Semi-beginner: Bezzera BZ10 of Lelit MaraX ?

1
Goedemiddag allemaal,

Ten eerste zal ik mij even voorstellen: ik ben Dennis, 50 jaar oud, en woon samen met vrouw en twee tienerkinderen in een buitenwijk van de hoofdstad des lands. In 2006 hebben we een Siemens volautomaat gekocht welke we dagelijks gebruiken. Ikzelf nuttig zo'n 4 tot 6 cappucinno's per dag, mijn vrouw eentje, soms twee. De Siemens is twee keer defect geraakt maar heb ik zelf kunnen repareren (eerste keer drainageventiel, de tweede keer een plastic slangetje).

Echter, ik zit nu thuis te werken met een slap bakkie naast me, de koffie wordt steeds slapper van smaak dus ik denk nu toch echt dat het einde verhaal is voor de Siemens. En omdat ik dat al aan had zien komen heb ik mezelf (denk ik) best goed ingelezen in de materie en een voorselectie gemaakt van een nieuwe koffie-setup thuis. Het zal iets gaan worden in de prijsklasse rond de 1200-1400 euro.

De machine die ik heel lang op het oog heb gehad is de Bezzera BZ10. Deze heeft als belangrijk voordeel dat deze snel op temperatuur is. Plus dat deze ook tegelijk melk op kan schuimen.

Gisteren sprak ik echter een verkoper en deze stelde de Lelit MaraX voor. Ik heb er sindsdien over gelezen en inderdaad is dat ook een mooi alternatief, ik zie deze ook in de aanbieding voor 949 ipv 1190. De Bezzera kost 1070 ongeveer.

De molens die ik op het oog heb zijn de Eureka Mignon Specialita en de Macap M2D.

Voorwaardes voor de hele rambam:

- Mijn vrouw moet ook koffie kunnen zetten als ze dat wil, en ook makkelijk melk kunnen opschuimen. Dus voor haar is het dan handig dat er een timer op de molen zit zodat ze ongeveer een juiste hoeveelheid koffie in het bakje ontvangt.
- de machine moet redelijk snel op temperatuur zijn, max 20 minuten.
- Het oog wil ook wat, dus een molen die bij de machine past is een pre.

Wat vinden jullie van beide koffiemachines met het oog op onze wensen? We hebben al eens met plezier een barista-cursus gedaan dus kennen de ins en outs in zekere mate, maar zaken als PID's, flushing etc hebben we eerlijk gezegd dan weer geen kaas van gegeten.

Heel erg bedankt alvast voor de reacties.

vg Dennis.

Re: Semi-beginner: Bezzera BZ10 of Lelit MaraX ?

4
dennisgaal schreef: wo 25 aug 2021, 15:59 Meestal heb ik er wat moeite mee ergens iets te gaan proberen en het dan online goedkoper aan te schaffen :o
Wanneer je ervan uit gaat dat het apparaat minimaal 10 jaar meegaat, is het ook onzin om het ding voor een paar tientjes goedkoper online te kopen en later voor service op zoek te moeten naar iemand die werkelijk bestaat. Je koopt gewoon het ding dat je wil hebben.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

5
Hi ik zou even wat recensies opzoeken van coffeefriend (dat is waar je de aanbieding gevonden hebt denk ik) zou goed kunnen gaan hoor, je kan gewoon met betrouwde dingen betalen etc maar verwacht qua service weinig...zie andere posts hierover op t forum. Verder heeft de aanschaf bij een vaste locatie ook voordelen. Ze beantwoorden al je vragen helpen je met de set up. Je kan eerst proberen voordat je iets aanschaft en soms is ook daar wel wat over de prijs te praten!

ZIt je met een probleem dan zit je daar iig veel beter. Goed koop is idd vaak duurkoop.

Daarnaast heb ik de set up van MaraX en Specialita ook recent gekozen (en via iemand van t forum de MaraX aangeschaft) en nog geen moment spijt gehad! Mooie start set zou ik zeggen!
Linea Mini R Zwart - Sculptor 078S Zwart - Specialita Mat Zwart

6
Wederom dank voor de reacties.

Inderdaad is het denk veiliger en handiger om de hardware lokaal aan te schaffen. Het adres op de website van coffeefriend is overigens een klein appartement, toch wel een tikje dubieus.

Dat betekent wel dat het prijsvoordeel dat de Lelit gehad zou hebben nu wel teniet is gedaan. Dan zou de bz10 ruim 100 goedkoper zijn, toch net onder een zekere psychologische grens zeg maar. Plus dat de bezzera al jaren op de shortlist staat.

Waar ik toch iets tegenaan hik - en ook zeker mijn vrouw niet wil gaan aandoen - is een eventuele noodzaak voor cooling flush. Is dat minder noodzakelijk bij de Lelit? Of misschien zelfs niet nodig?

Ik wil best moeite doen voor een lekker bakkie maar ik wil er ook weer niet een kwartier mee bezig zijn vroeg in de ochtend. Overigens zijn we fervente melkopschuimers.

Alvast bedankt voor de reactie.

7
Op tijd de machine aan zetten is geen enkel probleem. Tijdklokje op de stekker, of een WEMO stekker die dmv de app op je telefoon automatisch de machine aan kan laten zetten.

Betreffende cooling flush kunnen bestaande gebruikers je snel informeren. Mijn zusje heeft een MaraX en ze lijkt me niet het cooling flushende type.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

8
Ik heb 3 jaar een bz10 gehad. Toen ook gekocht vanwege de korte opwarmtijd. Wat soms goed uitkomt. De bz groep is naar mijn ervaring wat minder vergevingsgezind dan de e61. Ik vond het lastig om lekkere espresso te zetten van de meer fruitige/lichtere espressobonen. Het welbekende zuurtje. Cappuccino deed die wel goed en snel. Maar ik zat toen wel nog in mijn begin/aanklooifase. Dus het kan ook aan mij liggen
De espresso werd smakelijker na het wisselen naar een ex4 pomp. Zodat de druk wat langzamer opbouwde. Het voordeel is wel dat je er minder onderhoud aan hebt dan een e61. De groep is met 3 schroeven los en je kan vaker chemisch backflushen zonder alles in te vetten.

Zou persoonlijk voor de marax gaan. Hoewel ik geen ervaring met de machine heb(wel met de Bianca) wordt deze veel verkocht, heeft moderne snufjes qua temperatuurstabiliteit en lees je veel goede verhalen over Lelit op vrijwel elk koffieforum. Behalve WholeLatteLove dan

Het beste is inderdaad om ze beide te proberen en de espresso te proeven.

Verstuurd vanaf mijn CLT-L09 met Tapatalk

9
Dank voor de nuttige reacties. We zijn er voor 99% uit, het gaat de bz10 worden icm met de Eureka mignon specialita, beide in chroom (chroombommen, las ik in een ander draadje).

Een mooie set om mee te beginnen, en redelijk gebruiksvriendelijk voor moeder de vrouw. Ik las op een concurrerend forum dat flushing eigenlijk niet eens nodig is en eerder de temperatuur verhoogt dan verlaagt, op gedoe zitten we (lees mijn vrouw) niet te wachten uiteraard.

Overigens bemerk ik een opmerkelijk hoge correlatie tussen koffieleuten en taalvirtuositeit op dit forum, leuk om de diverse woordspelingen en acrobatische volzinnen her en der te lezen. Maar dat even terzijde.

Morgen op m'n vrije dag nog één laatste poging om de levensduur van de siemens nog enkele dagen, misschien weken te verlengen, de koffie die eruit komt is nu zelfs zo beroerd dat de visite deze gisteren in de gootsteen kieperde.