Ik ben Pascal, 45 jaar samenwonend met mijn vriendin en zoontje.
Hou van varen, speel regelmatig een rondje golf en bij mooi weer gaat de BBQ aan.
Ik ben altijd een koffiedrinker geweest maar pas begin dit jaar heb ik mijn eerste 'echte' espressomachine gekocht; een jong gebruikte Rancilio Silvia V5 met een even jonge Rancilio Rocket grinder. Ik dacht hiermee een machine gekocht te hebben waar ik het minstens 5 jaar mee zou uithouden... niet dus, het bloed kruipt en een upgrade is nabij

De eerste kilo's koffie heb ik zo door de gootsteen kunnen spoelen maar nu ben ik op een punt gekomen waarin ik een beetje een idee heb waar ik mee bezig ben. Af en toe lukt het om een koffie te zetten waar ik écht blij van word, vaak ook net niet maar het leerproces is ook heel leuk.
Om het leven wat makkelijker te maken wil ik nu naar een machine met dubbele boiler, niet alleen om sneller meerdere cappuccino's te zetten maar juist ook om meer constantheid te krijgen in mijn single shots. Ik zit vanwege de prijs/kwaliteit verhouding te denken aan een (nieuwe) Brewtus IV. Mijn Silvia gaat dan de deur uit.
Dan komt dan eigenlijk direct mijn eerste vraag: is het handig om mijn maler ook direct te vervangen? Ik lees overal dat de invloed van de maler groter is dan die van de machine en je kan het zo gek maken als je wilt. Ik weet dat veel puristen grinders hebben van vele malen mijn budget maar als ik geld ga uitgeven dan zal dit zo in de EUR 350-400 range liggen.
Qua esthetiek neig ik sterk naar de Eureka Mignon malers. Zou dit een daadwerkelijke upgrade zijn welke ik ga merken of moet ik juist naar een andere maler kijken (of kan ik dan net zo goed mijn Rocket houden)?
Mijn bonen voor espresso haal ik over het algemeen vers bij lokale branderijen in Amsterdam (Rum Baba is favoriet) maar als ik cappuccino's maak dan gebruik ik de standaard Segafredo uit de supermarkt.
Als je vragen hebt, stel ze gerust! dat zal ik namelijk ook doen.
Gr,
Pascal