Scheer schreef:Hallo,
Dit weekend via marktplaats ook de Boretti of La scala butterfly A1 gekocht. Ik ben nog niet helemaal zeker of dit nu een verstandig keus is geweest. Ik moet er bij zeggen dat ik nog geen eigen molen heb, aangezien ik eenvoudig weg nog geen geld heb die er bij te kopen. Dus werk ik nu met goede koffie die gemalen is bij een koffiefreak bij mij in de buurt.
Ik krijg helaas ook nog geen mooie creme laag. Cappo: Is jou dit al gelukt?
En weet jij of Spironski hoe je de hoeveelheid achter de knoppen kan veranderen?
Bedankt!
Qua instelling van de knoppen:
De doorloop kun je instellen door op het sterretje te drukken ,deze ingedrukt te houden tot er een lampje gaat knipperen (5 A10 sec). Dan kun je vervolgens de hoeveelheid van een bepaald knopje veranderen door het aan te drukken, te wachten tot er genoeg is doorgelopen en dan, met het zelfde knopje weer uit te drukken. Dan is die voor elke keer daarna op die manier ingesteld en krijg je exact die hoeveelheid water per keer eruit.
Je kunt ook proberen zonder de voorgeprogrammeerde toetsen te werken;
Je moet dan een keer op het sterretje drukken om hem aan te zetten een nog eens om hem weer uit te zetten.
Crema laag is afhankelijk van veel dingen, die ook al veelvuldig zijn besproken op dit forum. En is zeker niet afhankelijk van je machine in dit geval! Die machine is prima! Waar je echter rekening mee hebt te houden is dat het een HX machine is, oftewel een Heat Exchanger. Lees
dit maar eens goed door! Op de Home Barista.com site kun je sowieso heel veel vinden over de vragen die je al hebt of zeker nog gaat krijgen...! Ook daar kun je vinden hoe en of en waarom je een goede of slechte creme laag hebt of krijgt.
Ik heb zelf echt nog te weinig tijd besteed aan alle facetten die komen kijken bij het maken van een goede espresso (daar begint alles), cappuccino, ristretto, machiato, etc. Maar ik en mijn mede koffiedrinkers in huis en op bezoek met mij, zijn meer dan tevreden over wat ze te drinken krijgen. Zelf ben ik nog niet geheel tevreden over de espresso die ik zet, maar de mensen die hem drinken vinden hem super... Ook de molen zet ik absoluut nog niet in op de manier zoals het zou moeten, maar daar kom je pas achter als je hem niet meer hebt vrees ik.
Dus ik ben het wel met Bluecold eens dat een goede maler noodzaak is, maar ik ben niet dagelijks aan het bijstellen en aan het proberen. Als ik hoor dat de koffie bitter of zurig is, stel ik hem op basis daarvan bij. Zolang ik niks hoor, zal het allemaal wel een beetje meevallen en draait die op dezelfde stand...
Dus nu al de conclusie trekken dat je de foute keuze hebt gemaakt, zou ik zeker niet doen! De La Scala Butterfly is een dijk van een machine, maar je moet er wel mee leren omgaan. En probeer eerst maar eens goede espressoos te gaan zetten met alleen de "sterretjes" toets, dan leer je je machine in ieder geval op basis van doorlooptijd, druk, watertemperatuur, etc kennen. Daarna kun je over stappen op de standaard ingestelde tijden. Lees in ieder geval deze hele draad maar eens door, dan kom je de instellingen tov wat je achter elke knop moet instellen ed ook tegen!
Succes met je Butterfly en vooral, GENIET ERVAN!!!