Tijd voor iets nieuws.

1
Nu mijn Quickmill Aquaviva (de opvolger is denk de 2820) de 20 jaar heeft bereikt ben ik voorzichtig aan het zoek naar een opvolger. Wij drinken met twee personen in de ochtend totaal 5 á 6 kopjes espresso en in de avond maximaal 2. De laatste keer dat er een capuchino mee is gemaakt is zeker 16 jaar geleden.
Ik ben dan ook op zoek naar een single boiler. Met de Quickmill kan ik niet met de temperatuur en de druk spelen. Het lijkt me leuk om dat met een volgende machine wel te kunnen. Gewoon omdat het kan.
Een boiler van koper spreekt me wel aan en ik denk dat gezien de hoeveelheid kopjes die we achter elkaar zetten een kleine boiler een voordeel is.
Ik kom dan op de volgende modellen.

Vibiemme Domobar RVS
Bezerra BZ09
Bezerra Unica
Lelit PL41PLUST PID
Rancilio Sivia

Als ik de machines bekijk, hebben de eerste drie een E-61 zetgroep. En dat schijnt een voordeel te zijn. Kan iemand mij vertellen wat de reden daarvan is? Spelt de massa van de zetgroep (en daardoor de temperatuur stabiliteit?) daar een rol in?

Bij de Vibiemme Domobar RVS en de Bezerra BZ09 zit geen temperatuurmeter. Hoe kan je dan zien wat je doet als je met de temperatuur aan het spelen bent?

De Lelit PL41PLUST PID en de Rancilio Silvia vallen denk ik af omdat die geen E-61 zetgroep hebben. Maar weegt dat echt zo zwaar?

Van al de machines heb ik niet kunnen achterhalen of de druk instelbaar is. Is dat geen issue bij deze machines?

Volgens mij heeft Peter van Kafko mij ooit een Vibiemme Domobar aan geraden als ik een andere machine zocht. Maar ik neig nu naar de Bezerra Unica omdat daar een PID controler aanwezig is. En omdat de boiler iets minder inhoud heeft.

Graag jullie reacties.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill 3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Re: Tijd voor iets nieuws.

2
Een E61 groep zou voor mij geen specifieke reden zijn om een machine wel/niet te nemen.
Ik zou persoonlijk wel voor een 58mm groep gaan, omdat je daarmee voldoende kunt doseren voor een 'normale espresso'.

Ik heb zelf ooit voor niet al te veel geld een Rancilio Silvia op de kop getikt (voor op de vakanties) en daar een PID regelaartje in gemeubeld.
Daar komt echt een heeeel acceptabel bakkie uit voor de prijs van het geld!

dus...

3
Als je een expressodrinker bent is een Unica inderdaad veel beter (temperatuur stabiliteit) dan een Domobar. Sterker nog een simpele Domobar is eigenlijk best slecht vanwege de slechte regelthermostaat.
Ik durf zelfs zo ver te gaan, dat als je voldoende tijd tussen de zettingen hebt, een Silvia met pid beter presteert qua tempetatuurstabiliteit dan een standaard Domobar.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk

4
Zelf heb ik een domobar gehad voor mijn Expobar Brewtus 4. Voor mijn Brewtus had ik dezelfde behoefte als jou om met temperatuur te spelen. Ik heb toen een thermometer in de E61 groep gebouwd. Echter werkt dit in de praktijk niet optimaal. Je bent dan veel aan het spoelen en de temperatuur krijg je eigenlijk nooit echt exact. Om die reden zou ik gaan voor een machine met PID. Dit werkt vele malen fijner: instellen en daarna geen extra handelingen.

5
Ik weet niet wat je budget is maar een strietman sluit perfect aan bij jou wensen. Temperatuur instelbaar evenals mogelijkheden voor druk tijdens extractie.
Anders zou ik voor een pavoni gaan. Temperatuur is leuk om in te stellen maar met druk spelen tijdens extractie maar ook pre infusie heeft nog veel meer invloed op de smaak als de temperatuur ok is.

Dus een pavoni met drukmeter op de groep is geweldig. Even oefenen en je bent voor de rest van je leven klaar want onderhoud is ook nog eens bijzonder eenvoudig. Geen pompje wat stuk kan en mocht er iets onmogelijk zelf gedaan kunnen worden, dan is kafko voor ons om de hoek!
Oh wat toevallig, ik heb zelf een pavoni met drukmeter! Dus ik kan je ook even de basics laten zien om je een jump-start te geven mocht je zo'n apparaatje aanschaffen.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

6
Bedankt alvast voor de reacties. Een PID lijkt dus een goede keuze in verband met de temperatuurstabiliteit. Dan zou de Lelit PL41PLUST PID ook weer om de hoek komen kijken. En een Strietman, tja dat is wel boven het budget. Als ik de stap zet, wil ik niet boven de 1000 euro gaan. Maar dat een hevelmachine een goede mogelijkheid zou zijn, dat had ik helemaal niet in overweging genomen. Moet ik het maar eens met de vrouw over hebben.

Vr groet,
Machine voor mijn vrouw: QuickMill 3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.

7
Met zo'n hevelmachine als mogelijkheid erbij opent zich een nieuwe mogelijkheid: twee machines aanschaffen. Waarschijnlijk dan beide tweedehands. Dat we binnenkort aan een nieuw espressotoestel toe zijn, dat ziet zij ook, maar zo'n hevelmachine ziet ze niet zitten.
Een halfautomaat singelboiler met PID en een La Pavoni? Klinkt leuk.

Vr groet.

9
Keyser schreef: di 03 mar 2020, 13:09 Ik zou het mij geen twee keer laten zeggen, wanneer zij twee machines ziet zitten
Afbeelding
.
Daar gaat het hobby hart sneller van kloppen
Ja, maar dat heeft ze nog niet gezegd ;-)