Re: Compak K6, restauratie, krijg ik het ding ooit nog aan de praat?

11
manduca schreef: ma 15 feb 2021, 09:15
RoosW schreef: zo 14 feb 2021, 19:49 Overigens zag ik op Marktplaats nog een K6 met dezelfde bedrijfsnaam op de doser staan, op het oog in betere staat, al had die wel een Hopper. Ik vermoed een Horeca onderneming die het Corona gebeuren niet overleefd heeft, verdrietig vind ik.
Van Eembergen is een grote horeca leverancier van koffiespullen.

https://www.eembergen.nl/
Ah, dat verklaart de aanwezigheid van meerdere gemarkeerde malers, hoewel ik nog steeds verwacht dat we over niet te lange tijd een stoet aan horeca ondernemers over de kop zullen zien gaan, triest, maar als ik bv hier in het centrum van Almere kijk, barst het van de tenten, no way dat die allemaal kunnen overleven, en de concurrentie na de nieuwe opstart over een paar maanden zal moordend zijn.
Ik heb geen flauw idee of mensen veranderende gedrags patronen hebben ontwikkeld, ikzelf sta te springen om weer eens uit eten te gaan, en hoop echt van de zomer weer op vele terrasjes te mogen vertoeven ;)

Overigens iets raars gemerkt, dat zal voor jullie allen vast geen verrassing zijn, maar bonen die in mijn espresso gruwelijk slecht smaken (imho) smaken redelijk in onze volautomaat, en bonen die in de volautomaat dubieus smaakten waren lekker als espresso..?? Anders gebrand misschien?
De Angry Betty van het Hoofdkwartier was overigens voor mij geen succes, ik heb zelfs de bonen weer uit de hopper terug in de zak geschoven, echt mijn smaak niet. Geen idee of die in de volautomaat nog wel te pruimen zijn, ik vind koffiebonen daar snel te slap in smaken, dus misschien dat deze daar wel redelijk in zijn.
De Ethiopisch Illy bonen die ik nog had staan waren ronduit smerig in mijn espresso apparaat, waar ik de standaard Illy nog wel redelijk vind. Het blijft een zoektocht, ik moet maar weer eens een aantal 250gr zakjes bestellen, aangezien ik nog steeds op zoek ben naar wat ik echt heel lekker vind.

12
Ben nog nooit in het bezit van een volautomaat geweest, dus ik kan je waarneming niet echt ondersteunen of ontkrachten.

Maar een volautomaat geeft (met zijn beperkte maler vooral ook) natuurlijk een hele andere extractie dan je semi-automaat en K6. Dus kan het me best voorstellen. Wellicht weet je volautomaat niet de lekkere delen van je goede bonen te extraheren waardoor deze in de volautomaat dus niet tot zijn recht komen. En hetzelfde voor bonen die in je espresso setup niet lekker zijn (heel donker gebrand?) in je volautomaat ook juist weer wel enigzins te drinken zijn omdat het daar ook niet alles uit haalt.

Maar je geeft niet aan wat er "dubieus" was aan de koffie en wat voor soort bonen het dan zijn. Dus het is maar een loze theorie allemaal :).
Thuis: Londinium 1P * Weber Key
Vakantie: Flair 58 * Weber HG-1
Werk: Aeropress * Commandante C40

13
Ik had van Fascino de Initio (pittig) gekocht, die in de volautomaat een muffige koffie geeft, beter als dat kan ik het niet typeren, erg vlak, geen zuren, een beetje wezenloos, vreemd genoeg met een smaak op de achtergrond die ik associeer met de geur van net gelegde vloerbedekking (tapijt dan wel).
Die doen het middels de K6 in de Silvia veel beter, niet brilliant, maar een prima te pruimen bakje met een redelijk evenwichtige smaak met lichte zuren, zonder dat muffe, met (en dat vind ik dan heel lekker) wat tonen van donkere chocolade, de smaak is nog steeds wat vlak, en hij is bij lange na niet zo lekker als de Yellow Bourbon van het Hoofdkwartier, maar een heel redelijke bak.
De Ethiopische Illy bonen had ik ook door de (toen K3) molen gegooid, gaven een heel zure bak, weinig balans en erg wrang tot uitgesproken onaangenaam. In de volautomaat een prima bakje, voor zover dat mogelijk is, een stuk beter als de Fascino bonen.

Moeilijk koffie te omschrijven, ik gooi er maar uit waar het me aan doet denken, geen idee of dat de juiste termen zijn..

14
RoosW schreef:
gilleko B. schreef: zo 14 feb 2021, 17:25 Knap werk, zowel technisch als in volharding. Laat een foto zien, wil dat apparaat nu wel zien!

Afbeelding
Eerste poging werkt niet (via Google Photo)
Hmm heb het idee dat dit ook al niet werkt?

Ook niet geloof ik, grr, niet erg foto vriendelijk het forum programma..

Dit is een link naar twee foto's: https://photos.app.goo.gl/CL7qEwa9F1DUY34dA
Achteraf spijt van dat ik niet eerst een reeks foto's van de toenmalige staat gemaakt heb, en overigens ook van hoe ik alles uit elkaar heb gehaald, had veel tijd met het in elkaar zetten bespaard ;)
Zeker en vast, maar z.g.a.n. die foto. Knap gedaan, en voldaan gevoel iedere keer als je maalt!

Afbeelding

15
gilleko B. schreef: ma 15 feb 2021, 17:32
RoosW schreef:
gilleko B. schreef: zo 14 feb 2021, 17:25 Knap werk, zowel technisch als in volharding. Laat een foto zien, wil dat apparaat nu wel zien!

Afbeelding
Eerste poging werkt niet (via Google Photo)
Hmm heb het idee dat dit ook al niet werkt?

Ook niet geloof ik, grr, niet erg foto vriendelijk het forum programma..

Dit is een link naar twee foto's: https://photos.app.goo.gl/CL7qEwa9F1DUY34dA
Achteraf spijt van dat ik niet eerst een reeks foto's van de toenmalige staat gemaakt heb, en overigens ook van hoe ik alles uit elkaar heb gehaald, had veel tijd met het in elkaar zetten bespaard ;)
Zeker en vast, maar z.g.a.n. die foto. Knap gedaan, en voldaan gevoel iedere keer als je maalt!

Afbeelding
Dank je, vooral heel tevreden over het functioneren van de doser, die nu weer vlekkeloos werkt :D

16
Na enige tijd in gebruik te zijn, het geluidsniveau als ie maalt is in de categorie oorverdovend, de K3 was iets stiller, hmm, en mijn vrouw is behoorlijk ontstemd dat ie niet onder de bovenkastjes van de keuken past waardoor ie nu op een onhandige plek op het aanrecht verzeild is.
Ik voorzie een andere maler in mijn toekomst, welk een kwelling :lol:

Nu lees ik best regelmatig over grotere maalschijven, iemand tips wat voor malers ik dan op het oog zou moeten hebben?

17
Ik was de eerste dagen best ontevreden over de K6, de stand een mini-tikje voor de 'hij loopt aan' stand, en nog steeds hele snelle doorloop..
Hopeloos dacht ik, maar nu na bijna 1kg koffie vermalen te hebben moet ik hem regelmatig een tandje terug zetten omdat ik zoals bv vanochtend pas na 20 seconden de eerste druppels kreeg, ehh, oeps?
Niets anders gedaan als normaal, is dit het 'inmalen' van de schijven?
Ik meende ook bij mijn eerste malingen grotere deeltjes waar te nemen, die ik nu totaal niet meer zie (ja ja, foto's, het had zo handig geweest..) op deze zelfde maal stand.
Overigens ik vond de Angry Betty van het Hoofdkwartier echt niet lekker (maar die zijn heel jofel in onze volautomaat) maar de 10% Robusta melange van Het Hoofdkwartier, Vintage Espresso Melange, is echt naar mijn smaak, erg lekker bakkie!
Het lawaai van de K6 moet ik dan maar even aan wennen, hij lijkt overigens ook meet klontvorming te hebben als dat de K3 had, zucht, jammer dat de verkoper van een Los San Marco(s?) met 84mm schijven besloot hem toch zelf te houden, een 'on demand' apparaat klinkt mij toch wel fijn, dat geklungel met die doser is ook niet je van het.
Rustig verder kijken naar wat er op mijn pad komt dus maar, een Mahlkonig Vario leek mij ook heel wat tot ik alhier las over de motor problemen na 4 a 5 jaar en de kosten (150,-) voor reparatie, gecombineerd met de hoge maalschijf kosten maar niet gedaan.
Wij rommelen maar even door met de K6, 10 seconden malen geeft nu om en nabij 17/18gr maalsel, en die 10 seconden herrie overleven we ook wel weer :lol:

18
RoosW schreef: za 20 feb 2021, 09:34 Overigens ik vond de Angry Betty van het Hoofdkwartier echt niet lekker (maar die zijn heel jofel in onze volautomaat) maar de 10% Robusta melange van Het Hoofdkwartier, Vintage Espresso Melange, is echt naar mijn smaak, erg lekker bakkie!
Leuk dat je beide naast elkaar kunt proberen!

Wanneer ik een batch bonen eens per ongeluk veels te donker heb gebrand, zodanig dat ik er zelf niet meer aan begin en 'm ook niet aan bekenden in de buurt wil geven, dan stuur ik die op aan de zus van een vriend in Rotterdam. Zij heeft een volautomaat en jubelt dan over die bonen. Kennelijk is het een heel ander proces en is het uit zo'n automaat gewend juist wel fijn.

In de volautmaat in een instelling waar ik weleens vrijwilligerswerk doe zitten ook érg donker gebrande bonen die mij nogal oninteressant voorkomen en ik heb er weleens over gedacht er als 'verrassing' bonen van mij in te werpen, maar 1) stel dat het maalwerk zich erop 'verkauwt', dan is het leed niet te overzien en 2) grote kans dat helemaal niemand de smaak opvalt, die mensen hebben wel wat anders aan hun hoofd. Dus experiment nooit gedaan.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

19
Tja, mijn wederhelft vind elke vorm van Espresso (behalve met melk producten) veel te heftig, dus ik geniet van het zwarte goud, en zij slobbert het waterige zooitje van de DeLonghi.
Ik heb daar al vaker duurdere bonen in geprobeert, met zeer gemengd resultaat, alhoewel de trend neigt naar hoe donkerder de bonen hoe beter de volautomaat koffie te pruimen is, ook voor mijn vrouw. Waar als Espresso de 20% Robusta bonen mij veel te heftig is, vind je die stukken minder terug in het volautomaat resultaat.
Nu is de branding van de Angry Betty echt niet heel donker, je haalt wel de robusta bonen er zo tussen uit, die zijn duidelijk separaat gebrand, en veel donkerder als de rest van de bonen.
Wanneer ik een batch bonen eens per ongeluk veels te donker heb gebrand, zodanig dat ik er zelf niet meer aan begin en 'm ook niet aan bekenden in de buurt wil geven, dan stuur ik die op aan de zus van een vriend in Rotterdam. Zij heeft een volautomaat en jubelt dan over die bonen. Kennelijk is het een heel ander proces en is het uit zo'n automaat gewend juist wel fijn.

In de volautmaat in een instelling waar ik weleens vrijwilligerswerk doe zitten ook érg donker gebrande bonen die mij nogal oninteressant voorkomen en ik heb er weleens over gedacht er als 'verrassing' bonen van mij in te werpen, maar 1) stel dat het maalwerk zich erop 'verkauwt', dan is het leed niet te overzien en 2) grote kans dat helemaal niemand de smaak opvalt, die mensen hebben wel wat anders aan hun hoofd. Dus experiment nooit gedaan.
Tja dat van donkere branding = beter resultaat in (althans hier) El Cheapo volautomaten lijkt daarbij bevestigd te worden alhoewel N=2 :D
Lichtere brandingen geven echt geen fijn eindresultaat in (onze?) volautomaat, ik zou het dus (het risico terzijde gelaten) enigszins zonde van de bonen vinden ;)

20
RoosW schreef: za 20 feb 2021, 09:57
Tja, mijn wederhelft vind elke vorm van Espresso (behalve met melk producten) veel te heftig, dus ik geniet van het zwarte goud, en zij slobbert het waterige zooitje van de DeLonghi.
Ik heb daar al vaker duurdere bonen in geprobeert, met zeer gemengd resultaat, alhoewel de trend neigt naar hoe donkerder de bonen hoe beter de volautomaat koffie te pruimen is, ook voor mijn vrouw. Waar als Espresso de 20% Robusta bonen mij veel te heftig is, vind je die stukken minder terug in het volautomaat resultaat.
Nu is de branding van de Angry Betty echt niet heel donker, je haalt wel de robusta bonen er zo tussen uit, die zijn duidelijk separaat gebrand, en veel donkerder als de rest van de bonen.

Tja dat van donkere branding = beter resultaat in (althans hier) El Cheapo volautomaten lijkt daarbij bevestigd te worden alhoewel N=2 :D
Lichtere brandingen geven echt geen fijn eindresultaat in (onze?) volautomaat, ik zou het dus (het risico terzijde gelaten) enigszins zonde van de bonen vinden ;)
De spijker op zijn kop! De Black Betty heb ik speciaal ontwikkeld voor volautomaten. Zo haalt ook een iets minder capabele (volautomatische) machine er wat meer extractie uit en krijg je volle zachte smaak, zonder het sprankelende van vers gebrande koffie te verliezen.

De gebruikte bonen zijn wat lager gekweekt (zachter) en wat langer en langzamer gebrand echt tegen de secondcrack aan. Je krijgt dan het "dark roast" effect zonder dat je van die pikzwarte glanzende of bijna verkoolde bonen hebt die na 3 dagen al hun smaak hebben omgezet in de smaak van ranzig geworden plantaardige vetten...
De Robusta wordt inderdaad apart gebrand dat is omdat de first- en secondcrack temperaturen hoger liggen dan bij arabica. Maar robusta wil je juist wél tot in rollende tweede branden waar je de cellen als het ware iets afbreekt. De toevoeging van robusta is echt voor de mensen die van pittig houden, want Black Betty is van zichzelf gewoon lekker zacht.

Het had even een aanloop maar ik ben echt super blij verrast hoe goed de blend wordt opgepakt door klanten. We geven ook iedereen die zijn Jura of andere volautomaat uit onderhoud van de espressodokter komt halen tegenwoordig een zakje BlackBetty kado ;)

Sommige mensen vinden het helemaal niks en dat is natuurlijk ook prima, maar ik heb op een enkeling na nog niemand horen zeggen dat het te donker is. Het is natuurlijk ook een beetje de bedoeling dat dit de entry-level of "gateway drug" naar mooie licht gebrande specialty coffee is hè ;) Eerst even wennen