Duidelijk.Pti schreef: za 24 aug 2019, 22:32Ja, maar als je 't Kees persoonlijk vraagt bouwt hij liever machines met warmtewisselaar. Zijn mirage is al heel goed door water uit de bovenste thermosyphonbuis te pakken en er is altijd ruimte voor verbetering. Het is ook lekker eenvoudig zonder al die complexe temperatuur regelaars en probes.cremalover schreef: za 24 aug 2019, 17:32Ik ga er toch van uit dat Kvdw en Lineas etc dubbel boiler machines zijn?Pti schreef: za 24 aug 2019, 17:24 De moraal van het verhaal, espressomachines zijn van oorsprong horeca machines, dus groot volume en snelle doorloop. Een warmtewisselaar systeem is sneller én stabieler dus geniet voorkeur.
Bij consumentenmachines is het gewoon de simpelste manier om voor koffiewater en stoom tegelijk te zorgen. Pompmachines wel te verstaan en dus zo'n 95 a 98% van de totale markt.
Wat betreft vers en oud water, een warmtewisselaar is een garantie voor vers koffiewater. Onder een guts warme melk kun je zo veel ellende verstoppen dat oud water wat mij betreft geen zorg mag zijn zolang de gezondheid niet in het geding komt. De HX heeft echt wel zijn plek, zéker bij pompmachines en ook bij hendel machines omdat hogere (of regelbare) pre-infusiedruk de machine eenvoudig breder inzetbaar maakt.
Re: Heeft de HX ueberhaubt voordelen.
12We weten nog steeds niet waarom jouw kraanwater zo geel en vies uit je machine komt... maar hoe dan ook betekent dat niet dat iedereen daar last van heeft.cremalover schreef: ma 26 aug 2019, 15:49 Het is omdat ik destijds die shit met mijn Strega water had .
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
13Ja.Dat is nooit opgelost.Met mijn Pompei heb ik het probleem nooit gehad.fransg schreef: ma 26 aug 2019, 16:03We weten nog steeds niet waarom jouw kraanwater zo geel en vies uit je machine komt... maar hoe dan ook betekent dat niet dat iedereen daar last van heeft.cremalover schreef: ma 26 aug 2019, 15:49 Het is omdat ik destijds die shit met mijn Strega water had .
14Klinkt geheimzinnig.
Ik heb het verschijnsel 1x gezien.
Uiteindelijk bleef er maar één mogelijkheid over.
Ze hadden de gewoonte om het stoompijp je nooit schoon te maken na het melkschuimen én de stoomkraan werd bij het 's avonds uitzetten open gezet om de ketel te beluchten. Deze had geen anti-vacuumventiel.
Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk
Ik heb het verschijnsel 1x gezien.
Uiteindelijk bleef er maar één mogelijkheid over.
Ze hadden de gewoonte om het stoompijp je nooit schoon te maken na het melkschuimen én de stoomkraan werd bij het 's avonds uitzetten open gezet om de ketel te beluchten. Deze had geen anti-vacuumventiel.
Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk
15Misschien was er per ongeluk een koffiepuck in het waterreservoir gevallen tijdens bijvullen daarvan. Of een hars filtertje niet goed gespoeld. Geeft ook bruinig water af.
Raadselachtig is het zeker. Haha...
Raadselachtig is het zeker. Haha...
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
16Enige bruindumps:cremalover schreef: za 24 aug 2019, 17:56 Ik ben er altijd vanuit gegaan dat een HX een groot voordeel had en dat is dat je altijd vers water in je koffie hebt.
Water staat in de HX en komt niet uit de boiler.
Dat was een van de redenen waarom ik estijds mijn Strega kocht.
Gewoon een gevoelskwestie.Ik wil geen oud water in mijn koffie.
Maar deze week ben ik erachter gekomen dat er best veel water uit de boiler in de melk terechtkomt.
Ongeveer 40 gram in een grote mok cappucino.
Als je veel melkkoffies drinkt zoals ik gaat dat waterverhaal dus niet op.
Vandaar mijn vraag.Welk nut heeft de HX dan nog?
Waarom het ding niet gebouwd als dipper?
1. Omdat niet iedereen Cappuccino drinkt?
2. Hoe vers denk je dat je water is voordat het van je waterbedrijf door de leidingen jou bereikt? Wat is "vers water"?
3. Omdat een dual boiler meer energie nodig heeft tov een HX
4. Als je de espresso leiding flusht na extractie, minder kalk afzetting.
17Bijvoorbeeld: indien de zelfde groep als de Londinium heeft 'gedipperd' wordt aangesloten, heeft deze sterk de neiging om te heet te worden indien meerdere shots achter mekander worden geproduceerd.cremalover schreef: za 24 aug 2019, 17:56 Vandaar mijn vraag.Welk nut heeft de HX dan nog?
In een drukke omgeving kunnen ze dan de boilerdruk/temp lager zetten zodat de begroeping bij het intensieve gebruik juist heet genoeg wordt.
Indien een HX / thermosifon wordt gerealisederd, werkt deze zodanig dat de flow tijdelijk wordt stilgelegen zodra er een shot wordt getrokken. De verhitting wordt aldus gecompensederd door een tijdelijke mindere verhitting der groep.
Worden er talloos vele shots achter mekander getrokken, dan houdt de toestromende flow van hete bewatering gelijke tred met de afremmende werking van de gehalteerde thermosifonerende toewatering.
Eigenlijk heel simpel en ik heb door middel van woordkeus mijn best gedaan het toch nog een beetje ingewikkeld te laten klinken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
18Het klinkt middeleeuwes.fransg schreef: ma 26 aug 2019, 20:41Bijvoorbeeld: indien de zelfde groep als de Londinium heeft 'gedipperd' wordt aangesloten, heeft deze sterk de neiging om te heet te worden indien meerdere shots achter mekander worden geproduceerd.cremalover schreef: za 24 aug 2019, 17:56 Vandaar mijn vraag.Welk nut heeft de HX dan nog?
In een drukke omgeving kunnen ze dan de boilerdruk/temp lager zetten zodat de begroeping bij het intensieve gebruik juist heet genoeg wordt.
Indien een HX / thermosifon wordt gerealisederd, werkt deze zodanig dat de flow tijdelijk wordt stilgelegen zodra er een shot wordt getrokken. De verhitting wordt aldus gecompensederd door een tijdelijke mindere verhitting der groep.
Worden er talloos vele shots achter mekander getrokken, dan houdt de toestromende flow van hete bewatering gelijke tred met de afremmende werking van de gehalteerde thermosifonerende toewatering.
Eigenlijk heel simpel en ik heb door middel van woordkeus mijn best gedaan het toch nog een beetje ingewikkeld te laten klinken.