nieuwe semi-automaat

1
Beste mensen,
we hebben een aantal automaten gehad. Naar meer en minder tevredenheid. nu wil ik naar een semi-automaat; ook wat betreft de hygiëne. Bij google kom je snel op Solis uit. Wat we willen is "gewoon" goede koffie vanuit een duurzame machine. Jura was niet slecht wat betreft de smaak, maar volgens mij kan het beter. We zijn ook wel een beetje van gemak dus het lijkt handig wanneer een molen geïntegreerd is.
Hebben jullie pasklare adviezen.

Re: nieuwe semi-automaat

8
Ik heb een tijd (oke, 8 jaar) een Solis (/Gastroback /Breville) gehad, type 114. Ingebouwde maler is ronduit waardeloos. Op de fijnste stand (lang) niet fijn genoeg voor espresso en zodra de bonen wat vetter of verser zijn, loopt het maalwerk helemaal vast. Ter indicatie: 16 gram koffie (=overvolle portafilter) op de fijnste maalstand loopt door tot 30 gram espresso in ca 10 seconden, inclusief pre-infusie... Een recept voor waterige, slappe 'koffie' dus.

Wellicht hebben ze in de loop van de jaren wat verbeteringen doorgevoerd (prijstechnisch zou je dat wel mogen verwachten), maar op basis van mijn ervaring kan ik niet anders dan aansluiten bij bovenstaand advies: koop een goede maler en kies uit de honderden goede machines die overblijven.

Persoonlijk ben ik pas gewisseld naar een Lelit MaraX (PL62X), en die bevalt werkelijk uitstekend. Zie ook andere topic over deze machine. Samen met een molen zoals de Eureka Specialita (55 mm) heb je een uitstekende basis van rond de 1500 euro. Makkelijk te gebruiken, makkelijk schoon te houden, en veel voor weinig. Maar er zijn ook legio alternatieven te bedenken.