers in maat 58 die net iets te klein zijn waardoor er zo’n randje koffiemaalsel ontstaat na tampen. De standaard Profitec tamper past nog het best en zit het ‘strakst’ in het filterbakje: idd draaiend de tamper eruit halen en de puck blijft netjes op zijn plaats.

Daarnaast gebruik ik sinds een paar weken een Aliexpress kopie vd Jack Leveler: een distribute tool die wel heel fijn alle maalsel netjes verspreid. Daarna tamp ik wel gewoon. Plus het is voor dat geld een mooie gadget...

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Life is too short for mediocre coffee