Re: espressomachine zoeken is keuzen maken en is lastig......

11
NielsB schreef:Hoi Jeroen, toen ik een set ging samenstellen heb ik ook teveel de nadruk gelegd op de espressomachine. Met als gevolg dat ik na 7 weken mijn molen weer verkocht heb. Kost toch altijd weer geld. Het heeft echt veel meer zin om flink in een molen te investeren.

Molens met konische schijven geven de mooiste koffiesmaak.
En je wàs nog wel gewaarschuwd! :evil: ;)

Over die maalschijven: Conische schijven lijken wat vergevingsgezinder qua maalinstelling, het is sneller goed. Bovendien zouden ze een wat helderder smaakbeeld geven (oei, jargon!): wat gedifferentieerder en meer nadruk op de lichtere tonen. Vlakke schijven zouden daarentegen de donkerdere-, en chocolade-achtige tonen benadrukken (wat ik persoonlijk helemaal niet erg vind).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

13
Ok, ik begrijp dat ik niet moet bezuinigen op een maler. Dat zal ik ook niet doen.
Maar een 2e handsmaler kan prima, dat lees ik steeds.
Een SJ van Mazzer schijnt dus al vrij goed te zijn lees ik en past dat bij een Giotto Premium Plus, Izzo of VBM?) De PV Lusso en de SC geloof ik zeker, maar nog verder over te lezen.

Stel dat er meer budget is, zou je dan wel de DB in overweging moeten nemen (Izzo Alex Duetto)? (ofwel vanuit gebruiksgemak ofwel vanuit kwaliteit die je ermee kunt krijgen?). Of DB loslaten?

En de Domobar HX, dan besteed ik liever iets meer aan de Super (behalve dat die wel een heel grote boiler heeft).

Dus ik geef me zelf aan een beetje antwoord merk ik:-) Ik vind de modellen als Giotto, Bezzer Galatea, Izzo Alex 2 , isomac milennium mooier, dus daar hoort ook een prijs bij. Als ik deze modellen = prijsklasse vastzet, ligt rond 1400 euro (met uitschieter voor Izzo DB naar 1750).

De maler, hoort welliswaar thuis in andere topic, moet dan nog daarboven op komen. Maar deze kan ik dus ook 2ehands aanschaffen. Technisch moet dat in orde zijn, verder minder vereisten. Ik lees dat een SJ voor een aantal honder euro te koop is. Er is daarna nog altijd ruimte tot verbetering toch?

15
Ik zie niet zoveel bezwaar in een 2-de hands maler, en inderdaad kan je er veel geld mee besparen. Bijvoorbeeld: een nieuwe SJ is in Duitsland te halen voor €495, en laatst heeft hier iemand een 2-de handse gekocht voor €80 (maar dat was wel een buitenkansje). Je moet geduld hebben en MP afstruinen, maar dan kan je voor soms minder dan €200 een SJ scoren.
En op het gevaar af als SJ-fanboy gebrandmerkt te worden: de SJ (maar er zijn heus ook andere goede malers in die -64mm schijven + 350W elektromotor- klasse) geeft je het meeste waar voor je geld. Het zijn malers die een mooi maalsel geven, redelijk snel malen, heel lang mee gaan, redelijk consistent zijn, niet te lawaaierig en niet teveel klonten maken.

Als je geld "over" hebt zal je (desondanks) de meeste winst boeken met een betere maler, niet zo snel met een andere espressomachine.
Een DB maakt niet betere koffie dan een HX. Hij zal het je alleen iets simpeler maken om dat consistent te doen. Hoeveel je daarvoor wil uitgeven is aan jezelf. Voor beginners zijn DB's eigenlijk wel aan te raden, maar vaak wat te duur.
Al die machines die je noemt (en er zijn nog heel wat meer), zijn allemaal wel goed en liggen redelijk binnen je budget. Die Galatea is echter volgens mij wel duurder, daar betaal je ook echt voor het ontwerp, en ook hier: hoe belangrijk dat voor je is bepaal jezelf.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

17
Spironski schreef: Een DB maakt niet betere koffie dan een HX. Hij zal het je alleen iets simpeler maken om dat consistent te doen. Hoeveel je daarvoor wil uitgeven is aan jezelf. Voor beginners zijn DB's eigenlijk wel aan te raden, maar vaak wat te duur.
Grappig. Ik had je post nog niet gezien. Ik was al een tijdje met mijn reply bezig omdat ik ook nog aan het werk ben 8-) . Maar mijn verhaal lijkt ietwat op jouw verhaal.. :lol: :lol:
Micra&Ultra

19
Bedankt voor jullie reacties alvast.
Ok, dus HX of DB, de keuze maak je omwille van gebruiksgemak omdat temperatuurbeheersing makkelijker is, maar met ervaring lukt dit dus ook met HX. Dit is mij helder. Dus is het dan nog enkel een financiële afweging om voor DB te gaan (Izzo Alex Duetto in dat geval?)?

Betreffende de HX machines, je schrijft dat het genoemde rijtje (en nog meer) allen wel goed zijn. Maar springt er ook eentje uit naar boven of naar beneden? Ik vraag dit omdat je veel over bijvoorbeeld de Rocket/ECM Giotto Premium Plus kunt lezen of de Alex 2. Maar over Isomac vind ik weinig, kan je die niet vergelijken in het rijtje? De Galatea heeft enkel bijzonder design of meer? Quickmill Vetrano heeft een vastwater aansluting, dus de Andreja is dan het alternatief.
Kortom, zijn het meer persoonlijke zaken als grootte van druipbak, design, of zijn er nog wat 'objectiever' argumenten om mijn keuze te helpen?

Is er verschil tussen een koperen of RVS boiler?
De VBM Domobar Super heeft wel een heel grote boiler, ik neem dat er een evenredigheid is tussen opwarmtijd en grootte van boiler.
Een Rotary pomp, behalve geluid, heeft deze nog een ander voordeel tov vibration (bij beperkt aantal kopjes koffie per dag)? De Alex 2 heeft bv een rotary pomp.

Alvast bedankt

20
Wat denk je van deze molen; http://link.marktplaats.nl/285951793" onclick="window.open(this.href);return false;
Gezien bij de 'buren' staat evenals de Simonelli op marktplaats. Dan heb je voor weinig geld een hele mooie set. En mocht je in de toekomst meer willen dan zet je alles weer op marktplaats.

Uit ervaring weet ik dat de Compak K6 een 'beest' van een molen is. Daar krijg je geen spijt van.