Brokjes in mijn espresso, help!

1
Afbeelding

Bijna elk kopje levert de laatste tijd dit eind resultaat op, echt een heel vervelende laatste slok als je er even niet op let.
Hoe komt dit, en belangrijker, hoe voorkom ik het?
Machine: ECM Giotto (Milano)
Maler: La San Marco 97 Instant
Even ter verduidelijking, ik Flush (best lang om de temp. in de lagere regionen te krijgen) plaats het portafilter waarbij ik echt oplet dat er geen koffie buiten het filterbakje zit, ook niet op de 'velugels' van de houder.
En na het zetten, flush ik kort, om de douche kop schoon te krijgen, backflush ik zonder schoonmaak spul (dat met spul, dat doe ik eens in de twee weken) en ga met mijn microvezel doekje nog even over de makkelijk te berijken delen van de onder en bovenkant van de E61 groep.
Heel soms zie ik dan nog een of twee gruisjes koffie op mijn doek, maar dat is zelden.

Wat doe ik fout?

SOS van een koffie liefhebber ;)

Re: Brokjes in mijn espresso, help!

4
als het filterbakje er goed uitziet en er dus geen dikke brokken doorheen passen, geen scheurtje aan de onderkant zit, dan kan het daar niet aan liggen. je gebruikt een 'naked' portafilter dus dat er geen troep in de uitloopjes zit?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

6
Tja, ik heb niet voor niets bij Redspresso een nieuw portafilterhouder (RVS) met IMS filter bakje besteld, die ik heb zijn nog van de aanschaf van dit beest, pre-2000, ik heb al eens (handmatig) geprobeerd die tuit eraf te draaien, maar die geeft geen krimp, hoeveel overredingskracht mag je daarvoor gebruiken? Ik bedoel, een tang oid?
Ik zal nog een het douche scherm eraf wippen en de zaak voor zover het gaat schoonmaken en bekijken.

9
Ehm, er zat wel een zwarte ring op, de genoemde siliconen, ik had de verkeerde maat besteld, ik dacht overal gelezen te hebben dat de gewenste maat voor de Milano Giotto dus 8mm zou zijn maar dan heb ik een los rammelend portafilter houder gebeuren en een nat aanrecht.
Helemaal vergeten dat ik die geprobeerd en een oude onbeschadigde weer terug gezet had.
Dit begint best irritant te worden, eerst de gegevens die beweren dat de portafilter handvatten van de milano apparaten M10 zijn (niet, dus nu twee handvatten over) moet M12 zijn.
Zou ik dan toch een Heidelberg hebben? Maakten ze daar ook de Giotto?
De overall conditie van het apparaat duidt op stevige leeftijd gezien het toch wel aangedane chroom op diverse plekken als je goed oplet.
Ik kan het apparaat niet even makkelijk omdraaien of op zijn kop zetten om naar stickers met meer gegevens te kijken, dat red ik echt niet, frustrerend als je lichaam je steeds meer beperkingen oplegt is het wel.

Maar goed, genoeg geneuzel.

Ik heb het (nieuwe) douchescherm eraf gehad, met microvezel doekje waar ik bij kon schoongemaakt (zo goed als mogelijk) en de (oude) zwarte ring bekeken, hmm helemaal okselfris ziet ie er niet uit, maar ook niet zichtbaar beschadigd..
Ik had nog één andere rubber ring liggen, die de vorige eigenaar erbij meegegeven had, die zag er nog redelijk nieuw uit. Die zit er nu weer in nadat ik de (IMS) douchekop ook even geborsteld heb (zat een heeeel dun zwart laagje van binnen, en wat zwarte vlekjes buitenop).

Jay! Op dit moment geen brokjes meer!
Nieuwe ring (8,5mm) besteld, rubber eerst maar (de goedkoopste optie ;) ), als dit de juiste maat is, dan bestel ik ook nog wel een paar siliconen, samen met een nieuwe douchekop geen overbodige luxe om in huis te hebben.

Nu op jacht naar een schroevendraaier die groot genoeg is om die messing dinges onder het douchescherm eruit te draaien, het stompje dat ik heb is nog geen 1cm, dat red ie dus niet, grrr.
Gelukkig zijn de bouwmarkten weer open :D

10
Je moet gewoon iedere maand even altijd alles schoonmaken. Nu zit je met die ring maar ook al heb je geen brokjes, je portafilter en filterbakje, douchezeef en onderkant zetgroep moet je schoonmaken ook al heb je geen euvel. Zo denk ik er tenminste over.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!