Backflushing

1
Goedenavond,

Nadat ik gisteren de filter en het poeder heb ontvangen om te backflushen, heb ik vanmiddag de stoute schoenen aangetrokken en ben gaan kijken hoe mijn machine van 17 jaar oud van binnen moet zijn. Jullie raden het nooit: VIES! :lol:

Uiteindelijk heb ik tot 3 keer toe nieuw poeder op het filtertje moeten doen en wel 20 keer moeten backflushen voordat er water uitkwam dat er als water uitzag. De eerste keren kwam het water er zwarter uit dan de koffie die in mijn kopje komt!!! Ook heb ik de filters en houders een uurtje in water met Cafiza laten weken en ook deze werden helemaal schoon nadien. Het leek eerlijk gezegd wel of het water na backflushen veel gelijkmatiger uit de kop komt, ik denk dus dat het gewerkt heeft. Ook van buiten is hij helemaal schoon en glimmend.

Re: Backflushing

2
Heb je ook het zeefje en eventueel de verdeelplaat losgemaakt en dat goed schoongemaakt?

Dat het water nu veel gelijkmatiger uit de groep komt is een uitstekend teken! De koffie smaakt ook stukken beter uit een schone machine.
Speedster | SuperJolly | et al.

3
Aadje schreef:Heb je ook het zeefje en eventueel de verdeelplaat losgemaakt en dat goed schoongemaakt?

Dat het water nu veel gelijkmatiger uit de groep komt is een uitstekend teken! De koffie smaakt ook stukken beter uit een schone machine.
Nee dat heb ik niet gedaan, is dat gewoon met een schroevendraaier te doen. Ik moet wel zeggen dat de machine een degelijke indruk maakt, ik hoef niet bang te zijn dat ik hem niet meer in elkaar krijg. Ben op zich wel handig met horloges, pc's e.d. maar nog nooit aan huishoudelijk apparatuur gesleuteld. Ik ga vanmiddag eens kijken of ik de zeef en de verdeelplaat loskrijg. Als iemand hier nog tips over heeft of mij dit wil afraden: graag :D

4
Door het blindfilteren maak je juist de zeef ook aan de binnenkant schoon dus ik zou hem er niet afhalen.
Naast dat, als je de doucheplaat eraf haalt verwijder je ook altijd de groepring, die beschadigd dan meteen.

Dus ik raad het zeker niet aan.
I barista, do you?
Izzo Alex Duetto - Macap M4 Digitaal - Compak K10 WBC -Xpressivo Barista tamper

5
Wat voor machine is het eigenijk? Met een E-61 groep?

Wat je ook kan doen en is voor een paar euros een nieuw zeefje en rubber ring bestellen, omdat rubber de neiging heeft tot uitharden en bros worden.
Speedster | SuperJolly | et al.

6
Wat dan wellicht het verstandigste is, is om te wachten tot ik hem een grote beurt geef, dan kunnen die dingen tegelijkertijd meegenomen worden. (het is idd een E-61 groep). Eerst eens kijken hoe ik hiermee uit de voeten kom. In ieder geval bedankt voor de tips en de waarschuwing :D

8
NorthSeaGlass schreef:Ik heb ooit in dit topic uitgelegd hoe je het bakje het beste kunt verwijderen, zonder de ring te beschadigen...
Compleet met Superduidelijke Autocad Illustratie... :twisted: :twisted: :twisted:

Misschien heb je er wat aan...
Ik heb dat topic inderdaad gelezen en hoewel de prachtige 3d illustratie niets te wensen overlaat, denk ik toch dat ik even wacht op de beurt. Verder wel interessant topic om te lezen.

Ik denk trouwens dat ik maar eens moet gaan meten welke temperatuur het water heeft als hij uit de machine komt, en wellicht eens een keer de hele kap eraf om te kijken hoe het apparaat er vanbinnen uitziet.

9
Aadje schreef:Wat voor machine is het eigenijk? Met een E-61 groep?

Wat je ook kan doen en is voor een paar euros een nieuw zeefje en rubber ring bestellen, omdat rubber de neiging heeft tot uitharden en bros worden.
Waar koop je zoiets? En dat is allemaal vrij eenvoudig te doen?

In ieder geval bedankt voor de tip, en het dit soort dingen lijkt me inderdaad verstandig, zal de machine alleen maar nog langer helpen mee te gaan.