Fisherman schreef:
Bedankt! En wat doet het met de smaak, weet je dat ook?
Ik sta nu op het punt om mijn eigen water te gaan maken volgens de BH receptuur maar dat is ook niet erg goedkoop. Brita vind ik te duur voor wat het oplevert en Rotterdams kraanwater is ook niet "je-van-het".
Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
LS.,
De BH receptuur ken ik niet...borstvoeding, nee zal wel niet?
Qua smaak: er is zeker een verschil in smaak tussen onthard water en niet-onthard water. Ik vind het lastig om onder woorden te brengen. Misschien het verschil in smaak tussen magere melk en volle melk....zoiets. Als je diep in de rabbit-hole gaat, zijn er redenen om aan te nemen dat de koffie extractie met niet-onthard water beter verloopt. Ik vind dat zelf ingewikkeld omdat het extract zo geconcentreerd is, dat de smaakverschillen zouden moeten wegvallen. Misschien dat het voor filterkoffie wel geldt, daar ligt het allemaal veel genuanceerder.
Ik maak een persoonlijke top-5 qua waterbehandeling (als stand-alone opstelling, dus niet als Point Of Entry/na de watermeter):
1) Waterontharder op basis van hars (voorbeeld DVA). Voordelen: duurzaam en doet zijn werk op basis van "proven principle". Nadelen: relatief hoge aanschafkosten, 1 x per jaar onderhoud;
2) Horeca ontharders (voorbeelden zijn Bestmax en Everpure). Voordelen: volledig ontzorgend en gaat 1.5 jaar mee. Nadelen: relatief hoge aanschafkosten, relatief dure filterwissel na 1.5 jaar;
3) Oscar Bilt 150 zakjes. Voordelen: eenvoudig in gebruik en goedkoop in aanschaf (ca. 10 euro) en doet zijn werk. Nadelen: moet na 3-4 maanden vervangen worden, dus niet duurzaam. Past (volgens mij) alleen in open reservoirs en niet in reservoirs met een nauwe hals;
4) Brita kannen. Voordelen: eenvoudig in gebruik en doet redelijk zijn werk. Nadelen: relatief hoge aanschafkosten;
5) Aanzuig-filters. Voordelen: eenvoudig in gebruik, goedkoop en doet redelijk zijn werk. Nadelen: moet na 3 maanden vervangen worden, dus niet duurzaam en levert veel afval.
Het is maar een overzichtje, niet volledig en valt zeker over te discussiëren.
Cheers, TY