Heb zelf een Innova Dream met drukmeter. Deze wordt tegenwoordig met temperatuurmeter aangeboden. Nu vroeg ik mij af of deze drukmeter enkel ene gadget is of hij ook werkelijk van nut kan zijn? Een verkoper verzekerde me namelijk dat dit enkel de druk van de pomp meet en niet de druk op de koffie
Mocht het toch nuttig zijn op de meter dan had ik een tweede vraag: het lukt me met mijn maler lekkere koffie te zetten onder 12/13 bar. Het lukt me alleen met geen mogelijkheid deze bar terug te brengen naar 9 bar. Wat kan ik doen?
dank jullie wel alvast,
Pieter
Re: Innova/Ascaso Dream aantal bar
2De drukmeter van de Innova/Ascaso Dream is "alleen voor de sier"...
Het is wel leuk om te zien dat de druk omhoog gaat tijdens opwarmen van de boiler en dat de druk minder wordt bij afkoelen, maar je kunt er niet vanuit gaan dat de meter de juiste druk op de koffie aangeeft...
Daarvoor zijn er speciale filterdragers met een drukmeter in het "filterbakje".
Als je koffie lekker is, waarom zou je het veranderen?
Het is wel leuk om te zien dat de druk omhoog gaat tijdens opwarmen van de boiler en dat de druk minder wordt bij afkoelen, maar je kunt er niet vanuit gaan dat de meter de juiste druk op de koffie aangeeft...
Daarvoor zijn er speciale filterdragers met een drukmeter in het "filterbakje".
Als je koffie lekker is, waarom zou je het veranderen?
3Geeft die meter niet de boilerdruk aan? Boilerdruk heeft wel te maken met de zet-temperatuur, maar als je hem niet kan instellen heb je d'r verder ook niet veel aan. Of gaat dit nu alleen op voor een HX?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
4Heb een artikel over HX gelezen via http://www.home-barista.com/hx-love.html. Vroeg me af of de temperatuur regeling via het spoelen ook mogelijk is met een simpele Ascaso of dat dit artikel alleen voor apparaten met een e61 groep geschikt is?
5Zo'n E61 groep weegt in z'n eentje al 4,5 kg aan koper, da's een heleboel opgeslagen warmte! En dat draagt bij aan temperatuurstabiliteit van je zetwater. Verder is "temperatuur regeling" een beetje een groot woord, vind ik, het is geen Dubbele boiler.
En ik zou die Ascaso absoluut niet vergelijken met een E61-machine, dus lees het artikel inderdaad als geschreven voor een E61 HX-machine.
En ik zou die Ascaso absoluut niet vergelijken met een E61-machine, dus lees het artikel inderdaad als geschreven voor een E61 HX-machine.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
6Spironski schreef:Zo'n E61 groep weegt in z'n eentje al 4,5 kg aan koper, da's een heleboel opgeslagen warmte! En dat draagt bij aan temperatuurstabiliteit van je zetwater. Verder is "temperatuur regeling" een beetje een groot woord, vind ik, het is geen Dubbele boiler.
Precies! Well spoken
I barista, do you?
Izzo Alex Duetto - Macap M4 Digitaal - Compak K10 WBC -Xpressivo Barista tamper
Izzo Alex Duetto - Macap M4 Digitaal - Compak K10 WBC -Xpressivo Barista tamper
7Nog enige tips om het maximale uit het apparaat te halen? Gebruik naast de Innova dream ook de Innova koffiemaler i-1 maar vind toch dat ondanks dat ik me aan de regels houd:
- 20-25 seconden doorlooptijd;
- 30 cc;
- 25 kilo aanstampen;
er toch nog best wat verschil tussen de verschillende kopjes koffie zit.
- 20-25 seconden doorlooptijd;
- 30 cc;
- 25 kilo aanstampen;
er toch nog best wat verschil tussen de verschillende kopjes koffie zit.
8Hoe verdeel je de koffie in de filterdrager? Dat is namelijk een belangrijk onderdeel van het espresso-maken. Hier wat leuke artikelen erover:
De Weiss Distribution Technique:
http://www.home-barista.com/weiss-distr ... nique.html
Stockfleth move:
De Weiss Distribution Technique:
http://www.home-barista.com/weiss-distr ... nique.html
Stockfleth move:
Speedster | SuperJolly | et al.
9Aadje wijst terecht op het o, zo belangrijke aspect van de koffie-verdeling. Zorg dat je koffie-koekje zo gelijkmatig mogelijk is!
Verder is ook de temperatuur van het water belangrijk. Het schijnt dat 1 graad verschil al is te proeven (nooit uitgeprobeerd). En dat is één van de mooie dingen van die E61 groep: die is met de juiste techniek, zelfs met een HX, behoorlijk gelijkmatig (binnen 2 graden). Waarschijnlijk is het verschil in watertemperatuur in die Ascaso een stuk groter, dat kan maar zo 5 graden zijn. Dat is dus gewoon minder stabiel, en dat proef je.
Verder is ook de temperatuur van het water belangrijk. Het schijnt dat 1 graad verschil al is te proeven (nooit uitgeprobeerd). En dat is één van de mooie dingen van die E61 groep: die is met de juiste techniek, zelfs met een HX, behoorlijk gelijkmatig (binnen 2 graden). Waarschijnlijk is het verschil in watertemperatuur in die Ascaso een stuk groter, dat kan maar zo 5 graden zijn. Dat is dus gewoon minder stabiel, en dat proef je.
10Klopt Spirosnki, temperatuur is erg belangrijk! Maakt het verschil tussen zure espresso, precies goede espresso en smakeloze/body-loze espresso . . .
Speedster | SuperJolly | et al.