Nee, je hebt het nog niet allemaal door

. Puntsgewijs:
Als alles goed op elkaar is afgesteld heb je helemaal geen flowrestrictor nodig. Het is nogal een complex gebeuren, dat temperatuur-management in een espressoapparaat. Het heeft met veel factoren te maken (doorstroomsnelhied en lengte van de sifon, bouw en grootte van de HX, omgevingstemperatuur, afstelling van de pressostat, tijd van aan staan etc.). Sommige machines zijn af fabriek al goed ontworpen en afgesteld (zoals de Domo Super), anderen hebben achteraf wat ingreepjes nodig. Het zelf inbouwen van een flowrestrictor kan daar deel van uitmaken.
Verder is niet alleen de boilergrootte van belang voor temp.stabiliteit, maar het helpt wel. Het kan zijn dat het instromende water eerst wordt voorverwarmd, b.v., of dat er een heel nauwkeurige elektronische (i.p.v. mechanische) regeleenheid is gemonteerd (de PID). In zo'n geval kan een kleine boiler ook stabiel zijn.
Die Junior is bovendien een DB, waarbij de waterboiler op één temp. wordt gehouden, bij een HX loopt er een koperen buis doorheen waardoorheen koud water stroomt dat opgewarmd moet worden. HX-en hebben dus meestal een veel grotere boiler nodig dan DB's (en die HX boiler is dan ook nog eens maar voor 2/3-de vol, de rest is nodig voor stoom). Simpelweg boilergrootte's vergelijken heeft dus geen zin.
Bezzera is een oud gerespecteerd merk. Eén van hun machine's is de BZ07 die echt geen E61 broeikop heeft, maar een eigen ontwerp met electrodes er in.
Als je zo weinig cappu's drinkt zou ik nadenken over een Single Boiler, dan heb je die mogelijkheden van de HX of een DB helemaal niet nodig. Het is meer werk en wat lastiger, maar met een SB kan je ook melkdrankjes maken, en het scheelt je zomaar €800.
Maar daarin ligt toch niet het voordeel van een DB vs HX? Ik lees juist in eerdere reactie dat het voordeel ligt in temp beheersing van het zetgroep boiler water?
Ik begrijp niet goed wat je met deze zin bedoelt. Een DB en een HX gebruik je omdat je makkelijk melk wilt kunnen opschuimen voor je cappu. Doe je dat niet dan heb je met één boiler (met water voor je espresso) genoeg. Een DB voegt er slechts een boiler voor de stoom aan toe, en een HX heeft weer een andere constructie om tegelijkertijd water van ongeveer 94C en stoom te produceren. In principe heeft het allemaal niets met de stabiliteit te maken.
Die K6 is een heel mooie molen en doet waarschijnlijk niet onder voor de SJ.
Ik zou toch nog eens gaan lezen:
Klik!
Klik!
Klikkerdeklik!