Hi allen,
Twee weken geleden een ECM Cellini tweedehands gekocht. Inmiddels de hele zetgroep grondig schoon gemaakt en onderdelen vervangen, deze was in zeer slechte staat. Echter heb ik nu 3 vragen
1. Ik heb de machine gisteren ook maar even ontkalkt. Echter, bij het opwarmen (na 10-15min) blijft de machine alsmaar stomen van binnen. Voorheen gebeurde dit niet, maar het lijkt alsof na de ontkalking het ventieltje dat op de boiler zit niet meer/ pas laat sluit. Vanmorgen duurde het zelfs 2 minuten voordat hij "dicht" ging en waren daarom m'n kopjes op m'n machine zelfs nat. Lijkt me ook voor de binnenkant van de machine niet prettig.
Zou dit simpelweg gefixt kunnen worden door een nieuwe ventiel te kopen, zoals deze https://www.drtradingshop.nl/a-50677207 ... escription? Of is er meer aan de hand?
2. Het groene lampje zeer zwak dus je ziet nauwelijks dat hij aan staat. Zou dat nog iets kunnen beteken, of is het lampje gewoon slecht?
3. Bij het backflushen "spuit" het warme water er de eerste keer goed uit. Echter bij de opvolgende keren, stroomt het water er meer uit, alsof de druk niet goed is opgebouwd. Is dit normaal? De drukmeter geeft wel tussen de 1 bar en 1,5 bar aan en schommelt daar een beetje tussen.
Afijn, dat waren mijn observaties. Alvast bedankt en hopelijk kunnen we dit beestje een mooi tweede leven geven. Voor de rest lijkt hij het wel goed te doen namelijk (espresso zetten, stoompijpje en kraantje).
Re: ECM Cellini - Blijft stomen & zwak lampje
21. Een hx machine moet je niet ontkalken. Bovendien heeft het antivacuumventiel niets te maken met het deel dat je ontkalkt hebt.
Antivacuumventiel vervangen is nooit slecht.
2. Groene lampjes branden nooit zo fel als oranje lampjes. Vervangen kan altijd.
3. Ook hier blijkt dat het handig om je eerst even te verdiepen in de werking van een dergelijke machine (scheiding hx en stoomketel).
Het is dan makkelijker om als dingen niet werken zoals zou moeten, een diagnose te stellen.
De groep heb je goed aangepakt.
Nu de rest nog. dat wil zeggen: de ketel, de opv en de kranen. Je hebt geluk dat zo'n ECM zo makkelijk in elkaar zit.
2. Groene lampjes branden nooit zo fel als oranje lampjes. Vervangen kan altijd.
3. Ook hier blijkt dat het handig om je eerst even te verdiepen in de werking van een dergelijke machine (scheiding hx en stoomketel).
Het is dan makkelijker om als dingen niet werken zoals zou moeten, een diagnose te stellen.
Nu de rest nog. dat wil zeggen: de ketel, de opv en de kranen. Je hebt geluk dat zo'n ECM zo makkelijk in elkaar zit.
31. Oei.. daar was ik niet van op de hoogte en blijkbaar de verkoper van het ontkalkingsmiddel ook niet. Had namelijk verteld dat het voor een HX machine is. In dat geval ga ik het antivacuumventiel wel vervangen, zou dit het probleem kunnen zijn dat hij blijft stomen?HanR schreef: wo 04 nov 2020, 10:21 1. Een hx machine moet je niet ontkalken. Bovendien heeft het antivacuumventiel niets te maken met het deel dat je ontkalkt hebt.
2. Oke, dan laat ik dat zo
3. Ja, ik weet ongeveer (door wat filmpjes) hoe het hele circuit werkt van een HX, maar een diagnose stellen blijft lastig. Wellicht breng ik hem een keer weg voor extra controle. Heb er overigens geen last van o.i.d.
ECM Mechanika IV - Eureka Mignon Specialita
4Zoals ik al zei, je hebt alleen nog maar de groep gedaan.
Je hebt nog niets aan de ketel gedaan. Als je een dergelijk wrak koopt moet je nog:
- element er uit en ketel spoelen;
- antivacuumventiel vervangen;
- niveausensor schoonmaken;
- opv vervangen, of als je geluk hebt is dat al eens gebeurd. Dan hoef je deze alleen schoon te maken;
Tot slot pomp testen op druk en debiet en zetdruk afstellen.
Eigenlijk ook de temperatuur nog even meten en eventueel bijstellen.
Je hebt nog niets aan de ketel gedaan. Als je een dergelijk wrak koopt moet je nog:
- opv vervangen, of als je geluk hebt is dat al eens gebeurd. Dan hoef je deze alleen schoon te maken;
5Dankjewel voor je antwoord, Han! Er is inmiddels een probleem bij, namelijk dat de pomp niet afslaat en er komt uiteindelijk een soort verbrande lucht uit de machine. Lijkt me niet helemaal de bedoeling. Ik zou hem graag bij je langsbrengen voor reparatie want hier kom ik gewoon niet uit. Heb al een bericht achtergelaten via je contactformulierHanR schreef: wo 04 nov 2020, 19:01 Zoals ik al zei, je hebt alleen nog maar de groep gedaan.
ECM Mechanika IV - Eureka Mignon Specialita
6Au, als je element nog maar leeft. Machine vult duidelijk niet!