Even voorstellen en apparaat gezocht

1
Hallo allemaal!

Mijn naam is Tim en ben 28 jaren oud.
Drink al heel lang koffie en heb altijd volautomaten gehad. Ook veel bonen geprobeerd en ben nu uitgekomen op de Fascino Initio pittig en de Espresso Italiano. Verder heb ik onlangs een lidmaatschap afgesloten bij Wakuli zodat ik verschillende bonen kan gaan proberen.

De volautomaten gaven altijd prima koffie, maar echt een hele goede espresso heb ik er niet mee kunnen maken. Vandaar dat ik toch eens met een semi automaat piston machine aan de slag wil.

Ik dacht ik ga heel simpel beginnen en heb een Solis Primaroma 1010 aangeschaft, echter vind ik het echt een waardeloos ding. Hij is niet zo degelijk en heel licht en als je niet met 2 handen precies de piston er in draait lekt het er aan alle kanten langs. Deze gaat dus terug en ga toch maar wat meer investeren voor iets beters. Ik zie op sites zoals bol.com en coolblue vele opties van Solis en Sage wat hetzelfde merk is. Ik weet niet of dit goede keuzes zijn... Gezien mijn ervaring met bovenstaande heb ik niet super veel vertrouwen in het merk. Er is voor mijn budget wel best wat keuze bij deze merken.

Kunnen jullie iets adviseren? Het liefste niet te groot en kwa budget wilde ik het rond de 500 euro houden, het mag ook 2e hands zijn. Het zou leuk zijn als ik na verloop van tijd ook wat met Latte Art aan de slag kan gaan, maar eerst maar eens een goede espresso zien te brouwen. Ik zoek iets waarmee ik leuk kan spelen, maar niet iets waarbij het elke keer een uitdaging is om een goede espresso te zetten, wil er ook gewoon van kunnen genieten als de instellingen eenmaal goed staan.
Ik heb al een bonenmaler, de Graef CM800.

Ik hoor graag van jullie!

Groeten Tim

Re: Even voorstellen en apparaat gezocht

2
Hallo Tim, welkom!

Fijn dat je ontdekt hebt dat er verschil is in kwaliteit. Uit jouw verhaal haal ik dat je goede espresso wil maken die in ieder geval beter is dan je vol automaat.
In eerste instantie raad ik je aan je eens goed in te lezen op dit forum. Door dat te doen maak je grotere kans op een tevreden start, in plaats van dat je na 2 maanden hier je onvrede moet uiten over je aanschaf.

Wat je nu moet weten is dit: Invloed op de kwaliteit van een espresso wordt bepaald in deze volgorde:
1. Goede bonen.
2. Een goede molen.
3. De espressomachine.

Je huidige molen is je toekomstige bottleneck. Lees je dus tegelijkertijd in over molens. Wil je voordelig uit zijn, dan is een tweedehands horeca molen een optie. Het liefst traploos. Of even geduldig wachten tot er wat leuks op marktplaats voorbij komt.

Qua espressomachine zou ik met jouw wens tot latte Art gelijk gaan voor een HX machine. Met een beetje veel geluk en €100/150 meer, zit een dubbelboiler als een Expobar Brewtus 4 er ook nog in.
Stel je gaat nu voor een Quickmill, Rancillio Silvia of Vibiemme Domobar standaard, dan ga je geld inleveren wanneer je binnen korte tijd het tegelijkertijd opschuimen alsnog wil. Ook daarin telt dat geduld op marktplaats loont.

5
De maler is zoals gezegd de bottleneck. Ik zou op zoek gaan naar een Bezzera BB005. Nieuw zo'n 250 euro. Tweedehands geregeld te vinden voor pakweg 150-175 euro. Deze maler is eenvoudig en betrouwbaar en bovendien compact. Het maalsel is uitstekend.

Als je zo af en toe een shotje of cappuccino wilt maken dan is een handmaler ook ideaal. Met een Kinu Phoenix voor zo'n 200 euro heb je een goed gebouwde maler die een top maalsel genereert. Later prima te gebruiken als backup maler of voor filter koffie.

Voor af en toe een een shotje of cappuccino is een Pavoni ideaal. Klein, snel warm en met oefening een voortreffelijk resultaat. En volledige controle over preinfusie en druk zodat je eindeloos kan experimenteren. Het kost je wel even om de slag te pakken te krijgen, maar daarna is het resultaat beter dan met pompmachines. Of je moet naar het topsegment gaan met pressure en flow control, maar dan zit je uizenden euro's. Belangrijk is wel dat je voor een Millenium versie gaat. Deze heeft niet of nauwelijks last van overhitting. De Premillenium machines worden snel te heet.

Voor <500 euro een goede HX scoren is lastig. Op MP lukt dat op zich maar dan moet je meestal nog een flinke som geld voor revisie calculeren. Beter is tweedehands kopen hier op het forum of bij een forumlid of iemand als HanR. Voor een HX in goede conditie zou ik eerder vanaf 700 euro rekenen. Een Bezzera is dan doorgaans het goedkoopste.

Trouwens van een Rancilio Silvia kun je veel lol hebben. Betrouwbaar en lage afschrijving. Wel wat gedoe met stomen omdat je moet omschakelen naar stoom. Dat kast al snel anderhalve minuut wachten. Stomen zelf is top. Peter de Goede van http://www.ranciliosilvia.info/ is de place to be voor een goede occasion. Let ook hier op voor MP: de machines zijn vaak in slechte staat en opknappen vraagt kennis en is niet gratis!

De door jou genoemde Bazar A1 is een single boiler machine. Dus net als bij de Rancilio niet tegelijk espresso zetten en stomen! Goed onderhoud op zo'n oude machine is meer dan schoonmaken en een nieuwe groepring! Is de pomp nog goed, hoe zit het met de OPV, is de E61 groep gereviseerd? Etc. Ik zou dan een mooie Rancilio bij Peter kopen en er een PID op laten zetten.

Helaas denken veel mensen er toch goed aan te doen om op MP een koopje te scoren. Vaak komen ze bedrogen uit en kloppen dan alsnog bij mensen als HanR, Peter de Goede of Kafko aan.
Laatst gewijzigd door bvds op di 26 mei 2020, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

6
Ik dacht eigenlijk dat ik een vrij aardige maler had gekocht met conische maalschijven en las veel goede reacties. Bovendien zou hij op lage snelheid malen waardoor het niet te warm werd.. En vrij constant.

Maar blijkbaar is het toch niet zo super? Wat brengt een duurdere maler extra t.o.v. deze buiten snelheid etc?

7
Snelheid is volstrekt niet interessant! Warmte ontwikkeling voor thuisgebruik ook niet.

Het gaat om het profiel van de maalschijven, de toleranties (uitlijning, beweging etc) en de fijngevoeligheid van de afstelling (traploos!).

Als je een Kinu handmaler zou bestuderen en vergekijken met jouw Graef dan zal het verschil je snel duidelijk zijn.

De Bezzera is de enige "instap maler" (rotwoord) die echt goed presteert en qua maalsel prima meekomt met malers als de Compak K3 of Mazzer mini. Een Compak K3 is trouwens een redelijke maler die je 2e hands voor niet te veel geld kan kopen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

8
Ben wat rond aan het kijken geweest en kan vanavond een mooie machine op gaan halen, namelijk de Bazerra Mitica.
Lijkt me een goede keuze toch?

Dan de molen, ik heb nu dus nog de Graef, maar kan een van de volgende malers krijgen, namelijk een Bazerra BB005 en ECM Casa of een Eureka. Welke zouden jullie adviseren? Het zijn gebruikte malers, maar volgensmij is de Eureka het minste gebruikt.