Advies meergroeps machine voor ontmoetingsruimte

1
Als thuis koffie enthousiast met semi automaten ben ik nu op zoek naar een 2 groep machine voor gebruik in een ontmoetingscentrum.
Ik weet aardig de weg in de 1groeps semi automaten maar meer-groep is een compleet nieuw gebied voor mij.
Het is de bedoeling een meer groep machine aan te schaffen en deze met een kleine groep van medewerkers te gaan bedienen in een ontmoetingscentrum. Ik zou een gebruikte machine aan willen schaffen met 2 molens.
Machine zal niet iedere dag gebruikt worden. Met name in het weekend en dan voor groepen van 50-100 personen.

Wie kan mij wat richting geven voor wat betreft de meer groep machine?
Ik heb de volgende vragen:

1. Capaciteit: Hoeveel kopjes per uur per groep?
2. Waar moet ik rekening mee houden qua onderhoud van een dergelijke machine?
3. Tips bij aanschaf, welk merk, functionaliteit?
4. Andere zaken waar ik rekening mee methoden?

Re: Advies meergroeps machine voor ontmoetingsruimte

5
Dat kan een moderator voor je verplaatsen. No worries.

Kopjes per uur is bij halfautomaten vooral afhankelijk van je eigen werksnelheid en het soort drankje :).
Als je vooruit maalt en de slag te pakken hebt moet je 4 enkele espresso's per minuut wel kunnen halen. Zou het wel knap vinden als je dat een uur volhoud :).

De vraag is meer welk volume wil je kunnen halen?
Thuis: Londinium 1P * Weber Key
Vakantie: Flair 58 * Weber HG-1
Werk: Aeropress * Commandante C40

6
We zullen met 2 man aan de machine kunnen werken om een beetje volume te kunnen creëren.
Zal een mix van espresso en cappuccino zijn.
1 kan dan de espresso's dien en de ander de mek.

Met 4 per minute op een 2 groeps gaat dat snel genoeg.
Stel dat ik er 2 per minuut haal dan maak je 60 per half uur.
Meer dan 2 groepen heb ik dan echt niet nodig.

Enige idee waar ik rekening mee moet houden mbt onderhoud van een dergelijke horeca machine?

7
Einde van de dag even backflushen met cafiza.
Portafilters en bakjes (en eventueel douchezeefjes) overnacht in de cafiza (kan niet “te schoon” zijn IMHO).
En niet vergeten om het stoompijpje goed schoon te houden.

Verder altijd goed ontkalkt water gebruiken (zou het regelmatig meten, zodat je leert wanneer je het filter moet vervangen of moet regenereren).

En dan eens paar jaar een controle door een goede onderhoudspartij zodat rubbers e.d. tijdig worden vervangen.

Maar dit is een beetje op mijn gevoel. Ik heb zelf geen ervaring met prof onderhoud. Maar het grootste probleem wat ik als klant ervaar is een vieze machine.
Thuis: Londinium 1P * Weber Key
Vakantie: Flair 58 * Weber HG-1
Werk: Aeropress * Commandante C40

8
Peter Boon schreef: do 03 dec 2020, 08:38 Dank voor de link.

Weet iemand wat de capaciteit is van een dergelijke machine in kopjes per uur?
Zwaar onvoldoende voor de beoogde groep grootte! NIET DOEN! De compact heeft een hele kleine boiler en dat kakt als je voor 50 tot 100 man koffie moet tappen gegarandeerd helemaal in.

Als je efficiënt met twee man aan een machine wil werken kan dat met een twee groeper, maar liever nog een drie groeps machine. En ik zou, indien mogelijk, kijken naar een machine met krachtstroom. Je zal veel dranken in korte periodes gaan maken en dat vraagt voor grote groepen gewoon veel van zo'n machine.

10
Pti schreef: do 03 dec 2020, 22:33
Peter Boon schreef: do 03 dec 2020, 08:38 Dank voor de link.

Weet iemand wat de capaciteit is van een dergelijke machine in kopjes per uur?
Zwaar onvoldoende voor de beoogde groep grootte! NIET DOEN! De compact heeft een hele kleine boiler en dat kakt als je voor 50 tot 100 man koffie moet tappen gegarandeerd helemaal in.

Als je efficiënt met twee man aan een machine wil werken kan dat met een twee groeper, maar liever nog een drie groeps machine. En ik zou, indien mogelijk, kijken naar een machine met krachtstroom. Je zal veel dranken in korte periodes gaan maken en dat vraagt voor grote groepen gewoon veel van zo'n machine.
Was ook niet de bedoeling om voor deze macjine te gaan.
Die link was bedoeld als in kijk op MP daar staan zat horecamachines.