Dag beste forumleden,
Ik ben nieuw hier, heb net een account aangemaakt. IK stel me graag voor.
De naam is Giel, ik drink al mijn hele leven koffie van allerlei kwaliteit. Vroeger Aroma rood van Douwe Egberts, met veel melk en suiker. Maar ja, toen was ik 6. Mijn oma was er al vroeg bij.
Wat een genot om door het forum te scrollen, en te lezen hoe ver je kunt gaan bij het bereiken van het perfecte kopje koffie! Ik ben zelf dol op een goede espresso. Langzaam aan begin ik door te krijgen hoe ik die zelf kan zetten, en vind het leuk om dit met jullie te delen. Ik heb al een tijdje een Isomac Venus, en als maler een Quickmill Senago. Die maler staat op de allerfijnste stand, fijner kan echt niet, maar ik heb de indruk dat mijn espresso's op deze manier wel goed gezet worden: Een hazelnoot/mocca kleurige schuim, en de gebruikte koffie komt als een 'stevige koek' uit de piston. Smaak is ook goed.
Ik vind het leuk om af en toe met een andere boon te experimenteren. Omdat de Quickmill een 250 gram reservoir heeft gebruik ik die voor de 'bulk', de koffie die ik gewoon door de dag heen drink. Daarnaast heb ik een handmalertje gekocht om af en toe van aparte bonen koffie te zetten.
Nu heb ik voor het eerst via Dutch Barista bonen laten komen, en heb net mijn eerste bakkie Guatemala-Amatillo natural Pacamara op. Ik had er veel van verwacht. Maar ik vond de zure toon wel flink overheersend. Nou kan het zo zijn dat het gewoon niet mijn smaak is, of dat ik daaraan moet wennen. Maar volgens mij kan het lekkerder.... Ik sta open voor alle goede suggesties!
Ik zie mezelf wel zo ver gaan dat ik uiteindelijk zelf ga branden. Ben gek op dat soort dingen: maak zelf cider, hou van groenten fermenteren, hou erg van zelf kokkerellen. Dus wie weet hoe diep ik in de koffie duik! Dit forum gaat me in ieder geval helpen!
Re: Eerste schreden op weg naar het perfecte kopje espresso...
2Succes met je speurtocht, zowel hier op het forum als op het Net legio "instructies" hoe je de aciditeit van koffie kunt beïnvloeden, naast de keuze voor een boon. Hou je niet van die aciditeit, of krijg je die door je brouwtechniek niet weg, koop een vers gebrande koffie bijv. een yellowbourbon. Koffies uit Brazilië vertonen meer chocoladetonen dan bijvoorbeeld uit Afrika. Branding is ook van belang. De colombiaanse koffie en de yellow bourbon van het Hoofdkwartier zou je kunnen proberen. De yellow bourbon van De Brandzaak ook. Dat zijn mi. hele lekker, maar bovenal vergevingsgezinde koffies als je die aciditeit niet lekker vind of tot op heden onvoldoende wegkrijgt.
Als je dat allemaal door krijgt, dan krijg je hardware behoeftes, volgende advies, ga alvast sparen

Als je dat allemaal door krijgt, dan krijg je hardware behoeftes, volgende advies, ga alvast sparen

3Welkom!
Zure espresso, heel herkenbaar hoe je daarover denkt.
Ben nu al een aantal maanden over op bonen zonder zuur. Nu een Javaanse boon die ook in dat rijtje past. Donkerder gebrand helpt ook het zuur eruit te krijgen. Het leuke is dat nu de zure espresso naar mij lonkt. Het geeft een heel ander resultaat in mijn cappuccino. Ik vind ze interessanter. Dat geeft mij de uitdaging om ze te temmen. Ze zijn in mijn beleving moeilijker in balans te krijgen.
Naarmate ik langer in de hobby ben verbreedt mijn spectrum in smaak. Heb ook ontdekt dat wanneer er 'funky' op de verpakking staat, ik de bonen moet laten liggen
.
Ik wens je veel plezier in jouw zoektocht!
Zure espresso, heel herkenbaar hoe je daarover denkt.
Ben nu al een aantal maanden over op bonen zonder zuur. Nu een Javaanse boon die ook in dat rijtje past. Donkerder gebrand helpt ook het zuur eruit te krijgen. Het leuke is dat nu de zure espresso naar mij lonkt. Het geeft een heel ander resultaat in mijn cappuccino. Ik vind ze interessanter. Dat geeft mij de uitdaging om ze te temmen. Ze zijn in mijn beleving moeilijker in balans te krijgen.
Naarmate ik langer in de hobby ben verbreedt mijn spectrum in smaak. Heb ook ontdekt dat wanneer er 'funky' op de verpakking staat, ik de bonen moet laten liggen
.Ik wens je veel plezier in jouw zoektocht!
4Welkom op het forum en dank voor de voorstelling.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
5Welkom aan board Giel.
Wat voor handmalertje heb je; als die niet fijn genoeg kan malen, blijf je mogelijk zure koffie houden.
Je kunt ook experimenteren met de ratio, het zuur komt eerst, daarna het bitter tijdens de extractie.
Maar het kan natuurlijk ook zijn dat deze bonen gewoon niet bij jouw smaak passen.
Wat voor handmalertje heb je; als die niet fijn genoeg kan malen, blijf je mogelijk zure koffie houden.
Je kunt ook experimenteren met de ratio, het zuur komt eerst, daarna het bitter tijdens de extractie.
Maar het kan natuurlijk ook zijn dat deze bonen gewoon niet bij jouw smaak passen.
Gr, Guido
La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60
La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60