Handleiding faema E91 ambassador 2 groeps

1
Wij hebben pas een faema ambassador E91 es 2 groeps gekocht uit 2008.
Wij willen deze eerst grondig reinigen en ontkalken maar weten niet goed hoe dit werkt.
Wij hebben verschillende dealers gemaild maar niemand wil ons helpen.
Espresso service Nederland In Weert heb ik aan de telefoon gehad en deze meneer vond het zelfs leuk om mij
te beledigen. Kan iemand ons helpen aan een handleiding of vertellen waar ik er een kan vinden/opvragen?
En waar zou ik de onderdelen (ringen en afdichtings ringen) kunnen aanschaffen
Wie o wie helpt ons zodat we verder komen..
Laatst gewijzigd door Marco113 op zo 24 mei 2020, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Handleiding vaema E91 ambassador 2 groeps

2
Een dergelijke machine moet je niet ontkalken.
Ik ga er van uit dat dat de machine altijd met een waterontharder gedraaid heeft. Kalk zou mee moeten vallen.
Probleem met horeca machines welke op Marktplaats verschijnen of bij opkopers terecht komen is dat zij in slechte staat zijn.
Een totale revisie kost ongeveer net zo veel als de dagwaarde van de machine.

Als ik het goed begrijp wilt u graag dingen zelf doen, maar wilt u ook advies over hoe en waar te beginnen. Ik zou een keer langs kunnen komen, waarbij ik voor u naar de staat van de machine kijk en u tegelijk een beperkte cursus machine restauratie/onderhoud geef.
Lijkt u dit iets, zou u mij dan een mailtje kunnen. Sturen, of een keer kunnen bellen?

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk

3
Hier heb je al iets; https://www.manualslib.com/products/Fa ... 60947.html
Een gebruikershandleiding.

Die helpt alleen niet erg als je wilt gaan sleutelen, denk ik.
Wat wel helpt bij je zoekopdracht is om Faema niet met een V te typen. ;)

Verder zijn er hier op het forum genoeg techneuten die je verder kunnen helpen. :geek:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

4
GuidovW schreef: zo 24 mei 2020, 11:34 Hier heb je al iets; https://www.manualslib.com/products/Fa ... 60947.html
Een gebruikershandleiding.

Die helpt alleen niet erg als je wilt gaan sleutelen, denk ik.
Wat wel helpt bij je zoekopdracht is om Faema niet met een V te typen. ;)

Verder zijn er hier op het forum genoeg techneuten die je verder kunnen helpen. :geek:
Bedankt de handleiding is van een nieuwere type maar denk dat in grote lijnen de machine wel hetzelfde werkt.
En inderdaad het is faema ☺️ Ik heb het inmiddels aangepast.

5
HanR schreef: zo 24 mei 2020, 11:31 Een dergelijke machine moet je niet ontkalken.
Ik ga er van uit dat dat de machine altijd met een waterontharder gedraaid heeft. Kalk zou mee moeten vallen.
Probleem met horeca machines welke op Marktplaats verschijnen of bij opkopers terecht komen is dat zij in slechte staat zijn.
Een totale revisie kost ongeveer net zo veel als de dagwaarde van de machine.

Als ik het goed begrijp wilt u graag dingen zelf doen, maar wilt u ook advies over hoe en waar te beginnen. Ik zou een keer langs kunnen komen, waarbij ik voor u naar de staat van de machine kijk en u tegelijk een beperkte cursus machine restauratie/onderhoud geef.
Lijkt u dit iets, zou u mij dan een mailtje kunnen. Sturen, of een keer kunnen bellen?

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk
We hebben de machine van een ondernemer gekocht deze had hem geïnstalleerd zonder waterontharder.
We hebben 1 pijpje van binnen bekeken en de kalk aanslag viel inderdaad reuze mee. Wij zouden graag willen weten waar we de rubbers e.d. Kunnen aanschaffen. Ook schijn je spul te hebben wat je in de piston doet en dan doet blindfilteren om de zet groep te reinigen? Waar kunnen we dat kopen en hoe werkt dit? De vorige eigenaar heeft de machine niet goed schoongehouden dus we willen de machine goed reinigen en alle rubbers e.d. Vervangen. De machine zelf werkt nog goed dus dat valt mee. Advies stellen ge zeer op prijs

Re: Handleiding faema E91 ambassador 2 groeps

6
Wanneer je, met alle respect, zonder je te willen beledigen, van toeten nog blazen weet is het volgens mij ondoenlijk om alles wat je weten moet en alles wat je doen met uit korte berichtjes op het forum te leren. Dat wordt een gebed zonder einde. Vooral ook doordat je niets vertelt over je eigen deskundigheid op gebied van techniek, dus het is onduidelijk wat voor jou te moeilijk is of wat bekende kost is.

Wanneer je een vakman als HanR over laat komen, schiet je daar veel meer mee op.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

7
Marco113 schreef: zo 24 mei 2020, 11:17 Wij hebben pas een faema ambassador E91 es 2 groeps gekocht uit 2008.
Wij willen deze eerst grondig reinigen en ontkalken maar weten niet goed hoe dit werkt.
Wij hebben verschillende dealers gemaild maar niemand wil ons helpen.
Espresso service Nederland In Weert heb ik aan de telefoon gehad en deze meneer vond het zelfs leuk om mij
te beledigen. Kan iemand ons helpen aan een handleiding of vertellen waar ik er een kan vinden/opvragen?
En waar zou ik de onderdelen (ringen en afdichtings ringen) kunnen aanschaffen
Wie o wie helpt ons zodat we verder komen..
Mag ik vragen wat Espressoservice zei?

8
fransg schreef: zo 24 mei 2020, 12:20 Wanneer je, met alle respect, zonder je te willen beledigen, van toeten nog blazen weet is het volgens mij ondoenlijk om alles wat je weten moet en alles wat je doen met uit korte berichtjes op het forum te leren. Dat wordt een gebed zonder einde. Vooral ook doordat je niets vertelt over je eigen deskundigheid op gebied van techniek, dus het is onduidelijk wat voor jou te moeilijk is of wat bekende kost is.

Wanneer je een vakman als HanR over laat komen, schiet je daar veel meer mee op.
In dit geval is Kafko misschien de beste oplossing.

www.kafko.nl

Hoor ik goede dingen over.

Of anders wat Hanr zegt.

Van de andere kant. Het is geen rakettechnologie. Moet voor een amateur te doen zijn.

Daar tegenover staat weer dat je met een stoommachine te maken hebt. Heet water en zo. En er staat 220 op. Dus als je er geen verstand van hebt kan het theoretisch dodelijk zijn.

9
Fransg bedankt voor je reactie en je beledigd ons helemaal niet. We weten inderdaad weinig van de techniek af.
We willen de machine niet reviseren we willen alleen De zetgroepen schoonmaken en de ringen die daarin zitten vernieuwen want die zijn keihard en lekken ook. Maar ja dan moet je wel weten waar je dit kan kopen allemaal.
Als blijkt dat Er iets kapot is willen we inderdaad iemand hierna laten kijken.

10
cremalover schreef: zo 24 mei 2020, 12:42 In dit geval is Kafko misschien de beste oplossing.

www.kafko.nl

Hoor ik goede dingen over.
Ik hoor daar ook altijd héle goede dingen over. Een van de allerbeste adressen, maar 1) hij moet er tijd voor hebben 2) je moet de machine daarheen brengen en later weer eens ophalen en daar gaan (veel) uren in zitten. Kost ook wat, en terecht.
cremalover schreef: zo 24 mei 2020, 12:42 Moet voor een amateur te doen zijn.
Nu, dan zou ik zeggen, brand los en leg het even uit, stap voor stap! Boter bij de vis voor wie a zegt en ook b kan zeggen want een kind kan de was doen en je weet van wanten dus je kunt van wal steken!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino