Nieuw gaat echt niet langer mee dan 2e hands (tenzij het serieus misbruikt is).
Integendeel zelfs. Voor hetzelfde geld heb je een 2e hands die waarschijnlijk beter is gebouwd dan wat je nieuw kan kopen voor de prijs. Een tweede hands horeca-maler gaat bijvoorbeeld langer mee dan jij zal leven waarschijnlijk.
De echte winst zit in het onderhoud, wat toch zal moeten gebeuren (nieuw of 2e hands). Goed onthard water gebruiken, goed schoonhouden, tijdig rubbertjes en andere slijtage onderdelen vervangen... Als je dat zelf doet spaar je heel veel geld uit met laten doen.
Je vraagt ook wel een beetje een schaap met 5 poten voor een dubbeltje.... je zult ergens consessies moeten doen denk ik.
- Snelle opwarmtijd
Wat is snel? Voor een goede koffie moet de hele machine op temperatuur zijn, niet alleen het water. En temperatuurstabiliteit is belangrijk bij espresso. Daarom hebben veel machines veel thermische massa dat als temperatuurbuffer werkt (koelt langzaam af, maar warmt dus ook langzaam op). Het is dus de balans vinden tussen snel opwarmen en temperatuurstabiliteit. Meeste machines hebben een half uurtje nodig wat makkelijk is op te lossen met een tijdschakelaar.
- Kalkproof
Geen enkele machine is kalkproof! En voorkomen is beter dan genezen, dus gebruik ontkalkt water.
- Machine moet in de basis goed zijn om met een toewijding een mooie espresso te maken: wil eigenlijk niet gaan upgraden/tunen ik ben een beginner)
De machine is niet de basis voor een goede espresso. Dat is goede verse koffie, je maler en je eigen kunnen. En dan op grote afstand je machine. Dat je niet wilt upgraden als beginner is een beetje een contradictie (i.c.m. je budget helemaal). Naarmate je meer ervaring opdoet zal steeds duidelijker worden wat je eigenlijk wil, belangrijk en lekker vind. En een ding weet ik zeker; een instapmachine zal niet in dat plaatje passen (daarom is het ook een instapmachine). Als beginner meteen een heel duur apparaat kopen kan ik je overigens ook niet aanraden, want je moet eerst ontdekken wat je wilt. De kans op een dure miskoop is dan groot. Maar een upgrade komt er gegarandeerd aan voor je (of je moet ontdekken dat je het toch allemaal teveel gedoe vindt en terug gaat naar oude DE koffie).
- Bonenmaler moet er ook nog komen
Deze is dus veel belangrijker dan je machine. Investeer dus vooral daarin. Daarom werd ook de suggestie gedaan voor een handmatige espresso machine. Dan heb je voor weinig geld een uitstekende basis voor een top espresso en voldoende geld over voor een maler die dat mogelijk maakt.
Met een mokkapot (op de juiste manier gebruikt), goede bonen en een goede maler kun je overigens echt heerlijke koffie zetten!
Re: Overwegingen
11Thuis: Londinium 1P * Weber Key
Vakantie: Flair 58 * Weber HG-1
Werk: Aeropress * Commandante C40
Vakantie: Flair 58 * Weber HG-1
Werk: Aeropress * Commandante C40