HELP ;-) keuzestress

1
HELP :-)
Ik wil m'n eerste set molen + machine kopen. Wil niet gelijk nieuw kopen dus het is een soort test-set. Als het bevalt dan in de toekomst mogelijk upgraden

Heb het volgende op het oog:

MACHINES:
Quickmill 985 Aquila (met Ascaso i-Steel molen) bij particulier 800,00
Vibiemme Domobor Super HX gereviseerd met garantie voor 1020,00
Magister Stella Pro HX gereviseerd 2019, pomp vervangen 2014. 675,00
Expobar Brewtus DB gereviseerd met garantie voor 790,00
ECM Cellini HX gereviseerd met garantie voor 875,00
BFC Junior Plus bij particulier (net een beurt gehad bij Kafko). 550,00

MOLENS:
Compak K3 gebruikt voor 150 euro.
Fiorenzato T48 voor 200 euro
(ik ben me ervan bewust dat een molen belangrijker is dan de machine dus eventueel koop ik die nieuw)

Re: HELP ;-) keuzestress

2
Voor de beste koffie de Expobar.
Daarna de Domobar super.

Voor een dubbeltje op de eerste rang zit je met de BFC. Je moet dan wel de machine openschroeven en checken op lekkage. Dat is een bekend af-fabriek probleem.

Quickmill overslaan, Magister is niet bijzonder.
ECM prijs is belachelijk.
Tot slot: gereviseerd is een betekenisloze kreet. Meestal stelt het niets voor.

Met meer info kunnen we iets meer zeggen.
In ieder geval is de verkoper van belang. Zeker als je niet, letterlijk, met een schroevendraaier in de hand een machine gaat kopen.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk

4
Bedankt voor de reacties!
@Keyser: volgens mijn allemaal E61 en met warmtewisselaar (behalve die Expobar). Voor mij is een warmtewisselaar prima, ik hoef niet perse een DB. Verder heb ik er niet zoveel verstand van :-)

@HanR:
Quickmill (en BFC) laat ik dus staan? Vanwaar overslaan? Is de Quickmill slechte kwaliteit? Of lastig te onderhouden?

De Magister is niet bijzonder, schrijf je. Is het slechte kwaliteit? Of omdat het een redelijk onbekend merk is? De machine is 10 jaar oud en zbij een particulier te koop dus persoonlijk vind ik 675 wat aan de hoge kant maar daar is vast nog wat aan te doen.

Vibiemme en Expobar sta ik zeker open voor. Ik vind het persoonlijk ook mooie machines (niet onbelangrijk). Zeker die Vibiemme!

En klopt, ik ga zeker niet met de schroevendraaier een machine kopen dus bij een winkel met garantie kopen heeft toch wel de voorkeur.

7
Nee, ik bedoel juist dat de BFC uitstekende machines zijn.
OPV, terugslagklep, vulklep lekker overdimensioneerd, stevige veerbelaste kranen, grote lekbak. Afgezien van het bibberpompje een horecamachine in zakformaat.

Magister niet slecht, maar ook niet bijzonder.

Expobar wat mij betreft samen met Bianca meeste waar voor je geld als je een dubbelboiler wilt.
Ik heb zelf een Brewtus 4 op vastwater met rotatiepomp. Nu te koop, maar er komt er wel weer één.

Mijn oordeel over de Quickmill is niet helemaal eerlijk. Niet gebaseerd op gebruikerservaring, maar op gevoel. Ik vind het niet bijzonder voor de nieuwprijs die er voor gevraagd wordt.

Tot slot. De Domobar Super.
Dit is van het rijtje de machine voor de melkdrinkers:"haal je literkan maar vast uit de kast"!

8
Ik drink af en toe iets met melk maar niet heel vaak. Wel als we bezoek hebben maar daarvoor hoeft het dan niet de beste keuze te zijn voor melkproducten. Dus de Domobar is geen must, wel mooi en goed.

BFC: had ik anders begrepen :-). Oke, goed om te weten, bij aanschaf dus wel goed letten op lekkage.

Magister: vrij onbekend en ik vraag me af of evt. reparatie dan zonder problemen kan? Onderdelen? Of praat ik nu onzin?

Quickmill vind ik wel een mooi apparaat. Deze was nieuw 2100 euro en is iets van 6 jaar oud. Wel een mooi ding, hoor. Mooi afgewerkt. Er zit een Ascasa i-Steel molen bij. Mogelijk wordt ie ook zonder die molen verkocht.

Expobar is ook nog steeds een optie. Ziet en voelt degelijk.

Qua molens? Moet ik voor nieuw gaan? Of is zo'n gebruikte zoals deze mogelijk ook een goede keuze (mits in goede staat natuurlijk):

Compak K3 gebruikt voor 150 euro.
Fiorenzato T48 voor 200 euro

Toevoeging: Eureka Mignon met timer, vraagprijs is 250 euro

9
HanR schreef: zo 05 jan 2020, 12:33 Nee, ik bedoel juist dat de BFC uitstekende machines zijn.
OPV, terugslagklep, vulklep lekker overdimensioneerd, stevige veerbelaste kranen, grote lekbak. Afgezien van het bibberpompje een horecamachine in zakformaat.

Magister niet slecht, maar ook niet bijzonder.

Expobar wat mij betreft samen met Bianca meeste waar voor je geld als je een dubbelboiler wilt.
Ik heb zelf een Brewtus 4 op vastwater met rotatiepomp. Nu te koop, maar er komt er wel weer één.

Mijn oordeel over de Quickmill is niet helemaal eerlijk. Niet gebaseerd op gebruikerservaring, maar op gevoel. Ik vind het niet bijzonder voor de nieuwprijs die er voor gevraagd wordt.

Tot slot. De Domobar Super.
Dit is van het rijtje de machine voor de melkdrinkers:"haal je literkan maar vast uit de kast"!

Duidelijk.
Laatst gewijzigd door cremalover op zo 05 jan 2020, 15:41, 3 keer totaal gewijzigd.

10
Magister is geen probleem qua onderdelen/reparatie. Bezzera is wat dat betreft het lastigst doordat ze incourante draadmaten gebruiken.

Molens is de vraag een beetje g.o.d. of niet g.o.d.
Ik heb een tijd een Compak K3 en een tijd een Eureka Mignon gehad. Ondanks de timer heb ik altijd een weegschaal gebruikt.
De Mignon is een beetje erg duur met €250,-.
Een nieuwe kost €300,-.
Voor €400,- heb je een Specialita. Dan Hoef je voorlopig niets anders meer.
Je mag ook mijn Compak E5 overnemen.