Re: Eerste stappen met Solis Grind & Infuse Compact - is er meer uit halen?

11
Goede keuze. De MaraX is een prima machine. Het verschil zet hem niet enkel in die 4 mm hoor. Sterker nog er zijn machine die met 54 mm of minder voortreffelijk presteren. Alles aan de semiprofessionele MaraX is beter dan de "speelgoed Solis".

Ik zou trouwens eerst mikken op max 36 gram espresso uitgaande van 18 gram boontjes. Dus 50%. En dat een tijd constant houden.

En je had het over die automatische afslag op je oude Solis. Daar heb je niet veel aan, want tenzij ik me vergis regelt die enkel het volume vooraf en niet de opbrengst. M.a.w. afhankelijk van je koffie en maalgraad verschilt dat steeds. Ik zou lekker een tijdje zowel je boontjes als je opbrengst wegen. Of evt een shotglaasje gebruiken.

Veel plezier!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

12
Keyser schreef: vr 30 jul 2021, 19:22Bij een rancilio en een quickmill ervaar ik dit ook. Het geeft harde espresso als resultaat.
Waarbij opgemerkt kan worden dat je de druk op een Silvia eenvoudig via de OPV kan verlagen!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

14
bvds schreef:Goede keuze. De MaraX is een prima machine. Het verschil zet hem niet enkel in die 4 mm hoor. Sterker nog er zijn machine die met 54 mm of minder voortreffelijk presteren. Alles aan de semiprofessionele MaraX is beter dan de "speelgoed Solis".

Ik zou trouwens eerst mikken op max 36 gram espresso uitgaande van 18 gram boontjes. Dus 50%. En dat een tijd constant houden.

En je had het over die automatische afslag op je oude Solis. Daar heb je niet veel aan, want tenzij ik me vergis regelt die enkel het volume vooraf en niet de opbrengst. M.a.w. afhankelijk van je koffie en maalgraad verschilt dat steeds. Ik zou lekker een tijdje zowel je boontjes als je opbrengst wegen. Of evt een shotglaasje gebruiken.

Veel plezier!
Waarom raadt je een verhouding van 1:2 aan? Heeft dat een bepaalde reden?
Ik zit nu zo tussen 1:2,2 en 1:2,5.

Verstuurd vanaf mijn TA-1004 met Tapatalk

17
Vooral doen wat je lekker vind maar 1:2 is een goed vertrekpunt. Hogere ratio's past goed bij hele lichte branding. Lagere meer bij een gabgbaardere roast. Allemaal geen wetmatigheden hoor.

Desondanks zou ik een relatieve beginner (we blijven tenslotte allemaal altijd beginner😉) dus aanraden om met een gemiddelde zetratio te beginnen en daar een tijdje bij te blijven. En tzt lekker experimenteren.

18
Ik had dit draadje nog niet gezien en gereageerd op je eerste post.
Maar ik zie dat je de Kinu al gebruikte voor espresso en nu al een grote stap gemaakt hebt, mooi. :!:

Laat je vooral leiden door je smaak, anders ga je lijden.
Een verhouding van 1:2 is een prima start.
Bij de extractie komt zuur eerst en bitter pas later.
Als je bonenmaler goed is afgesteld, kun je dus met de verhouding nog finetunen om je espresso nog smaakvoller te maken.

Ik zit rond de 1:2,5 voor m’n beste bakkie.
Nog voldoende te ontdekken dus. :mrgreen:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

19
Ah, je had dit topic al gevonden Guido
Afbeelding

Inderdaad komt nu het finetunen en ontdekken waar mijn voorkeur ligt.
Aangezien ik niet de hele dag door koffie drink, gaat er wat overheen. Voorlopig even bij dezelfde bonen houden, steeds 18 g en voor nu verhouding 1:2. Dan is de variabele nu de maalgraad. Voor de temperatuur heb ik de schakelaar van de Mara in de middelste stand.

Vanochtend 2x cappuccino gemaakt. Ik heb nog wat oefening nodig met het opschuimen van melk. Eerste keer teveel schuim en de 2e keer juist te weinig.

Via YouTube al verschillende filmpjes gekeken voor het opschuimen van melk en latte art, zoals deze https://youtu.be/1Hqqv-VLBHk

20
Inmiddels weer wat verder en begin het apparaat en beetje te leren kennen.
Met 18 g in en 36 g uit in 25-26 s denk ik nu best een goede espresso te kunnen maken (met de Yellow Bourbon bonen van Het Hoofdkwartier).

Hebben jullie nog tips voor het bereiden van een "kop" koffie, zoals een Americano, Lungo, caffee creme.
Americano bereid ik met dubbele espresso en dan heet water erbij.
Daarnaast geprobeerd om grover te malen en ca 90 g koffie te bereiden in ca 25 s.

Verder valt me op dat bij een cappuccino de smaak van de bonen het meest naar boven komt.
Daarmee bedoel ik dat wat ik ruik als ik de zaak open en de bonen maal, ik dit het beste in een cappuccino terug proef.
Herkennen jullie dit?

Tenslotte even een foto van mijn eerste redelijk gelukte latte art
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding