Re: Brokjes in mijn espresso, help!

11
Na het lezen van deze berichten heb toch maar weer eens de Espazzola opgezocht en gebruikt
https://kostverlorenvaart.blogspot.com/ ... -tool.html

Tot mijn verbazing kwam er veel troep in de kom die ik eronder had gezet! Terwijl ik mijzelf toch een heel proper ventje vind en zelf niks smerigs heb uitgehaald met de machine. Het kan haast niet anders dan dat er terwijl ik sliep een indringer is geweest die stilletjes de zetgroep vies maakte ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

12
Ik heb het hele spul 14 dagen geleden nog schoongemaakt met het plaatsen van het IMS douchekop gebeuren.
Een nieuw filterbakje is ook onderweg, meteen maar de hele handel vervangen, nu eerst kijken of dit wel de juiste ringmaat is, en dan zien we weer verder.
Dus, die zwarte brokjes komen van de ring, als ie te oud word gaat ie gruis produceren.
Gelukkig hoeft de huidige dan nog maar een paar dagen, het zou best een gebruikte kunnen zijn, ik zag in het doosje meegeleverde zooi (oa met dubbelbodem valsspeel filterbakjes in de maat te klein [7 gr vermoed ik oid]) ook nog (oude?) douchekoppen liggen, twee verschillende types, 3 stuks.
Zien er op zich schoon uit, maar ik heb ze voor de zekerheid maar weg gemikt, ook omdat de beste man niet meer reageert op berichten op zijn marktplaats account.

14
Hmm daar heb je een punt, daar moet ik nog even naar kijken als ik een voldoende hefboom heb gevonden om er beweging in te krijgen.
Op dit moment dient zich een ander probleem aan, ik heb zo een nieuwe messing schijf gekocht die onder het douchescherm zit, die heeft een enorme gleuf, dus dacht ik een duimpje (korte schroevendraaier) te gebruiken, maar mijn 7mm brede platte kop krijgt er geen beweging in, sterker ik ben bang dat ik de boel beschadig.
Nu ben ik dus bij de Praxis en een Ijzerwarenzaak langs geweest, maar nergens een korte schroevendraaier met brede platte kop (+ 1cm)

Hoe lossen jullie dit op, of beter, wat gebruiken jullie voor dit soort dingen?
En vooral, hoe heet het gereedschap, en waar kan ik het kopen.
Mijn Internet jacht loopt dood in betekenisloze type aanduidingen (voor mij althans) en vooral heel veel spul dat te klein is :-(
Iemand suggereerde een munt met een tang vast te houden, maar ehm bibberhanden, geen goed idee, die krijg ik dan nooit in de gleuf en dan ook nog losdraaien.
Auto's hebben her en der toch ook van deze enorme 'schroef koppen' hoe lossen die dat dan op??

15
fransg schreef: za 22 mei 2021, 11:16 Na het lezen van deze berichten heb toch maar weer eens de Espazzola opgezocht en gebruikt
https://kostverlorenvaart.blogspot.com/ ... -tool.html

Tot mijn verbazing kwam er veel troep in de kom die ik eronder had gezet! Terwijl ik mijzelf toch een heel proper ventje vind en zelf niks smerigs heb uitgehaald met de machine. Het kan haast niet anders dan dat er terwijl ik sliep een indringer is geweest die stilletjes de zetgroep vies maakte ;-)
Dat moet dan dezelfde insluiper zijn als we hier last van hebben, vervelend kereltje hoor!

16
bobbee schreef:Je moet gewoon iedere maand even altijd alles schoonmaken. Nu zit je met die ring maar ook al heb je geen brokjes, je portafilter en filterbakje, douchezeef en onderkant zetgroep moet je schoonmaken ook al heb je geen euvel. Zo denk ik er tenminste over.
Afbeelding
Zelf zou ik het ieder week doen, mandje, douchescherm, messingdispenser (als je um los krijgt) en de kop waarin het mandje gaat. 's nachts in een badje met cafiza, volgende dag afspoelen. Ook de binnenkant van je broeikop schoonborstelen met borsteltje van Pällo.

Afbeelding

18
Met rubber zwarte groepring als de machine warm is eruit wippen. Of als de ring vervangen wordt een Parker schroefje erin draaien en eruit trekken.
Met een silicone groepring maakt het niet uit, die zijn zacht.

Borstels heb ik ook, nog nooit gebruikt. Doekje gaat goed.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

19
RoosW schreef:Ik heb een dure schroevendraaier besteld om dat @$_&+##@ ding los te krijgen, doe je dat beter opgewarmd of met een koud systeem?
Ik heb een borstel met een bocht van dm-trading, van zo een backflush setje. Is die andere beter?

Afbeelding
Ook prima alleen die van Pällo kan je de borsteltjes van verwisselen. Koude toestand losschroeven, warm zet het allemaal vokgens mij goed uit.

Afbeelding