Voorstellen

1
Beste allemaal
Ik ben nog niet zo lang lid van dit forum, en sowieso verre van actief op internetfora. Dat is niet zo mijn ding. Ik houd gewoon meer van lezen van papier en face2face contact.
Ik ben 65 jaar en heb de afgelopen jaren verschillende espressomachines gehad. We hebben op dit moment een Rocket R91 en een witte Eureka Helios 80 maler, waarmee we heel tevreden zijn ivm het bedieningsgemak en de constante kwaliteit. We gebruiken een dosing cup en een leveler zonder te tampen voor 38 gram espresso uit 19 gram verse gemalen koffie.

Re: Voorstellen

2
Nou, welkom! Dan was dit berichtje waarschijnlijk al een hele stap voor je. Plezier hier!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill 3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

3
parkerfan schreef:Beste allemaal
Ik ben nog niet zo lang lid van dit forum, en sowieso verre van actief op internetfora. Dat is niet zo mijn ding. Ik houd gewoon meer van lezen van papier en face2face contact.
Ik ben 65 jaar en heb de afgelopen jaren verschillende espressomachines gehad. We hebben op dit moment een Rocket R91 en een witte Eureka Helios 80 maler, waarmee we heel tevreden zijn ivm het bedieningsgemak en de constante kwaliteit. We gebruiken een dosing cup en een leveler zonder te tampen voor 38 gram espresso uit 19 gram verse gemalen koffie.
Hoi, extra leuk dat je even de moeite neemt om je toch voor te stellen!
Afbeelding
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

6
gilleko B. schreef: ma 23 aug 2021, 19:44 Welkom, wat een geweldig mooie set. Ben benieuwd naar je ervaringen met die R91 en die Helios. Prachtig.

Afbeelding
Hoi gilleko,
onze ervaringen met de Helios 80
De Helios is snel (veel sneller dan zijn voorganger, een Profitec T64), hij is ook relatief stil, super eenvoudig in het gebruik en in de afstelling, en hij is ook consistent in de hoeveelheden die hij per programma maalt. Bij 2,55 seconden krijgen we altijd tussen 18,5 en 19,5 gram koffie, en daar kunnen we een prima bakkie mee maken in de Rocket. De maalgraad is prima af te stellen en hij houdt de afstelling perfect vast. Door het ontwerp (de motor zit onder de onderste maalschijf), en de grote instelknop voorop de molen is de afstelling een fluitje van een cent. De drie programma's zijn simpel aan te passen. Schoonmaken is eenvoudig en snel, en er is nauwelijks achterblijvende koffie na het malen (>0,2 gram per dag).
Wij vinden onze witte molen erg mooi, en goed bij de rest van onze witte keukenapparaten passen. Hij is wel groot, maar we hebben ruimte genoeg op het aanrechtblad. We hebben de molen nu ongeveer een half jaartje, en we zijn er nog elke dag blij mee.
Maar, hij is groot, vooral dankzij de grote hopper, en behoorlijk duur en was niet makkelijk te krijgen in het wit.

Wat zou je willen weten over de R91 ? Ik kan al wel vertellen dat het belangrijkste voor ons was :
- de pomp is stiller dan de ECM met rotatiepomp die we hadden
- eenvoudig programmeerbaar voor tijd en pompdruk gedurende zetten, en ook handmatig te bedienen
- de zetgroep : een verzadigde groep ipv de E91 die onze vorige apparaten hadden
- eenvoudige bediening, o.a. de joekel van een stoomhendel en het touchscreen
- regelbare PID
- temperatuur van de heet water tap aanpasbaar
- direct stoom tijdens het maken van espresso (maar dat had onze vorige ook al)

Hmmm, is toch best een heel verhaal geworden. Sorry.

Grtz, Willem
Dat heeft de R91 allemaal, en we vinden hem ook nog heel mooi, maar dat is een kwestie van smaak.
Je kunt hem ook geprogrammeerd op een vast tijd per dag laten inschakelen en uitschakelen. Wij gebruiken dat niet, hij staat gewoon 24/7 aan.

Grtz, Willem

7
Dank voor het meedelen van je ervaring. Niet iedereen heeft een R91.

Vormgeving technisch vind ik de R91 niet mooi, maar beauty lies in the eyes of the beholder. Maar qua mogelijkheden gaat hij nog een stapje verder dan bijvoorbeeld de GS3 van Lamarzoco. Er zitten vergeleken met de R58 die ik heb van Rocket grote(re) ketels in. Weet alleen niet of je de stoomdruk richting 2 bar kunt zetten. Bij de R58 wordt max 1.5 bar geadviseerd.

Imposant stuk machine. Vooral het vastleggen van die drukprofielen is wel imposant. Moet je wel je koffie goed kennen om een ideaal drukverloop vast te leggen.

Leuk om te lezen.