Rotary machine op vastwater

1
Beste koffiepraat,

Ik ga binnenkort verhuizen naar een koopwoning en zou graag mijn rotary pump machine aansluiten op vast water.
Het gaat om gemeente Eindhoven, met (volgens cijfers van de waterschappij) een hardheid van 5-6dHº (85-110ppm).
Ik zal met teststrips ook nog even meten.

Tot nog toe gebruikte ik altijd BWT bestsave filters in de tank. Dit ging prima wat kalk betreft met hard kraanwater van 15dHº het eerste jaar.
Nu mijn vraag, zouden jullie hier nog iets van filtratie doen?
Hebben jullie tips van bedrijven die dit zouden kunnen installeren/testen voor ons, of kan ik gewoon voor een Brita kitje gaan met kleine capaciteit (Quell ST C50 bv.).
Of kan ik misschien gewoon rechtstreeks mijn waterleiding aan de machine hangen, gezien dit water zo goed is van kwaliteit?
Profitec Pro 700 flow control - Compak E5 OD

Re: Rotary machine op vastwater

2
surging schreef: ma 14 dec 2020, 21:20 Beste koffiepraat,

Ik ga binnenkort verhuizen naar een koopwoning en zou graag mijn rotary pump machine aansluiten op vast water.
Het gaat om gemeente Eindhoven, met (volgens cijfers van de waterschappij) een hardheid van 5-6dHº (85-110ppm).

Tot nog toe gebruikte ik altijd BWT bestsave filters in de tank. Dit ging prima wat kalk betreft met hard kraanwater van 15dHº het eerste jaar.
Hebben jullie tips van bedrijven die dit zouden kunnen installeren/testen voor ons, of kan ik gewoon voor een Brita kitje gaan met kleine capaciteit (Quell ST C50 bv.).
Of kan ik misschien gewoon rechtstreeks mijn waterleiding aan de machine hangen, gezien dit water zo goed is van kwaliteit?

Ik woon net onder Eindhoven en heb een filter tussen de waterleiding en de espresso machine zitten (Everpure Claris), dan weet je zeker dat je machine geen water met teveel kalk krijgt. Eens per anderhalf jaar het fileterelement vervangen, en je hebt er verder geen omkijken naar.
dus...

3
Marcje schreef: ma 14 dec 2020, 22:19
surging schreef: ma 14 dec 2020, 21:20 Beste koffiepraat,

Ik woon net onder Eindhoven en heb een filter tussen de waterleiding en de espresso machine zitten (Everpure Claris), dan weet je zeker dat je machine geen water met teveel kalk krijgt. Eens per anderhalf jaar het fileterelement vervangen, en je hebt er verder geen omkijken naar.
Beter wel dus, heb je het zelf geplaatst of laten installeren? Het lijkt mij niet super moeilijk om te doen.

5
Doen jullie wat aan de alkaliteit van het water?

Ik zie dat de hardheid rond 6dH in Eindhoven (100ppm) net te hoog is. Dat kan een brita filter dus makkelijk filteren.
Verder vermeldt het testrapport van Brabantwater een concentratie van 0,3 mmol 'theoretisch afzetbaar caco3' bij 90º.
Staat dit gelijk aan alkaliteit? Als ik het omreken naar ppm met een massa van 100g/mol kom ik uit op 300ppm alkaliteit. Dat is enorm hoog, meestal is 40-80 ppm wenselijk.

Verder is de ph iets te hoog rond de 8 ipv gewenste 7, wat vlakkere smaken zou kunnen geven. Doet een filter hier wat aan?
Moet ik een specifiek filter kiezen met deze informatie, je hebt namelijk wat variaties tussen de merken everpure/brita/bwt...

Bron testrapport:
https://www.brabantwater.nl/sites/defau ... dhoven.pdf